Jau, utsyrprofilen er en ting, men alt avhengig av romtemperatur og fuktighet så vil fordamping endre seg, korn kan ha forskjellige størrelse og evne til å holde vann, det går aldri å treffe 100%.Sjukt bra presisering
Jeg heller sakte fra litersmål, og fordeler så jevnt over hele rista som jeg kan. Jeg har ikke satt opp noe avansert sprinkelspredersystem.
Det jeg mente er at når meskevann og skyllevann er fulgt ift BFs kalkulering, så har jeg for lite vørter til kok. Da tilsetter jeg jo mer vann, men følelsen er jo at noe ikke er helt riktig.
Kan jo hende selve utstyrsprofilen trenger en justering, men treffer stort sett OG.
Har fått overraskende mye respons på dette, og det er jo trygt og godt for gode valg og brygg.
Og OG er ikke så nøye for meg +-5 poeng gir jeg blaffen i, jeg er først og fremst opptatt av å få nok vørter i gjæringskaret så jeg kan overføre til fat uten bunnfall når den tid kommer.
Jeg heller også med litersmål(siden jeg stort sett bruker kaldt vann), legger på toppristen, lar mesken renne godt fra seg også skyller jeg til ønsket mengde til kok.
Jeg måler ikke OG før vørteren er i karet, mest bare for å sjekke at hydrometeret er enig med tilten.