Terjedd
Norbrygg-medlem
Jeg ville ikke tatt sjansen på noe annet. Vakumpakkeren er super til humle også.Dere som kjøper inn større pakker med tørrgjær, bruker dere vakuummaskiner da?
Regnes det som en nødvendighet?
Jeg ville ikke tatt sjansen på noe annet. Vakumpakkeren er super til humle også.Dere som kjøper inn større pakker med tørrgjær, bruker dere vakuummaskiner da?
Jeg har ikke gjort det og det har allikevel gått bra, meen renslighet ar et mustDere som kjøper inn større pakker med tørrgjær, bruker dere vakuummaskiner da?
Jeg bruker klipsposer, det er sterilt nok.Dere som kjøper inn større pakker med tørrgjær, bruker dere vakuummaskiner da?
Det høres billigere og mer miljøvennlig ut.Jeg bruker klipsposer, det er sterilt nok.
CO2 legger seg på toppen av ølet også, litt dødrom om er det alltid, så området der gass har kontakt med væske er like stort om det er lite eller mye øl i fatet.da er arealet hvor gass går inn i væske noen kvadratmillimeter og karbonering tar evigheter
Jeg kan ikke tenke meg å ikke ha vakuum maskin. Bruker den såpass at jeg handlet en Lava V300 før jul.Dere som kjøper inn større pakker med tørrgjær, bruker dere vakuummaskiner da?
Ja, skjønner det - men det blir for mye plast for meg. Her skal det helst være plastfritt bryggeri, så da må jeg heller ha det litt mer kummerlig.Jeg kan ikke tenke meg å ikke ha vakuum maskin. Bruker den såpass at jeg handlet en Lava V300 før jul.
Er klipsposene plastfri, da?Ja, skjønner det - men det blir for mye plast for meg. Her skal det helst være plastfritt bryggeri, så da må jeg heller ha det litt mer kummerlig.
Kan jo nevne det da at om du kjøper poser fra Lava så er de uten mykningsmidler. Food safe og sorteres i plastavfallet ditt.Ja, skjønner det - men det blir for mye plast for meg. Her skal det helst være plastfritt bryggeri, så da må jeg heller ha det litt mer kummerlig.
Nei, men det blir jo mye mindre. I tillegg er de gjenbukbare.Er klipsposene plastfri, da?
Plast er jo et fantastisk produkt. Hva er galt med det, så lenge du sørger for at det blir gjenvunnet framfor å bli kastet i søpla/havet?Nei, men det blir jo mye mindre. I tillegg er de gjenbukbare.
Kona ville steila jeg gikk til innkjøp av vakuumeringsmaskin, og jeg bør ha henne med på laget.
Vi har jo (så godt som) ikke gjennvinning for dette i Norge. Det meste som kan gjenvinnes, ca 29%, sendes til Tyskland. Resten er forsøpling og går til forbrenning. Tidligere gikk mye av dette videre til Kina/ Stillehavet, men Kina har satt en stopper for denne importen de siste åra.Plast er jo et fantastisk produkt. Hva er galt med det, så lenge du sørger for at det blir gjenvunnet framfor å bli kastet i søpla/havet?
Ja, og forbrenning er ikke dårlig bruk av avfallsplast, forsøpling blir feil å si.Resten er forsøpling og går til forbrenning
Ja, og forbrenning er ikke dårlig bruk av avfallsplast, forsøpling blir feil å si.
Jeg sitter nå i en leilighet i Trondheim som varmes opp av fjernvarme fra søppelforbrenning, hele 30% av varmebehovet her i byen kommer fra forbrenning av restavfall fra midt-Norge. Alle borettslag her i byen har fjernvarme.
I et forbrenningsanlegg blir selvsagt partikler og gasser filtrert ut.
Fjernvarme er jo en bra sak.Ja, og forbrenning er ikke dårlig bruk av avfallsplast, forsøpling blir feil å si.
Jeg sitter nå i en leilighet i Trondheim som varmes opp av fjernvarme fra søppelforbrenning, hele 30% av varmebehovet her i byen kommer fra forbrenning av restavfall fra midt-Norge. Alle borettslag her i byen har fjernvarme.
Plast er et oljeprodukt, inneholder mye energi og egner seg godt til forbrenning. Så lenge varmeenergien blir tatt vare på og brukt lokalt kan en nesten lure på om det egentlig er så mye bedre å sortere ut den plasten som kan brukes igjen og sende den på en lang reise til Tyskland. I et forbrenningsanlegg blir selvsagt partikler og gasser filtrert ut.
Synes det er ille med alle denne mikroplasten. En amerikansk studie viste nettopp at det var funnet plast i menneskehjernen, som tilsvarte en liten plastskje.Fornybart er det ikke. All kutt av plastavfall er positivt
Det stemmer og er veldig viktig i denne samtalen. At søpla brennes for varme når den først finnes er veldig bra, men oljebasert søppel bør uansett reduseres da det bidrar til plussutslipp CO2 (inntil videre).Jeg regner med de ikke fanger CO2?
Noe spesielt å være bekymret over CO2 som ølbrygger, kanskje? Jeg bryr meg absolutt katta om CO2, bare å kjøre på så planeten blir grønnere.Jeg regner med de ikke fanger CO2?