Er du helt sikker på at det 3-litersmålet ikke kan bli kilde til infeksjon? Jeg har noen sånne, og bruker dem flittig i mange bryggesammenhenger. Men jeg ville ikke tatt sjansen på å bruke dem til noe som skal oppi gjæringskaret; de er nok etter hvert litt slitte, og har sikkert små riper som tvilsomme mikrorganismer kan skjule seg i. (Paranoia er ikke sjukdom hos bryggere, men en dyd

.) Men bruker du det målet bare til dette formålet, er det sjølsagt en annen sak. (Regner med at du dekker det godt til

.)
Du kan jo eventuelt ta en test: Hell litt av det du har i tre-liter'n over på ei flaske som du skrur godt igjen, og la den stå i romtemperatur noen dager. Skjer det ikke noe, er alt vel - men danner det seg litt gass i flaska, bør du droppe det der.
Jeg lar slumpen stå i kjelen, og tapper på flaske derfra etter ei stund. Flaskene veit jeg er veldig godt reingjort og desinfisert. Og de kan stå aldri så lenge i kjøleskapet uten at det skjer noe. Likevel: Jeg koker alltid den vørteren jeg dekanterer av dem, for sikkerhets skyld.