Bryggertabber

Jeg gir det et forsøk. Var litt gugge på toppen, så de 10 siste literne gikk til dodraugen. Kokte det i 20 min og tilsatte litt mer humle på 15 og 5 min. Fikk vel en litt for heftig IBU. Tror jeg skal smake på igjen etter et par dager med gjæring for å vurdere om jeg skal pælme oppi noe tørrhumle i tillegg. Blir vel en bikontinental cold ipa tilslutt med mittelfruh og motueka...

IMG_1060.jpg IMG_1059.jpg

Sist redigert:
Jeg gir det et forsøk. Var litt gugge på toppen, så de 10 siste literne gikk til dodraugen. Kokte det i 20 min og tilsatte litt mer humle på 15 og 5 min. I følge Brewfather kom IBU ut på 41. Tror jeg skal smake på igjen etter et par dager med gjæring for å vurdere om jeg skal pælme oppi noe tørrhumle i tillegg. Blir vel en bikontinental cold ipa tilslutt med mittelfruh og motueka...

Vis vedlegget 73977 Vis vedlegget 73978
Det er jo normalt ølet som får en infeksjon, ikke bryggeren, så dette er nybrottsarbeid!

Legger den her jeg siden det er en potensiell tabbe. På søndag var jeg godt i gang med å brygge en pils. Jeg hadde en litt øm legg, så etter jeg startet kjølingen, viste jeg frem leggen til sykepleieren i huset. Kort fortalt; etter en tur på legevakten, ble jeg innlagt på sykehus for en hestekur på antibiotika. Kom hjem igjen nå i kveld.

Siden vørteren fortsatt står i kjelen, blir spørsmålet da; bare å pumpe over i vasken eller burde jeg prøve å koke det et kvarters tid på nytt og gi det en sjanse?
Ble jo øl av dette også, en one of a kind «brewer got infected»…IMG_1116.jpeg

Det skulle bli oatmeal stout, men når maltrøret datt ned i maskinen igjen etter en stuck sparge med litt for ivrig røring ble det søl og brannskade i stedet. Vis vedlegget 74436
Been there... Og hele spruten havner rett i skrævhøyde. Men buksa tok unna mye, husker jeg. Føttene var verst. Ullsokker isolerer godt mot kulde, ikke så godt mot glovarm vørter.

Hvordan gikk det med bryggeren ? Må du løfte ut røret for å røre ?
Det gikk heldigvis greit med maskinen. Jeg løftet ut maltrøret ganske kjapt etter det falt ned, og ser nå at det er håp for at dette brygget kanskje kan reddes også. Det set ikke ut til at det er kommet særlig med malt ut av maltrøret. Vørteren varmes derfor nå til kok.

Been there... Og hele spruten havner rett i skrævhøyde. Men buksa tok unna mye, husker jeg. Føttene var verst. Ullsokker isolerer godt mot kulde, ikke så godt mot glovarm vørter.
Det hørtes hakket værre ut. Buksa tok heldigvis unna mye her også, så det var bare deler av et bein som ble skoldet.

Det gikk heldigvis greit med maskinen. Jeg løftet ut maltrøret ganske kjapt etter det falt ned, og ser nå at det er håp for at dette brygget kanskje kan reddes også. Det set ikke ut til at det er kommet særlig med malt ut av maltrøret. Vørteren varmes derfor nå til kok.

Det hørtes hakket værre ut. Buksa tok heldigvis unna mye her også, så det var bare deler av et bein som ble skoldet.
Jeg tenkte mer på bryggeren, enn bryggemaskina

Tilbake
Topp