Høy Ph-verdi = besk øl?

Ny i bryggeverden, men har fått kjørt noen brygg. Har for det meste endt opp med en besk ettersmak på det som har blitt brygget. Har dermed begynt å drodle med vannjustering. Ph 7,5 i vannet, noe jeg skjønner er høyt. Kan det være en hovedårsak?

Neste brygg blir det full vannjustering ift kalkulator

Ny i bryggeverden, men har fått kjørt noen brygg. Har for det meste endt opp med en besk ettersmak på det som har blitt brygget. Har dermed begynt å drodle med vannjustering. Ph 7,5 i vannet, noe jeg skjønner er høyt. Kan det være en hovedårsak?

Neste brygg blir det full vannjustering ift kalkulator
7,5 i drikkevannet, går jeg ut fra?

Det er ikke høyt. pH i drikkevannet er heller ikke så interessant i seg sjøl, det er pH i mesken som er viktig. Det skal noe til at den ikke blir liggende under 6 (helst 5,8), som er den kritiske grensa når det gjelder tanninekstraksjon, som er det som eventuelt vil kunne gi beskt øl. Maltet - sjøl i et helt lyst øl - vil normalt senke pH nok.

Men vannjustering er noe du absolutt bør tenke på. Her er litt hjelp: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-pa-enkelt-vis-for-folk-med-blott-vann.44640/

Hvis du har kommunalt vann, vil du finne en vannrapport fra det kommunale vannverket på nettet. Hvor bor du?

Takk for svar. I drikkevannet ja. Har fått vannrapport fra kommuen. Legger ved.
Det første jeg ser etter, er hardhetsgraden (dH, deutsche härte). Av en eller annen besyndrlig grunn har de ikke det med i rapporten, ei heller tall for kalsium. Men jeg fant det her: https://www.melhus.kommune.no/fakta-om-drikkevannet.6141215-471230.html Vannet har en dH på 2,5, og da har du ganske bløtt vann. Vanlig norsk overflatevann, altså. De sier at det tilsettes klor. Det skal ikke være noe problem, idet man i Norge ikke bruker de klorforbindelsene som skaper usmak. (En liten dose sulfitt - en campdentablett - tar eventuelt knekken på det. Men det skulle ikke være nødvendig, og jeg tviler sterkt på at kloringa har noe med det beske ølet ditt å gjøre.)

Enkel konklusjon: Vannet ditt skulle være problemfritt. Bruker du en oppskriftkalkulator kan du nærmest betrakte det som destillert vann:) - det har såpass lite mineralinnhold. Men du har jo tall for klorid og sulfat, i alle fall.

Et tips kan være å få ølet vurdert av en med litt erfaring. De vil sikkert kunne beskrive problemet bedre, og foreslå tiltak. Meld deg inn i Norbrygg, så er det gratis å få ølet vurdert av en øldommer :)

Takk for utfyllende svar. For å teste kjøpte jeg vann på butikk på ett brygg, og da var det null besk ettersmak. Kan sikkert være 100 årsaker til det, men det fikk meg til å tenke mer på vannjustering

Takk for utfyllende svar. For å teste kjøpte jeg vann på butikk på ett brygg, og da var det null besk ettersmak. Kan sikkert være 100 årsaker til det, men det fikk meg til å tenke mer på vannjustering
Det virker jo rart om det skulle være en tilfeldighet at du fikk bedre øl når du bytta vann. Om du vil teste klor-hypotesen min, er det ganske enkelt. Campden-tabletter/metabisulfitt kan forøvrig ha en funksjon uansett. Det vil ta ut oksygen i vannet ditt før mesking, og beskytte mot oksidering (ikke 100%) underveis i meskinga. Det er diskutabelt hvor viktig det er, men det skader i alle fall ikke - så lenge du ikke bruker for mye, for gjæren vil bruke det som ikke har gått med i reaksjoner med oksygen underveis fram til du skal tilsette gjæren, til å lage skikkelig guffen svovelsmak/-lukt om det er igjen noe av det etter mesking og koking. Så doseringa må ikke være for raus.

Lenkene under skulle gi deg det du trenger. Tablettene koster 85 kroner, og det koster veldig lite arbeid å bruke dem:).

Det skal sies at doseringa av klor generelt er lav i Norge, og jeg har ikke hørt at at det skal være et problem for bryggere. Men du veit aldri ... . Det kan forresten være at du er spesielt sensitiv for usmaker forårsaka av klor. I følge den vedlagte artikkelen kan det variere mye. Har andre samme reaksjon på ølet ditt som du har?

Du skal ha et ganske vrient vann før vannjustering generelt vil avhjelpe et sånt problem som du har. Det eneste måtte være om du har så høy pH under meskinga at du øker risikoen for å trekke ut tanniner av skallet fra byggmaltet. Da ordner du det gjennom å bruke litt syre (mjølkesyre eller forsforsyre). Men med 2,5 i hardhet, skulle ikke det være noe problem, for det indikerer at vannet ditt har lav alkalinitet, og altså liten bufferkapasitet mot tiltak for å senke pH'en. Maltet vil da normalt senke pHen nok - sjøl i lyse øl.

Vannverket sier de har to kilder, Benna (overflatevann) og Gåsbakken (grunnvann). De sier ikke noe om hvorvidt alt vann er ei blanding av de to, men informasjonen deres snakker bare om ett vann, og da må det vel være ei blanding. Hvis du derimot av en eller annen grunn får grunnvann, kan det ligge noe der - sjøl om det også virker rart. Men grunnvann vil kunne være mer mineralrikt enn overflatevann, og om det skulle inneholde mye kalk, kan det være forklaringa. Mye kalk (kalsiumkarbonat) i vannet vil gi deg problemer med belegg i kjeler og flekker på det du vasker i oppvaskmaskin etc.. Og såpa vil skumme dårlig når du vasker opp. Så sånt er en klar indikasjon på mye kalk.

Sist redigert:
Det virker jo rart om det skulle være en tilfeldighet at du fikk bedre øl når du bytta vann. Om du vil teste klor-hypotesen min, er det ganske enkelt. Campden-tabletter/metabisulfitt kan forøvrig ha en funksjon uansett. Det vil ta ut oksygen i vannet ditt før mesking, og beskytte mot oksidering (ikke 100%) underveis i meskinga. Det er diskutabelt hvor viktig det er, men det skader i alle fall ikke - så lenge du ikke bruker for mye, for gjæren vil bruke det som ikke har gått med i reaksjoner med oksygen underveis fram til du skal tilsette gjæren, til å lage skikkelig guffen svovelsmak/-lukt om det er igjen noe av det etter mesking og koking. Så doseringa må ikke være for raus.

Lenkene under skulle gi deg det du trenger. Tablettene koster 85 kroner, og det koster veldig lite arbeid å bruke dem:).

Det skal sies at doseringa av klor generelt er lav i Norge, og jeg har ikke hørt at at det skal være et problem for bryggere. Men du veit aldri ... . Det kan forresten være at du er spesielt sensitiv for usmaker forårsaka av klor. I følge den vedlagte artikkelen kan det variere mye. Har andre samme reaksjon på ølet ditt som du har?

Du skal ha et ganske vrient vann før vannjustering generelt vil avhjelpe et sånt problem som du har. Det eneste måtte være om du har så høy pH under meskinga at du øker risikoen for å trekke ut tanniner av skallet fra byggmaltet. Da ordner du det gjennom å bruke litt syre (mjølkesyre eller forsforsyre). Men med 2,5 i hardhet, skulle ikke det være noe problem, for det indikerer at vannet ditt har lav alkalinitet, og altså liten bufferkapasitet mot tiltak for å senke pH'en. Maltet vil da normalt senke pHen nok - sjøl i lyse øl.

Vannverket sier de har to kilder, Benna (overflatevann) og Gåsbakken (grunnvann). De sier ikke noe om hvorvidt alt vann er ei blanding av de to, men informasjonen deres snakker bare om ett vann, og da må det vel være ei blanding. Hvis du derimot av en eller annen grunn får grunnvann, kan det ligge noe der - sjøl om det også virker rart. Men grunnvann vil kunne være mer mineralrikt enn overflatevann, og om det skulle inneholde mye kalk, kan det være forklaringa. Mye kalk (kalsiumkarbonat) i vannet vil gi deg problemer med belegg i kjeler og flekker på det du vasker i oppvaskmaskin etc.. Og såpa vil skumme dårlig når du vasker opp. Så sånt er en klar indikasjon på mye kalk.
Vi er en gjeng på 3 stk som er enig i det med besk ettersmak, så det er ikke bare meg. Tror heller ikke jeg har mye kalk i vannet, såpe skummer bra og lite til ingen flekker på glass i oppvaskmaskin. Kan det være en ide å senke pH på vann i mesk? Kan jeg senke fra pH 7,5 til f.eks pH 6 ? Har kjøpt forsforsyre.

Kjøpte vann på Coop og det funket bra! Ingen besk ettersmak. Men la merke til det vannet lå på samme pH-verdi. Og ønsker ikke kjøpe masse vann hver gang det brygges, så må finne ut av dette med vannjustering :)
En utfordring med vannjustering er at du bare legger til ting, du fjerner ikke noe. Med mindre du rigger opp et filter, selvfølgelig, men det er litt styr.

Vi er en gjeng på 3 stk som er enig i det med besk ettersmak, så det er ikke bare meg. Tror heller ikke jeg har mye kalk i vannet, såpe skummer bra og lite til ingen flekker på glass i oppvaskmaskin. Kan det være en ide å senke pH på vann i mesk? Kan jeg senke fra pH 7,5 til f.eks pH 6 ? Har kjøpt forsforsyre.
Som sagt vil maltet sørge for at du kommer ned på et akseptabelt nivå. Ideelt skal du ligge mellom 5,2 og 5,6, med 5,2 som et mål for helt lyse øl, som pils, mens de mørke gjerne kan ligge i det øvre skiktet der. Skal du finstille pH sånn at du når disse målene, trenger du syra som et verktøy.

Les artikkelen min som jeg lenka til i den andre posten, så finner du det du trenger å vite. Vannjustering er enkelt - og det er billig. Eventuelt kan du spandere noen kroner på et godt pH-meter. (Jeg kan ikke tenke meg et brygger-liv uten - men det er det mange som kan:).)

Ellers er rådet om å få en kvalifisert dommer til å smake ølet ditt, godt. Meld deg inn I Norbrygg - lenke nederst i post-ruta her - så er det gratis. (Å være Norbryggmedlem er det andre jeg ikke kan tenke meg et brygger-liv uten:).)

De aller fleste feil i øl er brygger-feil, og de fleste av dem igjen har å gjøre med gjæringsprosessen, inkludert dårlig gjærstell. Hvis det virkelig er sånn at dere får bedre øl med et annet vann, må det likevel reint logisk ha med vannet å gjøre. Jeg ville ha testa et nytt brygg med kjøpevann først nå. Blir det harskt, er det bryggerne det er noe galt med, blir det godt er det en indikasjon på at dere bør frifinnes:).

Noe annet dere kan prøve, er å bruke vann fra en av de andre i laget. Kanskje kan det være noe i gamle rør hos deg? (Kan det sitte noe i et filter i krana?! Ei død mus eller noe sånt:eek: ?)

Hør med vannverket om klortilsetning, og om eventuell forskjell på grunnvann og overflatevann. De er tre ansatte i 100%, så dere bør kunne få et svar;).

Sist redigert:
Har dere mulighet til å få vann fra en annen kilde? Familie eller venner i en annen kommune.
Kjøpevannet har vel hatt den funksjonen?

Jeg tenkte at det kunne være en ide å teste vannet fra noen med samme leverandør. Da finner de jo ut om det er noe veldig lokalt:).

Sist redigert:
Tilbake
Topp