Ja du si no derJadda, gå 400 meter med en pall med malt på mindre enn 6 minutter du!![]()
Ja du si no derJadda, gå 400 meter med en pall med malt på mindre enn 6 minutter du!![]()
Du kan jo prøve deg frem litt med denne: https://jphosom.github.io/alchemyoverlord/hop_freshness.htmlHar hatt en goooood pause fra denne hobbyen som jeg nå har tatt frem igjen. Fant noe gammel humle fra 2015 som har blitt oppbevart i frysen, uåpnet vakumpakket fra bryggselv. Typene er Chinook, magnum og amarillo. Kan det brukes, er det håp, eller gjør den seg best i brun avfalsdunk?
Enig med @loebrygg. Det er utrulig hvor lenge humle kan holde seg brukbar om den bare oppbevares ordentlig. Men jeg trur jeg kanskje hadde valgt noe ferskere som bitterhumle, for det er nok litt vanskelig å å beregne innholdet av alfasyre.Har hatt en goooood pause fra denne hobbyen som jeg nå har tatt frem igjen. Fant noe gammel humle fra 2015 som har blitt oppbevart i frysen, uåpnet vakumpakket fra bryggselv. Typene er Chinook, magnum og amarillo. Kan det brukes, er det håp, eller gjør den seg best i brun avfalsdunk?
Ai, allerede for seint! Pilsen som står til modning lover langt bedre enn noen pils i dette huset noen gang har gjort før@ApevikaBrygghus Kanskje det er en god sjanse for å komme inn i prosessene igjen, så kan du skylde på humlen hvis resultatet ikke står i stil til forventingene?
Rett på pilsen etter 10 års pause? Det er et valg det står respekt avAi, allerede for seint! Pilsen som står til modning lover langt bedre enn noen pils i dette huset noen gang har gjort før
Takk for respons ellers, og ikke minst en fin link.
Var innom en smash IPA først der det meste som kunne gå galt, nettopp gikk galt. Her i huset kaller vi det lærelykke. Fikk testet ut litt nye teknikker og ikke minst prøvd ut ny gjæringstank (fermzilla allround). En usmak jeg har hatt på all pils før kjenner jeg ingenting til nå. Lurer på om det har med fraværet av oksygen eksponering etter at gjæren satte igang jobben.Rett på pilsen etter 10 års pause? Det er et valg det står respekt av
Ang de humlene dine, hvis du er i eksprementielle hjørnet kunne du kanskje kjørt 2 batcher med alt likt, ene oppskriften med gammal humle og andre med ny for å kjenne på forskjellen? Du vet, for science?
Jeg tror at humlene nok ikke har tapt seg mye hvis de har ligget i vakuum i frys, selv om det har gått 10år. Hvor skulle de alfa-og beta-syrene ta veien egentlig?
Det viktige er å unngå oksygen etter at hovedgjæringa er unnagjort. Åpen gjæring i den første fasen er en tradisjonell måte å gjøre det på som mange bryggerier - også pilsbryggerier - fremdeles bruker. Jeg gjør det også, dvs. jeg lar det komme til litt luft gjennom ikke å skru igjen korkene i lokket (Kegland Flatbottoms, gammel type.)Var innom en smash IPA først der det meste som kunne gå galt, nettopp gikk galt. Her i huset kaller vi det lærelykke. Fikk testet ut litt nye teknikker og ikke minst prøvd ut ny gjæringstank (fermzilla allround). En usmak jeg har hatt på all pils før kjenner jeg ingenting til nå. Lurer på om det har med fraværet av oksygen eksponering etter at gjæren satte igang jobben.
Tror jeg kjøper fersk humle av Amarillo for å lukte på forskjellene, så får vi se hva som går i koken neste gang det er IPA på programmet.
Vi har planer om et fat-kurs, i alle fall. See you!
Pils er et spørsmål om prosess....og gjæringsregime. Hvorfor ikke da bruke et pilsbrygg for å gjenoppfriske betydningen av disse faktorene?Rett på pilsen etter 10 års pause? Det er et valg det står respekt av
Ang de humlene dine, hvis du er i eksprementielle hjørnet kunne du kanskje kjørt 2 batcher med alt likt, ene oppskriften med gammal humle og andre med ny for å kjenne på forskjellen? Du vet, for science?
Jeg tror at humlene nok ikke har tapt seg mye hvis de har ligget i vakuum i frys, selv om det har gått 10år. Hvor skulle de alfa-og beta-syrene ta veien egentlig?
Brewfather har et verktøy som beregner hvor mye alfasyrer som er oksidert/tapt. Etter 10 år med eksempel på Hallertau Tradition, er alfasyre redusert fra 5,6% til 3,0%. Reduksjon på 46%. Jeg har mine tvil på om dette er verdt å bruke i et øl gitt de timene det tar fra korn til glass.Jeg tror at humlene nok ikke har tapt seg mye hvis de har ligget i vakuum i frys, selv om det har gått 10år. Hvor skulle de alfa-og beta-syrene ta veien egentlig?
De stikker nok ikke av, men de blir brutt ned, men det går langsomt dersom det er tilnærmet oksygenfritt og kaldt. @Steinar Huneide , er det spesifisert hvordan humlene er lagret i BF-verktøyet?Jeg tror at humlene nok ikke har tapt seg mye hvis de har ligget i vakuum i frys, selv om det har gått 10år. Hvor skulle de alfa-og beta-syrene ta veien egentlig?
De stikker nok ikke av, men de blir brutt ned, men det går langsomt dersom det er tilnærmet oksygenfritt og kaldt. @Steinar Huneide , er det spesifisert hvordan humlene er lagret i BF-verktøyet?

Men alfasyra er jo bare én del av hva humla bidrar med. Og jeg veit ikke om andre smaksstoffer ødelegges i samme takt som alfasyra. Trur egentlig ikke det.Brewfather har et verktøy som beregner hvor mye alfasyrer som er oksidert/tapt. Etter 10 år med eksempel på Hallertau Tradition, er alfasyre redusert fra 5,6% til 3,0%. Reduksjon på 46%. Jeg har mine tvil på om dette er verdt å bruke i et øl gitt de timene det tar fra korn til glass.
Var det snakk om pils, så er det en liten mengde det er snakk om. Koster det 50-70 kroner for en ny pose så er det en veldig billig sikkerhet for å øke kvaliteten på ølet. Men for all del, om man vil teste for testens skyld så kjør på. Men gjerne en split batch da så man kan sammenligne med 1-2 år gammel humle av samme sort.Men alfasyra er jo bare én del av hva humla bidrar med. Og jeg veit ikke om andre smaksstoffer ødelegges i samme takt som alfasyra. Trur egentlig ikke det.
Er ikke uenig, men jeg trur vi fort kan bli litt for opphengt i at humla skal være fersk. Og når det gjelder pilshumler, kan det faktisk være en fordel å bruke i alle fall en del som er godt gamle. Da har de mer av oksiderte terpener, og samtidig kan du bruke ekstra mye av dem tidlig i kok - som er der du får ut kryddertonene - fordi de har mindre alfasyre.Var det snakk om pils, så er det en liten mengde det er snakk om. Koster det 50-70 kroner for en ny pose så er det en veldig billig sikkerhet for å øke kvaliteten på ølet. Men for all del, om man vil teste for testens skyld så kjør på. Men gjerne en split batch da så man kan sammenligne med 1-2 år gammel humle av samme sort.