I DH 2025 skal man tilsette sukker 4 ganger (totalt 2,8 kg). Utgjæringen gikk veldig treigt for meg, og Nøgne Ø anbefalte meg å sløyfe de to siste sukkertilsetningene. Er det noen som vet hvor høy abv jeg havner på da?
OG: 1167
Tilsatt 1,4 kg demerara
SG nå: 1020
Med en SG innen rekkevidde for å tilsette enda mer sukker må jeg si det frister. Men det tok svært lang tid å gjære ned dit (måtte til med ny champagnegjær og greier). Pluss at jeg har tilsatt eikechips og kaffe, så er vel bare å få det på fat nå.

OG var 1167, så har du tilsatt 1,4 kg demara etter det?
Da er det ikke merkelig at gjæren kneler om det er Lalvin EC-1118, du risikerer den dør ved 18%.
Om tallene stemmer brygger du ulovlig, tror jeg. Mener grensa er 20%.
Takk.Gir mening. 2,8kg sukker bidrar med omlag 50 poeng. Du har brukt halvparten, dermed ligger OG på omlag 1.142 ish.
Det gir mellom 18 og 19%. Tenker det er nok...
Jeg ville ikke tilsatt mye mer sukker. Du risikerer bare at gjæren tar kvelden og du sitter igjen med sterk søtsuppe. Ønsker du å søte opp ølet kan du tilsette noe. Gjærer det kan du tilsette mer etterhvert til du når søtheten du ønsker.
Hvordan NØ har kommet fram til 16% med OG på 1.167 og FG på 1.033 aner ikke jeg. Jeg får 17,5 (standard) og 21,8%(alternativ utregning). Alternativ utregning er nærmest om det er alkoholsterk øl, noe dette er.
Enig. Om jeg noengang skaø brygge denne type øl tror jeg at jeg kun bruker Nottingham, og lar den gå til den dauer. For så å tilsette sukker til jeg er fornøyd med sødmen. 15-16% er i grunn mer enn jeg ønsker i øl.Gir mening. 2,8kg sukker bidrar med omlag 50 poeng. Du har brukt halvparten, dermed ligger OG på omlag 1.142 ish.
Det gir mellom 18 og 19%. Tenker det er nok...
Jeg ville ikke tilsatt mye mer sukker. Du risikerer bare at gjæren tar kvelden og du sitter igjen med sterk søtsuppe. Ønsker du å søte opp ølet kan du tilsette noe. Gjærer det kan du tilsette mer etterhvert til du når søtheten du ønsker.
Hvordan NØ har kommet fram til 16% med OG på 1.167 og FG på 1.033 aner ikke jeg. Jeg får 17,5 (standard) og 21,8%(alternativ utregning). Alternativ utregning er nærmest om det er alkoholsterk øl, noe dette er.