Hjelp til utregning av ABV (Dark Horizon - minus to sukkertilsetninger)

Haakon333

Norbrygg-medlem
I DH 2025 skal man tilsette sukker 4 ganger (totalt 2,8 kg). Utgjæringen gikk veldig treigt for meg, og Nøgne Ø anbefalte meg å sløyfe de to siste sukkertilsetningene. Er det noen som vet hvor høy abv jeg havner på da?

I DH 2025 skal man tilsette sukker 4 ganger (totalt 2,8 kg). Utgjæringen gikk veldig treigt for meg, og Nøgne Ø anbefalte meg å sløyfe de to siste sukkertilsetningene. Er det noen som vet hvor høy abv jeg havner på da?

Vi må vite mer.
- OG før gjæring.
- Hvor mye sukker som er tilsatt.
- SG nå

OG: 1167
Tilsatt 1,4 kg demerara
SG nå: 1020

Med en SG innen rekkevidde for å tilsette enda mer sukker må jeg si det frister. Men det tok svært lang tid å gjære ned dit (måtte til med ny champagnegjær og greier). Pluss at jeg har tilsatt eikechips og kaffe, så er vel bare å få det på fat nå.

OG: 1167
Tilsatt 1,4 kg demerara
SG nå: 1020

Med en SG innen rekkevidde for å tilsette enda mer sukker må jeg si det frister. Men det tok svært lang tid å gjære ned dit (måtte til med ny champagnegjær og greier). Pluss at jeg har tilsatt eikechips og kaffe, så er vel bare å få det på fat nå.

OG var 1167, så har du tilsatt 1,4 kg demara etter det?

Da er det ikke merkelig at gjæren kneler om det er Lalvin EC-1118, du risikerer den dør ved 18%.

Om tallene stemmer brygger du ulovlig, tror jeg. Mener grensa er 20%.

1000018061.jpg

Bare fulgt oppskriften, jeg. Tror utregningen blir annerledes mtp at den gjæret ned til 1025 før hver sukkertilsetning?

OG var 1167, så har du tilsatt 1,4 kg demara etter det?

Da er det ikke merkelig at gjæren kneler om det er Lalvin EC-1118, du risikerer den dør ved 18%.

Om tallene stemmer brygger du ulovlig, tror jeg. Mener grensa er 20%.
  • Mellom 2,5 % og 22 %: Du kan produsere dette helt lovlig hjemme for eget bruk.
  • Over 22 %: Krever formell tilvirkningsbevilling.
  • Destillering: All fremstilling av alkohol ved destillasjon er strengt forbudt for privatpersoner.

Sa oppskrifta 1.167 inkl alt sukkeret eller målte du 1.167 FØR tilsetting av sukker? Jeg tror ikke du får så sterk vørter til å gjære.
Oppskrifta sier vel 1.062 inkl alt sukkeret?

Gir mening. 2,8kg sukker bidrar med omlag 50 poeng. Du har brukt halvparten, dermed ligger OG på omlag 1.142 ish.
Det gir mellom 18 og 19%. Tenker det er nok...
Jeg ville ikke tilsatt mye mer sukker. Du risikerer bare at gjæren tar kvelden og du sitter igjen med sterk søtsuppe. Ønsker du å søte opp ølet kan du tilsette noe. Gjærer det kan du tilsette mer etterhvert til du når søtheten du ønsker.

Hvordan NØ har kommet fram til 16% med OG på 1.167 og FG på 1.033 aner ikke jeg. Jeg får 17,5 (standard) og 21,8%(alternativ utregning). Alternativ utregning er nærmest om det er alkoholsterk øl, noe dette er.

Sist redigert:
Gir mening. 2,8kg sukker bidrar med omlag 50 poeng. Du har brukt halvparten, dermed ligger OG på omlag 1.142 ish.
Jeg ville ikke tilsatt mye mer sukker. Du risikerer bare at gjæren tar kvelden og du sitter igjen med sterk søtsuppe. Ønsker du å søte opp ølet kan du tilsette noe. Gjærer det kan du tilsette mer etterhvert til du når søtheten du ønsker.

Hvordan NØ har kommet fram til 16% med OG på 1.167 og FG på 1.033 aner ikke jeg. Jeg får 17,5 (standard) og 21,8%(alternativ utregning). Alternativ utregning er nærmest om det er alkoholsterk øl, noe dette er.
Takk.

Tror jeg får nøye meg nå, egentlig. Er litt redd for hva det kan gjøre med smaken om kaffen blir stående i ølet over mange dager (er 4 dager siden jeg tilsatte). SG på 1020 virker bra i grunn, selv om den selvfølgelig kunne vært noe søtere.

I tillegg har alt dette tatt for lang tid - jeg brygget 20. april. Så det er kanskje greit å få ølet bort fra gjær og alt, nå, vel?

Etter å ha tatt en liten prøvesmak til nå synes jeg ettersmaken kanskje er noe.... besk? Vil ekstra sukker hjelpe på det - og uansett: burde det bare tas over på fat nå mtp. at kaffe er tilsatt, slik at jeg ikke risikerer forverring? (Kanskje "beskheten" kan bli litt rundere med modning)..

Jeg tilsatte alt sukkeret og endte med FG = 1022. Jeg synes vel resultatet er vel sødt, siden bitterheten er ganske lav. Forstår ikke hvor IBU=100 kommer fra med den lille posen med humle som fulgte med settet

Enig. Om jeg noengang skaø brygge denne type øl tror jeg at jeg kun bruker Nottingham, og lar den gå til den dauer. For så å tilsette sukker til jeg er fornøyd med sødmen. 15-16% er i grunn mer enn jeg ønsker i øl.

Ikke noe enzymer eller champagnegjær.

Tilbake
Topp