Tørrhumling - humlepose eller ikke?

AudunWS

Dommer
Har lest flere tråder for å finne ut om humlepose er veien å gå for tørrhumlig å se at det spriker litt i erfaringene. Har en IPA som har gjæret i 4 dager og er klar for litt humle. Planen var å fylle dette i humleposer for å slippe grums i gjæringskaret før tapping. Men så slår det meg at en slik pose vil jo i større grad utsette ølet for bakterier og ulumskheter. Tenkte selvsagt å koke i 10 min, men den skal jo fylles og knytes også.

Hva sier dere, go or no go?
 
Kjør på med pellets uten pose! Ingen grunn til å ha dem i pose, men gi pelletsene minst en uke til å klistre seg til bunnen av gjæringskaret.
 
Blomst passer å bruke i pose (med vekter for å få den til å synke), pellets er fint uten.
 
Gahr skrev:
Blomst passer å bruke i pose (med vekter for å få den til å synke), pellets er fint uten.

Sist gang (og første gang) jeg brygget med humle brukte jeg humleposer i kjelen. De fløt hele tiden. Er det meningen, evt har det noen hensikt å putte noe oppi for at også de skal synke?
 
Kenneth N skrev:
Gahr skrev:
Blomst passer å bruke i pose (med vekter for å få den til å synke), pellets er fint uten.

Sist gang (og første gang) jeg brygget med humle brukte jeg humleposer i kjelen. De fløt hele tiden. Er det meningen, evt har det noen hensikt å putte noe oppi for at også de skal synke?

Legger ett par smørekniver av rustfritt stål i posen sammen med humleblomsten jeg, fungerer helt utmerket.
 
Tilbake
Topp