07.02.2009 Hjemmebryggerdagene på Nøgne Ø

Kan du tenke deg ? bli med?

  • Ja, dette kan jeg ikke gå glipp av!

    Stemmer: 21 84,0%
  • Jeg vurderer det sterkt

    Stemmer: 1 4,0%
  • Jeg får se an om jeg rekker det

    Stemmer: 3 12,0%
  • Det er litt langt å reise to ganger

    Stemmer: 0 0,0%
  • Jeg blir hjemme

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    25
  • Avstemningen er stengt .
Nøgne Ø ønsker å invitere hjemmebryggere til å være med å brygge. Vi brygger Saison lørdag 7.2.2009 kl 10:00 til ca 19:00. Dette brygger vi sammen.  Deretter får alle deltagere med seg 20 liter vørter og gjær.  Vi ønsker at alle gjør sitt beste og mest kreative med denne vørteren, f.eks smakstilsetninger, gjærtype, eller gjæringsemperatur.  For de som ønsker å kjøpe malt eller humle,så selger vi dette til rabbatterte priser denne dagen.

Lørdag 21.3. fra kl 17:00 til 24:00 inviterer vi alle deltagerne til ølsmakefest i bryggeriet, der vi evaluerer og bedømmer resultatene og kårer en vinner.  Dette er ment som en spleisefest der alle kan ta med seg inntil to gjester.  Alle tar med egen øl (ikke til seg selv, men til alle andre) og sin favoritt ølsnacks (peanuts og potetgull er bannlyst).  Nøgne Ø stiller med Cask conditioned ale.

Prisen for dette er kr 600 (eller kr 650 hvis du bestiller to Wlabs-rør).  Det inkluderer vørter, gjæringsbøtte med lokk, fersk gjær fra Whitelabs (husk å spesifisere hvilken gjær du vil ha når du melder deg på), lunch og en øl på bryggerdagen og middag på ølsmakedagen. 

Noen praktiske ting: 

  • For de som trenger overnatting har vi fått følgende pris fra Rica Hotel Grimstad:  Enkeltrom 845, Dobbeltrom 1095.
  • Etter bryggingen blir det uformell samling på Apotekergården, som også har egne retter med og til øl.
  • For å gjøre dette trenger vi minimum 20 deltagere.  Vi må dessverre sette en øvre grense på 50.
  • Vi trenger bindende påmeldinger innen 24.12.2008.
 

Dette tror vi at kan bli både gøy, spennende og lærerikt.

Norbrygg planlegger å stille med en dommer til ølsmakefesten. Eventuelle spørsmål kan rettes til bryggeriet på tlf 37257400. Obs: tilbudet gjelder alle hjemmebryggere og begrenses ikke til medlemmer i Norbrygg.

EDIT: Det er nå stengt for flere påmeldinger
 
Det er nå også mulig å angi om du ønsker å bestille rabatterte overnatting, spesifisert per natt. Inntil nå har det allerede kommet inn en del påmeldinger med spennende gjær/kultur-kombinasjoner, så sleng deg med!
 
Hej

Har meldt mig på med en gang dette blev lagt ud, men har ikke fået nogen tilbagemelding?

Hilsen

Christian :godtoel:
 
Hei Christian. Jeg ser at din påmelding er registrert. Det blir den forsåvidt automatisk så snart man trykker 'Send påmelding nå'. Siden det er Nøgne Ø som organiserer selve hjemmebryggerdagene så kan de kanskje si noe mer om saken.
 
Jeg og Jørn kommer putrende fra Trøndelag, og gleder oss stort!  ;D

Blir vel pent nødt til å finne ut en lur måte for regulering av gjæringstemperatur i bil, og passende gjæringsmusikk, men enda god tid til det.
 
Hei!
Jeg har meldt meg på disse dagene men har ikke betalt noe ifht dette..... Har dere et kto.nr jeg setter inn penger i forkant av samlingen eller....er det betaling på bryggeriet
Mvh Geir
 
Om jeg ikke tar feil så har de som har meldt seg på fått en mail fra Nøgne Ø om dette. Ta gjerne kontakt med bryggeriet for mer informasjon omtrent betaling.

Synd jeg ikke kan være med, skjønner det er mye moro jeg går glipp av. Håper at de som har anledning til å dra dit får en kjempehelg!  :brygging:
 
Hei!
Er det noen av dere som var på Nøgne Ø sin hjemmbryggerdager som vet hva OGén var på den ferdige vørteren?
Det "plopper" litt mindre nå, så det hadde vært greit å vite hva som var utgangspunktet før jeg måler FG
Geir
 
Hei,

Eg brukte Saison gjær og FG blei stusselige 1020, Ned fra 1022 med ein tørrgjær satt i gang i ein starter. Kva fekk de andre til resultat på utgjæringen?

Skål

Tore
 
Hej

Jeg brugte også Saison gæren og endte efter små 4 uger på 1019 uden at tilsætning af ny gær.

Christian
 
Vi har hatt vår på flaske i 13 dager nå og den smaker fortreffelig, men trenger mer lagring.

40 liter gjæret med WLP565 kom ned i 1008, mens 20 liter gjæret med WLP568 endte på 1015...
 
Jeg slepte med meg to dunker. 20 liter med WLP 500 - Trappistgjær krøp til 1012, mens 20 liter med WLP570 Belgian Golden Ale kun kom seg ned til 1020. Den første er god, den andre, som jeg brukte like mye karboneringssukker til - 5 gram pr. liter - ble nærmest eksplosiv og ikke spesielt god. Jeg forstår ikke helt hva som skjedde, men det må nok ha noe med gjærtypen å gjøre. Behandlet dunkene og innholdet helt likt. (Ser vel flere av dere i morgen, forresten  :ilike: )
 
Med både WLP565 Saison I og WLP568 Saison Blend endte vi på 1.021 etter gjæring i bil og hus.

Torstein: Hvordan fikk du gjæret de helt ned i 1.008 og 1.015? Det er jo ganske heftig...

Gleder meg på å prøve de forskjellige versjonene senere i dag!  :biersmile:
 
WLP568 - denne stod stille på 1020 lenge, tilsatte en pose US56 og da krøp den ned til 1015. Denne gjæret også i bil og var nesten helt "død" når vi kom hjem. Er blitt veldig god, men den skulle ha vært enda tørrere.

WLP565 - denne hadde en ukes ferie på 1020 før den på noen dager endte ned til 1008. Har en kraftig lukt av sulphur, biprodukt av gjæringsprosessen som vi regner med at forsvinner etterhvert med lagring. Denne smaker ikke så veldig godt pga sulphur for øyeblikket. Men "bonedry" er den ihvertfall, hvis man skal si det med Jamil Z.

Gjæringsprosessen på begge var veldig lang, vi flasket for drøye to uker siden. Vi gjæret opp i 32-33 grader på det høyeste.

Var ganske nervøs på hvordan det ville gå, men vi hadde tro på at gjæren ville fixe biffen, under forutsetning at den ble gitt tid...
 
Tilbake
Topp