1 batch 2 gjæringskar.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
I forbindelse med helgens brygging med WLP400, og all skremselshistorier her på forumet, har jeg kommet fram til at 28 liter i 30 liters gjæringskar (samt estimert OG på 68) kan bli en lite hyggelig affære. Altså to gjæringskar.
Er den beste metoden å føyse alt i ett gj.kar, pitche gjær og riste som fasan og DERETTER splitte i to gjæringskar? Vil ikke gjæren fordele seg greit da?

har tenkt å splitte for juleølet jeg lager i helgen, og tenkte da å splitte gjæren, burde vel gå greit?

har tenkt å splitte for juleølet jeg lager i helgen, og tenkte da å splitte gjæren, burde vel gå greit?
Kan det ikke bli litt tricky, dersom man har en kolbe med gjærstarter, å fordele dette? Kanskje ikke. Tenkte at mitt forslag var mer 'safe'. Foglarna veit.

Har ved flere anledninger laget èn starter som har blitt fordelt på to eller tre gjæringskar. Vet ikke om dette er den optimale måten å gjøre det på, men de har nå i hvert fall gjæret ut likt. Fordelte da starteren likt i to (eller tre) desinfiserte beholdere når starteren var ferdig, før nedkjøling/dekantering.

Jeg ville gått for din opprinnelige plan: bland alt så godt som du klarer, og splitt etterpå.

I forbindelse med helgens brygging med WLP400, og all skremselshistorier her på forumet, har jeg kommet fram til at 28 liter i 30 liters gjæringskar (samt estimert OG på 68) kan bli en lite hyggelig affære ...
For å gjera eit sidespor i tråden; 28L i 30-literskar har eg sjølv akkurat gjennomført. OG var då 1.055, men då med WLP001, som er ein særs hyggeleg gjær å arbeide med.

Tilbake
Topp