10-litersbatcher

Bare å brygge som vanlig. Beregn for mindre batch selvfølgelig, men det er det. Har Forøvrig bare et brygg med det, men det ble som det skulle.
 
Hei. Jeg har BIAB og brygger som regel batcher på rundt 12-14 liter og har tenkt å fortsette med små batcher. Likevel kunne jeg tenkt meg å prøve Grainfather. Det handler først og fremst om enklere mesking og skylling, men også å kunne øke kapasiteten for å kunne brygge større batcher av ølet det går mest av.

Jeg ser det står om micro-pipework-kittet:
The Micro Pipework is perfect for brewing 10 L beers, or standard batches of a lower ABV beer with a small grain bill. Use this pipework when you are brewing with 2 kg - 4 kg of grain.​

Betyr det at dette kitet egentlig handler mer om meskefasen og maltmengden enn om kokefasen og væskemengden?

Jeg ser av oppskriftene mine at jeg for de fleste bryggene ligger på mellom 2400 og 4500 gram malt (de fleste under 4 kg). Vil dette kitet gjøre at jeg kan brygge mine 12-14 liters brygg på Grainfather uten problemer?
 
Ej bruker å dele opp batchen i 2 og feks bruke forskjellige gjær,eller tørrhumle. Jobben blir liksom de samme om du brygger 10 eller 25 l
Det gjør jeg også (har kjørt split batch med ulike gjærtyper på de tre siste bryggene), men da er jeg gjerne nede på 6-7 liter i hvert gjæringskar. Konsumet mitt er rett og slett ikke større, og om jeg skulle brygge 25l hver gang så hadde jeg fått brygget sjeldnere enn jeg vil. De mest interessante forskjellene er etter min mening uansett i det som skjer under mesking og tilsetninger under koking.
 
Tilbake
Topp