100-liters bryggeri (varmtvannsbereder kappet og sveiset)

Jeg kjøpte det hos Onninen (elektrogrossist). Selges i ruller, dvs. du kan kjøpe metervis. Det er også flere bredder.
Husk å bruke riktig tape for å isolere kobberendene, samt tilkoblingsklemmer (som helst skal presses på med egnet tang).
Jeg anbefaler sterkt å koble dette til strømkurs med jordfeilbryter, i tilfelle søl og støt :horror:
 
Husk å bruke riktig tape for å isolere kobberendene, samt tilkoblingsklemmer (som helst skal presses på med egnet tang).
Dette blir for "spenningsfylt" for meg så jeg tror heller at jeg ligger unna dette :thumbsdown:
 
Gratulerer med 1. brygg  :skitbra:

Er brenneren fra FK for liten ?

Mulig det er regulatoren din som burde vært vassere i så fall.
De kommer ofte med 0,3 bar som std men finnes opp til 0,8 bar også.
En regulerbar ville nok være konge her...
 
Hei!

I følge nettsidene til FK er krabbekokeren deres beregnet for 50 mBar. Standarden i Norge er 30 mBar, så en noe kraftigere reduksjonsventil vil nok gjøre underverker.

Bobilen til foreldrene mine har nettopp fått ny varmtvannsbereder. Den gamle var helt sotet til og ga liten effekt. Grunnen var at bilen ble importert fra Tyskland for noen år siden og reduksjonsventilen ble da byttet til norsk type for å passe norske flasker. Det importøren glemte var å passe på at alt av utstyr i bilen som går på gass taklet 30 mBar i stedet for 50 mBar som er tysk standard. Varmtvannsberederen fikk da for lite gass og sotet.
 
Har prøvd å få tak i større regulator men har ikke klart det. Vet dere om noen som kan ha 50 mBar regulatorer?
 
roba skrev:
Her er kombinert varmetank og gjæringstank. Har kjøpt etter anbefaling av Eduard en FK hundeforbøtte og har lagt varmefolie rundt (60W m2) som skal opprettholde tempen i dunken, samt en jevn varme ved gjæring.
Dunken er isolert (nok en gang etter anbefaling av Eduard  :ilike:) med gammelt liggeunderlag (som jeg heldigvis slipper å ligge mer på  ;D). Brukte den grønne siden ut til ære for FK dunken.
Skal bruke UT 200 for å regulere temp'n (og skal koble den til en kurs med jordfeilbryter...)
Dunken skal svampevaskes (takk for nok et godt tips) og de gamle (oppripete) gjæringsdunkene blir meskekar.

Hvor har du fått tak i denne varmematten, og er den dyr?
 
Jalle skrev:
Husk å bruke riktig tape for å isolere kobberendene, samt tilkoblingsklemmer (som helst skal presses på med egnet tang).
Dette blir for "spenningsfylt" for meg så jeg tror heller at jeg ligger unna dette :thumbsdown:

Flexwatt er en type, det er det som er kommet istedenfor den gode gamle Eswa.
Det finnes også 12 V selvregulerende som kan støpes ned i gulv og alle har lov til å jobbe med, med unntak av trafoen, dette ble i den  tiden jeg jobbet som elektriker pushet mye nettopp fordi alle kunne legge det.
 
Du finner den hos alle elektrogrossister. Stikker du innom en elektriker så vet han hva det er  :yes:
 
Takk  :amen:. Har sendt mail til Helmin, ser at de kun leverer til firma - men det er sikkert mange som selger utstyr fra dem.
 
roba skrev:
Takk  :amen:. Har sendt mail til Helmin, ser at de kun leverer til firma - men det er sikkert mange som selger utstyr fra dem.

Vi leverer til din lokale peisbutikk...  men er dog usikker i skrivende stund om det vitterlig er 50 mbar vi har !
 
Bo skrev:
Nøisom er du sikker på det var 50 mbar du kjøpte ?

Husker nemli ikke at have haft dem på lager jeg !!

Nei, det er jeg ikke.

Trodde vel egentlig at den var freshere enn 30 mb men det er ikke sikkert.
Det er vel muligens noe forskjell på flowen og øvrig kvalitet på regulatorer og vil jeg tro.
Den jeg fikk i fra Helmin var i alle fall ikke samme prisklasse som Europris sine !!!
 
Jeg har brukt en gassregulator som passer på vanlig gassflaske for grill etc. og som er trinnløs justerbar fra 0.2 til 2 bar..
Fungerer aldeles glimrende til krabbekoking, og helt sikkert i bryggesammenheng og.

Regulatoren kostet ca. 500,- på Proff Partner


Bjarte
 
Andreas Gr skrev:
Hvilket sveiseapperat bruker du?

Det som ble brukt her var et gammelt elektrodeapparat med elektroder for rustfritt. Syrevasket alt etterpå.
Jeg er ingen sveiser og det var et vanskelig apparat å bruke - kastet derfor det første "bygget" jeg sveiset sammen. Men, øvelse gjør mester - og man skal jo "bygge" noen ganger før man blir fornøyd.
Anbefaler TIG hvis du har mulighet for det (med tråd og gass for rustfritt)  :skitbra:
 
Ja, TIG hadde vert tingen, men de er jo så sabla dyre. Spesielt når bare skal ha til hobbysveising eit par ganger i året :)
 
Tilbake
Topp