100-liters bryggeri (varmtvannsbereder kappet og sveiset)

Andreas Gr skrev:
Ja, TIG hadde vert tingen, men de er jo så sabla dyre. Spesielt når bare skal ha til hobbysveising eit par ganger i året :)

Det går bra med tynne, 1,25 mm. pinner på beredere, de er tykke nok, 1,8 - 2,0 mm.
Men TIG og bakgass er det rette og blir nok penest
Det finnes tigtilsatser hvis du har resten, gass og trafo.
 
Etter noen runder med koking, utbytting av gassdeler (variabel regulator inntil 2 bar), flytting av avtapping til nederst i dunken - begynner jeg å bli fornøyd med kokeren.
Har droppet humleposer og laget en løs tapp/rørbit som jeg setter i tapperøret i bunn, det blir da ca. 1 liter "trub og rusk" igjen i dunken. Sveiset og inn 3 små bøyler i bunn slik at jeg kan "spenne fast" en sil (fra Biltema) i bunn, denne filtererer bort det meste av humle  :skitbra:
 

Vedlegg

  • Sil i koker 1.JPG
    Sil i koker 1.JPG
    687,4 KB · Sett: 1.044
  • Sil i koker 2.JPG
    Sil i koker 2.JPG
    238,2 KB · Sett: 1.020
roba...

har du hatt problemer med at den blå lakken på varmtvannsberederen har smeltet/tatt fyr? blir det ikke ganske varmt i bunnen når du koker?
 
Andreas Gr skrev:
roba...

har du hatt problemer med at den blå lakken på varmtvannsberederen har smeltet/tatt fyr? blir det ikke ganske varmt i bunnen når du koker?

Ifølge bildene i den første posten/siden tror jeg han har en ulakkert vvb som kokekjele, og en litt større lakkert en utpå for å lage et isolerende luftrom mellom vvb -ene
 
Andreas Gr skrev:
roba...

har du hatt problemer med at den blå lakken på varmtvannsberederen har smeltet/tatt fyr? blir det ikke ganske varmt i bunnen når du koker?

Det er skallet av en gammel blå bereder. Ble litt svidd i begynnelsen men er ganske bra nå, dvs. ikke så mye lukt. Det blir ganske varmt i bunnen av kjelen men det er såpass stor flate (og litt rund) at det aldri har vært problemer med at vørteren blir svidd. Vørteren "ruller" godt oppe i kjelen når jeg koker.
Heller til teorien om at gassoppvarming gir en bedre og jevnere oppvarming enn varmeelementer som avgir mye varme på den "lille" overflaten den har.
 
Tilbake
Topp