11.11.11 Collective Brew Day

Fantastiske formasjoner i gjærbøtta!
Ta noen nærbilder (klipp ut av de du har) og legg ut på foto.no, da vil det være mange som får noe å spekulere på.  ;D

Jeg har vel aldrig sett noe slikt før, i gjærbøtta. Det nærmeste jeg kommer er kake.  
(Bokøl og bløtkake  :ilike: )
 

Vedlegg

  • blotkake.jpg
    blotkake.jpg
    11,7 KB · Sett: 449
Gjærnen. (Wow, for et ordspill...)

_E8T9839_1200491026.jpg
 
Gahr skrev:
Gjærnen. (Wow, for et ordspill...)


Når det stormet som verst rundt norsk hvalfangst, og argumentene kom med at hvalen er blandt de mest intelligente dyrene, så sa Steinar Bastesen noe slikt som: Kvalkjøtt, d e jo intelligent mat!

Nå har vi fått beviset for at øl er intelligent drikke!
 
Hehe, mye artig her. Selv syntes jeg det minnet mest om marengs eller tegneseriesjø.
Skulle gjerne tatt bildene med speilrefleks istedet for lugubert mobilkamera, men dokumentasjonen nådde ihvertfall ut til folket. :)
 
Mmm bacon ja. Ligger 2 Kg til tørrsalting på kjølerommet. En klassisk bacon å en med jule krydder. 5 dager igjen til røyking.
 
Da har Jack Daniel-marinerte eiketerninger gått i sekundæren. Satser på å la dem ligge der i 6-8 uker.
 
Har nådd FG: 1.025, etter OG: 1.101, og sier meg fornøyd, resultatet lover foreløpig godt.
 
Da er min versjon tappet på flasker, 9,2%, skal settes til lagring en stund  :biersmile:
 

Vedlegg

  • IMG_2341.JPG
    IMG_2341.JPG
    246,2 KB · Sett: 563
Gjett kem som angre på at det ikkje vart pitcha ny gjær ved priming...

Tenker å opne alle flasker og sprøyte fersk WLP007(samme som vart brukt til primærgjæring) i flaska, og korke på nytt. Tips til mengde gjær i kvar flaske (ml)?
 
Uffda... dau som ei sild?

Skulle selv snike en prøve av min versjon, men står uten hevert eller vintyv og da er ikke Better Bottle noe særlig "better".

t-t-t-t-tog du an?
 
Du vil vel klare å lure ut noen småsmaker med en silikonslange, flaskefyller e.l. Tipper vi også bør ha i litt fersk gjær etter den lange lagringen...
 
Odland skrev:
Uffda... dau som ei sild?

Skulle selv snike en prøve av min versjon, men står uten hevert eller vintyv og da er ikke Better Bottle noe særlig "better".

t-t-t-t-tog du an?

hehe, dau som ei sild ja. Eller den lager ein antydning til eit lite pffft når man opner falska, men ølet er heilt flatt. Noko har skjedd, men eg rekner med at gjæren har bukka under for presset før karboneringssukkeret er tatt hand om. "James Bond" er vist ikkje udødelig  ;D . 

Men uansett, den opprinnelege planen var å tilsette ca. eit halvt rør med fersk wlp007 direkte i omstikkkaret (kvifor eg ikkje gjorde det, må gudane vita), men no tenkte eg å fordela det røyret på dei to kassene eg har. Rekna ut at det blir ca. i underkant av 0,5ml pr. flaske,  er det for mykje gjær? forslag til mengde isåfall?
 
007 er notorisk for sin flokkureringsevne. Pga dette tilfører Nøgne Ø ekstra gjær ved tapping på flasker.... Er nok der problemet ligg. 007 er vel i beste levende ånd, det er sikkert bare ikke nok av dem igjen til flaskekarboneringen
 
Torvald skrev:
Odland skrev:
Uffda... dau som ei sild?

Skulle selv snike en prøve av min versjon, men står uten hevert eller vintyv og da er ikke Better Bottle noe særlig "better".

t-t-t-t-tog du an?

hehe, dau som ei sild ja. Eller den lager ein antydning til eit lite pffft når man opner falska, men ølet er heilt flatt. Noko har skjedd, men eg rekner med at gjæren har bukka under for presset før karboneringssukkeret er tatt hand om. "James Bond" er vist ikkje udødelig  ;D .   

Men uansett, den opprinnelege planen var å tilsette ca. eit halvt rør med fersk wlp007 direkte i omstikkkaret (kvifor eg ikkje gjorde det, må gudane vita), men no tenkte eg å fordela det røyret på dei to kassene eg har. Rekna ut at det blir ca. i underkant av 0,5ml pr. flaske,  er det for mykje gjær? forslag til mengde isåfall?

Hei,

Jeg hadde nettopp samme problem med min IIPA. Brukte WLP090 som flokkulerte så godt at etter andre omstikking var det ingen gjær igjen i ølet. Absolutt ingen kullsyreproduksjon. Jeg brukte skjemaet til NorthernBrewer og ifølge det skulle det være omtrent 0.25ml fersk gjær i hver flaske.
Jeg hadde slurry fra det samme brygget og grunnet ukjent gjærkvalitet så brukte jeg 0.5ml i hver flaske.
Etter fire dager var ølet karbonert:)

Skal finne linken til det skjemaet senere i dag.
 
En annen måte å tilføre ekstra gjær på er å tilsette 1-2 gram tørrgjær til ølet når man stikker om til flaskekaret. Da blir alt jevnt fordelt i hele ølet hvis man passer på å få god og forsiktig sirkulasjon under omtappingen. Jeg tilsetter sukkerlaken min på samme viset.
 
mikslen skrev:
Torvald skrev:
Odland skrev:
Uffda... dau som ei sild?

Skulle selv snike en prøve av min versjon, men står uten hevert eller vintyv og da er ikke Better Bottle noe særlig "better".

t-t-t-t-tog du an?

hehe, dau som ei sild ja. Eller den lager ein antydning til eit lite pffft når man opner falska, men ølet er heilt flatt. Noko har skjedd, men eg rekner med at gjæren har bukka under for presset før karboneringssukkeret er tatt hand om. "James Bond" er vist ikkje udødelig  ;D .   

Men uansett, den opprinnelege planen var å tilsette ca. eit halvt rør med fersk wlp007 direkte i omstikkkaret (kvifor eg ikkje gjorde det, må gudane vita), men no tenkte eg å fordela det røyret på dei to kassene eg har. Rekna ut at det blir ca. i underkant av 0,5ml pr. flaske,  er det for mykje gjær? forslag til mengde isåfall?

Hei,

Jeg hadde nettopp samme problem med min IIPA. Brukte WLP090 som flokkulerte så godt at etter andre omstikking var det ingen gjær igjen i ølet. Absolutt ingen kullsyreproduksjon. Jeg brukte skjemaet til NorthernBrewer og ifølge det skulle det være omtrent 0.25ml fersk gjær i hver flaske.
Jeg hadde slurry fra det samme brygget og grunnet ukjent gjærkvalitet så brukte jeg 0.5ml i hver flaske.
Etter fire dager var ølet karbonert:)

Skal finne linken til det skjemaet senere i dag.

Her er skjemaet:) Bedre sent enn aldri! http://www.northernbrewer.com/documentation/AdvancedBottleConditioning.pdf
 
Tilbake
Topp