11.11.11 Collective Brew Day

Aleksander_B skrev:
Pluss JD. Behandler du bourbonen noe eller tilsetter du rett i karet?

Mengdesjef Odland behandler den nok  ved å åpne korken før tilsetting, og kaster den i glassavfall etterpå.  :laugh:

Hehehe.

Skal prøve noe nytt denne gangen - moderasjon. Tilsetter kun marinerte terninger i brygget. Kanskje litt whiskey i tillegg.

Aha. Marinerte terninger :)
Tenkte dersom du forsiktig koker vekk alkoholet kan det også tilsettes, da sitter du jo igjen med kun smak og sukker.

Odland skrev:
Hehehe.

Skal prøve noe nytt denne gangen - moderasjon. Tilsetter kun marinerte terninger i brygget. Kanskje litt whiskey i tillegg.

Det funker meget bra. Bruk litt av whiskeyen også.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Vårt 11.11.11 brygg er det mest "levende" brygget jeg har sett/hatt/opplevd.... Det har gjæret, og gjæret og gjæret og gjære tog gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret og gjæret... osv. :eek:

Det tok først et drøyt døgn før det kom i gang (hadde noe kjølig vørter). Men så har det ploppet jenvt og trutt. Ikke den store stormgjæringa, men rolig og behersket. Så har gjæra  bare gradvis senket tempo på fisinga. Men, i går kveld var det roligere.
Puhh... Trodde det var noen ekstreme villgjær som hadde klart å bryte seg inn.... men kanskje ikke. Rune målte SG her om dagen: 1008!

Plan A: Skal sette dunken kjølig noen dager før tapping.... Er veldig spent på smaken.

1,008 er vel litt i minste laget for et så alkoholsterkt brygg? min BW målte jeg i går til 1,028, her plopper det fremdeles men det har avtatt sakte men sikkert de siste dagene.

Magnus Jensen skrev:
1,008 er vel litt i minste laget for et så alkoholsterkt brygg? min BW målte jeg i går til 1,028, her plopper det fremdeles men det har avtatt sakte men sikkert de siste dagene.
Om jeg ikke husker feil lagde de en IPA eller noe slikt, ikke en BW, så OG var vel ikke 1111?

Gjæret ned til 1.036. Noe høyt, men benyttet 1kg Molassesukker og høy mesketemperatur og gjæret kjølig. Kommer til å sette den på sekundærfat nå i en mnd så eventuell ettergjæring vil få putret fra seg.

Smaker meget sterkt, men ikke utpreget alkoholsmak. Her må det masse modning til.

4fa06e9c-ac44-69e6.jpg

Fin farge.

4fa06e9c-ac67-4744.jpg

I Better Bottle i påvente av whiskeymarinerte eiketerninger.

Jeg sliter med å bli fortrolig med bildeoverføring, -kontroll og -oversikt på Mac & Iphone, men her skulle endelig en liten serie være klar for den som måtte ønske å følge Bekksvinger #75´s foreløpige forløp. Mye fint gjærspill. :)
OG var 1.101, og SG er nå på 1.033 (ca utgjæring på 67%). Jeg har enda troen på å få den enda et stykke lengre før jeg sier en siste takk for hjelpen til en gjær som har fylt kjelleren med godlukt i drøye 2 uker.

Vedlegg

• Dag 1 - Maltblanding.jpg
    Dag 1 - Maltblanding.jpg
    1,6 MB · Sett: 229
  • Dag 1 - US-05 vekkes til live.jpg
    Dag 1 - US-05 vekkes til live.jpg
    995,8 KB · Sett: 224
  • Dag 2.jpg
    Dag 2.jpg
    1,1 MB · Sett: 227
  • Dag 3.jpg
    Dag 3.jpg
    1,1 MB · Sett: 224
Dagene er nummerert etter tåkete hukommelse. :)
Da jeg festet lokket på gjæringskaret etter ca en uke, ble det sprengt opp i løpet av natta...

Vedlegg

• Dag 4.jpg
    Dag 4.jpg
    1,1 MB · Sett: 438
  • Dag 6.jpg
    Dag 6.jpg
    1,2 MB · Sett: 437
  • Dag 8 (lukket lokk var visst ikke aktuelt enda).jpg
    Dag 8 (lukket lokk var visst ikke aktuelt enda).jpg
    1,2 MB · Sett: 441
  • Dag 12.jpg
    Dag 12.jpg