11.11.11 Collective Brew Day

Oppsummering av min bryggedag 11.11.11 (Med bilder):

Etter endt mesking -> First Wort Hopping


Samlet 21 liter med vørter for kok. Gryta er på 22 liter, så dette var å pushe grensene.


Heldigvis hadde jeg anti-foam, som hjalp en god del. Dessuten klarte ikke kokeplaten å få igang en skikkelig rolling boil. Så jeg overlevde.


10 min igjen av koketid. Tilsatt "kådehumle", brukte humlepose for det var mest praktisk i denne lille gryta.


Temmelig fornøyd med fargen :)


Etter endt koketid ble det 15 liter ferdig vørter. Masse forsvant i trub.
OG ble 1.072, kraftig under hva jeg ville ha. Men dette var uten andre gjærbare tilsetninger.

Dag 2 tilsatte jeg 500g demerara sukker kokt i 500ml vann.
Hvor mye dette øker OG har jeg ikke regnet ut.

Gleder meg skikkelig til nytt bryggesystem!
 
Ja, en stor takk til Odland som lånte meg gryta :D

Fargen er jeg svært fornøyd med, faktisk det eneste jeg var fornøyd med den kvelden.
 
Et annet problem var at truben ikke bunnfalt skikkelig men skilte seg ut og lå klumpvis rundt i hele vørteren, har dette med den høye SGen slik at truuben ikke er tung nok til å synke til bunns?
Mye av dette kom med i gjæringskaret og har bunnfelt nå.
Noen råd til hvordan unngå dette i fremtiden? jeg brukte klar urt.
 
Tok en prøve nå etter 3 1/2 døgn:

Sg: 1,062 (OG 1,099)
Farge: brun og grumsete, litt som kloakk
Lukt: Som sats/Dårlig vinsett
Smak: Overveldende blanding av alkohol, gjær, sødme og stjerneanis. Ganske kvalmende.

gjæren har mye godt arbeid foran seg før denne blir god ;)
 
hehe. Lo godt når jeg så denne beskrivelsen :D

Ser ut som kloakk, lukter som dårlig vinsett og smaker nokså kvalmende :p
Men, det er godt å tenke på at at en BW ikke er drikkende før minst 6-12 mnd modning. :)

Jeg har ikke tatt en test enda. Rett og slett fordi jeg vil minimere risiko for infeksjon da denne skal omstikkes. (Vil være minst mulig i kontakt med vørteren)
Men det bobler og går i gjærlåsen enda, og det lukte godt hos meg :)
 
Tok ei prøve eg og. SG var komme ned i 1030.  OG var 1.100, så det ser jo ut til å gå vegen.

Bror min Torvald er på besøk, og meiner ølet lukter "alkohol-sirkus". Kan vel sei meg einig i den. Smaken er likavell, sett bort frå preget av alkohol, ikkje så verst.  :)

Bitterheita er ikkje så framtredane som ein skulle tru. Godt mulig dette vert heilt supert. Vert spannande å sjå.

Fleire som har erfaringar frå gjæringa?
 
Har ikke åpnet for å kikke enda, men reagerte på at gjæringen hadde mye lukt. Luktet godt av skumbanan og frukt under gjæringen. Ikke vært borti dette tidligere.
 
Odland skrev:
Har ikke åpnet for å kikke enda, men reagerte på at gjæringen hadde mye lukt. Luktet godt av skumbanan og frukt under gjæringen. Ikke vært borti dette tidligere.

I sterke øl blir alle lukter/ulukter/smaker/usmaker forsterket i forhold til i øl av konvensjonell styrke. Mer mat for gjæren gir mer fis.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Ett spørsmål til allmendheita: (da jeg ikke vil lage ny tråd for dette)

For de av oss som brygget barleywine, og for de som skal gjøre det i framtiden:
Skal brygget omstikkes til sekundærkar etter 2 uker for å så stå i 1-2 mnd før fylling på flasker?
 
Nå er ikke jeg noen erfaren BW-brygger, men jeg kan ikke se for meg noen grunn til at den skal stå så lenge på sekundærkar.
Jeg ville gjort som vanlig å flasket etter primærgjæring (den tar ofte litt lengre tid ved sterke øl) for så å lagre på flasker.

Om du velger å la den stå lenge på sekundærkar, ville jeg i alle fall valgt et som var relativt tett. feks et corneliusfat.
 
Mente å ha lest at BW skal stå noe lenge på sekundærfat.
Av hvilke årsaker vet jeg ikke. Men jeg har en nyvasket glassballong som står klar for jobben.
Disse skal være tette nok til å kunne la brygg stå en god stund.
 
Aleksander_B skrev:
Ett spørsmål til allmendheita: (da jeg ikke vil lage ny tråd for dette)

For de av oss som brygget barleywine, og for de som skal gjøre det i framtiden:
Skal brygget omstikkes til sekundærkar etter 2 uker for å så stå i 1-2 mnd før fylling på flasker?

Kjenner til bryggjarar på din kant av landet som konsekvent stikk om ølet sitt etter stormgjæringa har gitt seg. Med den enkle årsaka at dei ikkje syns det virker som nokon god ide å la ølet ligge på "den driden". Dette har dei visst oppnådd særs gode resultat med, og store lovord frå lokale notabiliteter på Cardinal. Snakk med ABE.
Sjølv stikk eg ikkje om, men lagrer gjerne lenge på flaske.
 
I følge John Palmer - How to brew anbefales det å ha BW 3 uker på primærkar for så å stikke om og lagre på sekundærkar i 1-3 mnd. han anbefaler også å redusere primesukkeret da han oppgir at øllet vil fortsette å gjære i flere måneder på flaskene.
Jeg tolker dette som at så alkoholsterkt øl vil gjære sakte og lenge og derfor må stå lenge på gjæringskar og bør stikkes om for å unngå bismak fra alt gjæren i primærdunken.
 
Hehe, jeg vil tro du ender opp med godt øl uansett.
Kan du ikke dele batchen, og så så hva som blir best.
Gi oss rapport i så måte;)
 
4fa06e9c-3c6a-d8f2.jpg


Hva pønskes det på her mon tro.
 
Tilbake
Topp