11.11.11 Collective Brew Day

Da er mesken pumpet opp i silkar, og vi resurkulerer vørter mens vi hever tempen til 75 grader
 

Vedlegg

  • silkar.jpg
    23,9 KB · Sett: 393
  • resirkulering.jpg
    21,4 KB · Sett: 390
Silingen er i gang nå. Ved hjelp av en Autosparge så går dette helt strålende  ;D
 

Vedlegg

  • autosparge.jpg
    21,4 KB · Sett: 388
Så var det klargjøring av litt kemi.
Og så ornder Rune til en humlepose som skal henges i kokekjelen.
 

Vedlegg

  • kemi.jpg
    26,5 KB · Sett: 378
  • Humlefix.jpg
    33,8 KB · Sett: 378
4fa0f074-58d3-1b6b.jpg


4fa0f074-58e8-190a.jpg


4fa0f074-590d-be5d.jpg


4fa0f074-592e-35bf.jpg


Fra dagens brygging av stout. Skal legge inn oppskriften fra BeerSmith når jeg er ferdig med rydding og vasking.
 
Svein-H skrev:
Så var det klargjøring av litt kemi.
Og så ornder Rune til en humlepose som skal henges i kokekjelen.

Kremt kremt.... Eg veit ikkje om deko har lagt merke til det ennå, men det Rune bruker som bord til å fikse humleposen, er jo eit proffesjonelt bryggeri i kobber!!!!  Kva er hemmeligheiten dekans?
 
Da var det skikkelig kok i bryggepanna, og humletilsetning nr:3.
 

Vedlegg

  • humletilsetning.jpg
    24,9 KB · Sett: 461
  • koking.jpg
    27 KB · Sett: 460
Odland skrev:
Stusset også på dette. Hvor er det dere gjemmer dere?

Vi gjemmer oss ikke. Vi har bare så fint bord  ;D


....flotte lokaler i lag med et annet, og litt større, microbryggeri.  Mack heter eieren.
 

Vedlegg

  • Micro-micro.jpg
    35,3 KB · Sett: 462
Da kjører vi vørteren gjennom motstrømskjøleren, med O2 på ut-slangen. 20 grader.
Nærmer oss slutten her.
 

Vedlegg

  • 20 grader ut.jpg
    22 KB · Sett: 453
  • O2 til bøtta.jpg
    29,2 KB · Sett: 452
  • På dunk.jpg
    22,7 KB · Sett: 450
Da var bryggedagen over, bildene har jeg postet i denne tråden tidligere, nå er det tid for teksten.
Var egentlig lite gunstig å brygge samtidig som jeg hadde murer på besøk for å innstallere ny vedovn, men det gikk det også.
Status etter brygging: En ødelagt økslevekt, 23 liter kølsvart vørter satt til gjæring og en verkende rygg.

Oppskriften jeg surra sammen i BeerSmith ble slik:


BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: 11.11.11
Brewer: Sand
Asst Brewer:
Style: In a Hurry Stout
TYPE: All Grain
Taste:

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 25.81 l
Post Boil Volume: 23.92 l
Batch Size (fermenter): 23.00 l 
Bottling Volume: 22.00 l
Estimated OG: 1.111 SG
Estimated Color: 111.0 EBC
Estimated IBU: 111.0 IBUs

Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                                  Type          #        %/IBU       
2.80 kg              Munich Malt (15.0 EBC)                          Grain        1        28.4 %       
2.00 kg              Pale Malt (Weyermann)  (15.0 EBC)          Grain        2        20.3 %       
1.50 kg              Caramunich Malt (80.0 EBC)                    Grain        3        15.2 %       
1.00 kg              Carafa I (883.0 EBC)                                Grain        4        10.2 %       
0.50 kg              Smoked Malt (5.0 EBC)                            Grain        5        5.1 %       
75.00 g              Magnum [12.10 %] - Boil 60.0 min          Hop          6        77.8 IBUs   
68.50 g              Northern Brewer [8.50 %] - Boil 20.0 min  Hop          7        33.2 IBUs   
11.00 g              Kardemomme hel (Boil 11.0 mins)            Spice        8        -           
1.00 Items            Vaniljestang (Boil 11.0 mins)                  Spice        9        -           
60.00 g              Hallertauer Mittelfrueh [4.80 %] - Aroma  Hop          10      0.0 IBUs     
2.0 pkg              American Ale (Wyeast Labs #1056) [124.21 Yeast        11      -           
1.94 kg              Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC)            Sugar        12      20.8 %   

Brukte sukkeret til å justere OG, i orginal oppskrift la jeg inn 2,05 kg for å treffe OG på 1111, men ifølge sukkervekta mi (som jeg ikke har lenger....) var det 1,94 kg som skulle til. Er jeg så heldig at FG lander på 1028 blir det jammen meg 11% også :)
Meska på 68 grader i 60 minutt, skylling med 2 x 10 liter vann på 78 grader.

Så får det bli som det blir, vørteren smakte ikke så bittert som jeg hadde forventa, mulig det rett og slett blir drikkende  :ilike:

 
 
Ai, ai. Det så godt ut med en liten forfriskning. Det blir om ikke så lenge for oss også.....

Nå har vi 54 liter vørter på dunk. Litt vasking gjenstår, men ellers er vi i boks. 

Takk for i dag !
 

Vedlegg

  • IMAG0150.jpg
    1,3 MB · Sett: 461
Som ethvert bryggeri har det sine fordeler og ulemper. Som showoff fungerer det ypperlig :laugh:
Vi har litt problem med å holde mesketemperatur (øker gjerne under meskingen, så det er lurt å starte litt lavt). Siling går som en lek etter at vi innstallerte AutoSparge. Kokingen går også greit, men siden kokekaret har avtapping i senter i bunnen er det vanskelig å få laget noen god whirlpool under kjøling. Den innebygde kjølekappen er ikke brukbar. Derfor bruker vi en motstrømskjøler. Siden whirlpool ikke funker har vi innstallert et filter, og en HopRocket kommer på plass neste uke. Regner da med at vi får kontroll på hot break og rester fra humlepellets. Cold break i bøtta blir det uansett, men det tror jeg går greit.
Alt i alt er vi fornøyd med sakene ;D
 
Tilbake
Topp