11.11.11 Collective Brew Day

Aleksander_B skrev:
Hehe, What to do? Så mange motstridene synspunkt...

La ølet stå to-tre uker på primærkaret. Tapp på fat eller flasker. La ølet lagre i et år eller to...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Odland skrev:
Hva pønskes det på her mon tro.

Stilig! men burde man ikkje kosta på seg ein bedre whisky? Kanskje noko fra Islay? Mulig det er litt for dyrt å kjøpa ei heilflaske av det kun for å helle i ølet, men dei har for eks. Caol Ila på 25 cl flaske på polet til litt over ca. 130,- , vil tru at den smelter godt samen med "panser stouten" din  ;D .
 
Bevisst valg da jeg ikke er allverden til whiskey-fan (enda). Digger dog whiskey-smaken på Natt Lynchburg og Oh George. JD vil gi akkuratt passe smak, vil jeg tro.
 
Torvald skrev:
Odland skrev:
Hva pønskes det på her mon tro.

Stilig! men burde man ikkje kosta på seg ein bedre whisky? Kanskje noko fra Islay? Mulig det er litt for dyrt å kjøpa ei heilflaske av det kun for å helle i ølet, men dei har for eks. Caol Ila på 25 cl flaske på polet til litt over ca. 130,- , vil tru at den smelter godt samen med "panser stouten" din  ;D .

Min erfaring er at bourbonfatlagrede mørke øl generelt er bedre og mer harmoniske enn tilsvarende øl lagret på whiskyfat med kraftig røykpreg. Ægir Natt lagret på Jack Danielsfat var fantastisk godt!
 
Gahr skrev:
Aleksander_B skrev:
Hehe, What to do? Så mange motstridene synspunkt...

La ølet stå to-tre uker på primærkaret. Tapp på fat eller flasker. La ølet lagre i et år eller to...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

kjøpte en slik liten flaske for å lage vanilje ekstrakt til barleywinen min, var en god islay whiskey, ikke like heftig røyka som mange av "naboene"
 
Lars skrev:
Min erfaring er at bourbonfatlagrede mørke øl generelt er bedre og mer harmoniske enn tilsvarende øl lagret på whiskyfat med kraftig røykpreg. Ægir Natt lagret på Jack Danielsfat var fantastisk godt!

Ægir Natt er oppført på "to taste" lista. Det vil jo gi eit litt røffere preg på ølet ja, men som Magnus nemner er Caol Ila 12år relativt snill i forhold til naboene, så eg trur den vil passe veldig fint til ein slik kraftig stout. Vil nesten tru at burbon bare vil forsvinne i mellom dei røsta maltene, dei 11% og dei 111 IBUene, og at man ville fått eit ganske likt resultat bare ved å tilsette eikespon og sprit.
Så ein litt røyk whisky kan jo vere med å gi ein anna dimmesjon til ølet, eit lite "urpreg" kanskje. Mulig det blir for mykje i eit allereie kraftig øl, Men det kjem jo uansett ann på kva man likar sjølv og om man vil lage "stout" (skotsk aksent) eller "stout" (sørstats aksent)  ;D .  

Edit: Retta litt leifer
 
Kanskje ikke så dumt. Hadde så mye molassesukker oppi at jeg frykter at rompreget på brygget er overveldende i seg selv. Må nok teste brygget før jeg tilsetter noe som helst. Men JDen skal nok få bein å gå på. Passer ypperlig i varm vørter.

@Torvald: Vet at de har Ægir Natt Lynchburg Edt. på Kontoret bar i Bergen. Dra med deg den andre halvdelen i "Bryggebrørne" og nyt.
 
Odland skrev:
@Torvald: Vet at de har Ægir Natt Lynchburg Edt. på Kontoret bar i Bergen. Dra med deg den andre halvdelen i "Bryggebrørne" og nyt.

Takk for tipset! Om eg klarer å riva dei vekk fra bleieskiftinga, så bærer det rett dit.
 
Odland skrev:
@Torvald: Vet at de har Ægir Natt Lynchburg Edt. på Kontoret bar i Bergen. Dra med deg den andre halvdelen i "Bryggebrørne" og nyt.

Er det ikke snakk om en trio..?
 
Odland skrev:
Kanskje ikke så dumt. Hadde så mye molassesukker oppi at jeg frykter at rompreget på brygget er overveldende i seg selv. Må nok teste brygget før jeg tilsetter noe som helst. Men JDen skal nok få bein å gå på. Passer ypperlig i varm vørter.

@Torvald: Vet at de har Ægir Natt Lynchburg Edt. på Kontoret bar i Bergen. Dra med deg den andre halvdelen i "Bryggebrørne" og nyt.

Retting: Dei TO andre halvdelane i "Bryggebrørne".....
 
Tre brør?

Heilage Olavs forknytte skjegg! En lærer noe nytt hver dag. Noen ganger også to ting om dagen.
 
Gahr skrev:
La ølet stå to-tre uker på primærkaret. Tapp på fat eller flasker. La ølet lagre i et år eller to...

Er det rart man blir forvirret? :) Noen sier kort tid på primær, lang tid på sekundær. Andre sier "Dropp sekundær, 1 mnd på primær. Alle mine bøker sier sekundær.
Gahr sier 2-3 uker på primær så flasking.

Jeg har valgt å stole blindt på Gahr's ord, og lar stasen stå en uke til og tapper mitt 11.11.11 brygg på flaske 2. des.

Odland: Er det eikechips som er i påsan fra MoreBeer?
 
Guttorm Storaas skrev:
Odland skrev:
Kanskje ikke så dumt. Hadde så mye molassesukker oppi at jeg frykter at rompreget på brygget er overveldende i seg selv. Må nok teste brygget før jeg tilsetter noe som helst. Men JDen skal nok få bein å gå på. Passer ypperlig i varm vørter.

@Torvald: Vet at de har Ægir Natt Lynchburg Edt. på Kontoret bar i Bergen. Dra med deg den andre halvdelen i "Bryggebrørne" og nyt.

Retting: Dei TO andre halvdelane i "Bryggebrørne".....

To halvdeler og et null?:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Aleksander_B skrev:
Gahr skrev:
La ølet stå to-tre uker på primærkaret. Tapp på fat eller flasker. La ølet lagre i et år eller to...
Gahr sier 2-3 uker på primær så flasking.

Jeg har valgt å stole blindt på Gahr's ord,

Go on, my son!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Aleksander_B skrev:
Gahr skrev:
La ølet stå to-tre uker på primærkaret. Tapp på fat eller flasker. La ølet lagre i et år eller to...
Gahr sier 2-3 uker på primær så flasking.

Jeg har valgt å stole blindt på Gahr's ord,

Go on, my son!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Dette Palmer skriver om å redusere mengden primesukker på slike alkoholsterke øl for å unngå overkarbonering, noen innvendinger på det? erfaringer?
 
Tilbake
Topp