120 Minutter IPA Clone

Måtte sjekke med vanlig OG måling:
Må nok mate litt til.
 

Vedlegg

  • 20120303_230542.jpg
    2,2 MB · Sett: 380
  • 20120303_230529.jpg
    2,2 MB · Sett: 377
Et lite spørsmål fra en nybegynner.
Hvorfor brukes 7,6 i formelen her når 8 oppgis blant annet på bryggewiki?
Jeg har også funnet 7,5 i enkelte formler.
 
Skrevet av: StoreMy

Et lite spørsmål fra en nybegynner.
Hvorfor brukes 7,6 i formelen her når 8 oppgis blant annet på bryggewiki?
Jeg har også funnet 7,5 i enkelte formler.

Jeg bare benytter meg om info jeg har funnet her på forumet.
Dette fant jeg:
7,6 stammer vell (gjetter nå) fra forutsettningen
om at det går 20 gram sukker i en liter vann for å få 1 % alkohol (ABV) 

20 gram sukker/2,6 gram sukker pr ° oechle for å få 1% alkohol er:
20/2,6=7,6 (forhåndstall)

EN Oechle er rundt 2,63 gram sukker.
 
StoreMy skrev:
Et lite spørsmål fra en nybegynner.
Hvorfor brukes 7,6 i formelen her når 8 oppgis blant annet på bryggewiki?
Jeg har også funnet 7,5 i enkelte formler.

Det er uansett bare snakk om et tilnærmet alkoholverdi man ender opp med. Beregningene er unøyaktige, men nær nok. Jeg bruker alltid 7,5, for enkelhets skyld. Men det er egentlig greiere å forholde seg til OG- og FG-målingene, de sier egentlig mer om ølet enn alkoholprosenten gjør.
 
om mine første brygg blir såpass at jeg vil dele dem med andre kommer jeg nok til å merke dem med OG og FG i tillegg til et eller annet kryptisk om alkoholinnhold. :biersmile:
 
Peter T skrev:
Gahr skrev:
Men det er egentlig greiere å forholde seg til OG- og FG-målingene, de sier egentlig mer om ølet enn alkoholprosenten gjør.

Dog ikke for folk flest ;)

Nei, det er klart, men "folk flest" drikker ikke ølet vårt.:) Poenget mitt er at det ikke egentlig betyr noe om man bruker 7,4, 7,5 eller 7,6, siden det bare er beregninger, uansett. Når noen spør meg hvor sterkt ølet mitt er, svarer jeg alltid med et "circa" først. Siden alkoholen i ølet ikke bare kommer fra én type sukker, er det ikke like lett å anslå hvor mye alkohol som faktisk produseres under gjæringen av vørteren. Skal man ha et nøyaktig tall, må man måle med fordamping. Men beregningene blir nøyaktige nok.
 
Sorry avsporingen, men kva gjer bryggeria? Tek dei stikkprøvar og måler ved fordamping, eller er det nøyaktig nok i forhold til myndigheitene og oppgi ABV etter berekning?
 
De store måler nok med fordamping, de mindre tar utgangspunkt i Plato-målinger og bereger som oss.
 
Tilbake
Topp