2 Døgn og ingen gjæring.

Hei! Jeg er kanskje dårlig til å søke, men jeg fant ikke så mye om dette.
Jeg satte en jule-ale sent på fredagskvelden, var søndagskveld nede i boden å sjekket på gjæringen, men det var ingen aktivitet. Denne gangen brukte jeg Safale S-04. Gjæringsdonken står på 16-18 C. Før har jeg brukt Safale S-05 og gjæret på 22-25 C, inne i leiligheten. Er det grunn til panikk, eller er jeg paranoid?

På forhånd takk!

Torgeir

Når du sier "ingen aktivitet", hva mener du egentlig da? At det ikke bobler i gjærlåsen, eller at det ikke er tegn til skum på toppen av ølet?

Hvis det første er tilfelle, kan det godt bare være at lokket på dunken din ikke er helt tett, og at det derfor ikke bobler CO2 gjennom gjærlåsen. Sjekk om du ser skum, ev. en brun rand rundt toppen av ølet. I så fall er det ingen fare.

Hvis det ikke er noe tegn til skum på toppen, er det litt verre. Da bør du se på om du brukte nok gjær, hvordan du luftet vørteren og hvilken temperatur det er i ølet.

Hei.

Jeg syntes ikke du høres paranoid ut jeg, når jeg har brukt safeale 04 og 05 har synlig gjæring startet innen kort tid.
det kjappeste jeg har registrert er 5 timer. og alle de andre innen 12 timer.

Men beskriv litt hva du gjorde, rehydrerte du gjæra, og i så fall temp på vannet, temp på vørter, SG, mengde gjær og vørter OSV.

Jeg sjekket gjæringen ved å se på gjærlåsen, trykke på lokket og se etter skum i overflaten. Det var en brun kant, men den kan også komme fra luftingen av vørter, der jeg plasket rundt med en plastikksleiv.
Gjæren ble rehydrert på 33c i 18 minutter og vørteren lå på 25ish.
Batchen var bare på tolv liter, siden det prøves ut litt krydder, så det skal være nok med gjær.

Vi får se hvordan det ligger an når jeg kommer hjem i dag  :)

HVis det ligger en brun kant rundt toppen er det antakelig rester av gjæringsaktivitet. 25 C er forøvrig en svært høy temperatur å tilsette gjæren på.

Gahr skrev:
HVis det ligger en brun kant rundt toppen er det antakelig rester av gjæringsaktivitet. 25 C er forøvrig en svært høy temperatur å tilsette gjæren på.

Ok.
Fatalt høy temperatur?
I "Moderne Hjemmebrygging" sto det at så lenge den var under 30C, så var det ok. Kanskje jeg har lest feil.
Anyway, om det er null aktivitet når jeg kommer hjem i dag, er det noe tiltak jeg burde iverksette?

Jeg tipper du har gjæret på så høy temperatur at stormgjæringen har vært over på svært liten tid.

Ikke fatalt høy, men med så høy temperatur i starten av gjæringen vil gjæren produsere større mengder høyere alkoholer (fusel). Dette er ikke ønskelig, smaksmessig (eller hodeverkmessig) sett.

Tilbake
Topp