2 infeksjoner på 21 brygg

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hvor ofte opplever folk infeksjoner? Er det slik at noen aldri opplever dette fordi renholdsprosedyrene er så gode eller er alle "dømt" til å støte på en infeksjon en sjelden gang i blant?

Fikk akkurat beskjed om at den nyvaskede weiss'en vår går i vasken. .. utrolig kjipt. Har opplevd det en gang tidligere på 21 brygg.

Tror ikke dette er spesielt uvanlig for relativt ferske bryggere. Jeg har selv tømt ut 2 av 22 brygg. Begge to var tilfeldigvis weissbier. Den første var gjæret ved alt for høy temperatur. Den andre var et forsøk på å gjære ved å helle vørter rett over gjærkaka til forrige brygg.

Det er ikke spesielt uvanlig hos håndverksbryggeriene heller, som jobber med dette på heltid. Så slik skjer selv den beste :)

Tor-Henning skrev:
Eg brygger små brygg og drikker fort.
Da får ikke infeksjonen tatt overhånd  ;D

Min siste infeksjon skjedde definitivt før flasking. Når vi åpnet gjæringsbøtten luktet det rett og slett gjødsel. Unntatt på humlesterke øl lukter det sjeldent veldig godt i gjæringsskapet. Vi flasket derfor i håp om at det ble bra, men det gjorde det ikke.

En annen indikasjon var kanskje(?) veldig høy utgjæring. Forventet FG var 1.014 men den havnet helt nede på 1.007. ..

Brygg nr 20 står til gjæring hjemme og jeg/vi har til nå sluppet unna infeksjon (av merkbar karakter) på alle brygg... unntaket må være Lambic-en som ble brygget i november, den er forhåpentligvis "infisert"  ;)

Har hatt 2 infeksjoner, begge var engelske IPA. Den ene ble faktisk servert på NM i fjor, det var før jeg forsto det selv. Skal si dere hjemmebryggere er høflige typer  :roedme: 

Infeksjoner kommer man sikkert ikke unna, men for meg er det viktig å finne ut hvorfor det skjer. Begge mine har kommet gjennom filtrering.
Den ene gangen fordi jeg ikke hadde rengjort fatkoblingen (visste ikke at den kunne demoneteres), andre gang tror jeg kom av gøgg i pumpehuset.

Så jeg har sluttet å filtrere, og anlagt et analt forhold til rengjøring av koblinger og slanger. Pumper ikke kald vørter/øl. Foreløpig har jeg holdt infeksjonene unna på den måten. 

"Bank i bordet!" har hatt flaks hittil med over 50 brygg uten infeksjon, true jeg da. Hadde et øl som smakte noe rart i starten men kom seg etter hvert så trur ikke det var infisert det heller.  Bruker klor i rengjøringen av fa, flasker, gjæringskar, slanger osv. alt legges i bløt i klorvann før det vaskes og desinfiseres med sterkrens.  Har eget vann som kommer via grunnboring på ca 40 m så trur ikke det er noen ulumskheter i vannet heller.

Takk for alle tilbakemeldinger!

Det er vel slik at faren er størst under og etter nedkjøling og før gjæren har produsert alkohol?

Er det slik at infeksjoner er utelukket etter at gjæren har laget alkohol eller finnes det ulumskheter som overlever alkoholen? Og som kan introduseres i ølet for eksempel fra heverten under tapping til flasker?

Bruker kun star san her. Har ikke hatt en infeksjon enda, men er like sikker på at noe har gått galt hver gang jeg henter opp prøver fra gjæringsbøtta, for det lukter sjelden noe særlig med mindre det er velhumlede brygg. Håper på 26 brygg til der gjæra får overtaket  :brygging:

Ørnegård skrev:
Er det slik at infeksjoner er utelukket etter at gjæren har laget alkohol eller finnes det ulumskheter som overlever alkoholen? Og som kan introduseres i ølet for eksempel fra heverten under tapping til flasker?

Det er absolutt en fare. Flere bakterier og gjærtyper kan fint overleve i øl.

Ørnegård skrev:
Tor-Henning skrev:
Eg brygger små brygg og drikker fort.
Da får ikke infeksjonen tatt overhånd  ;D

Min siste infeksjon skjedde definitivt før flasking. Når vi åpnet gjæringsbøtten luktet det rett og slett gjødsel. Unntatt på humlesterke øl lukter det sjeldent veldig godt i gjæringsskapet. Vi flasket derfor i håp om at det ble bra, men det gjorde det ikke.

En annen indikasjon var kanskje(?) veldig høy utgjæring. Forventet FG var 1.014 men den havnet helt nede på 1.007. ..

Antar du har flere gjæringskar.

Dei infeksjonene du har fått, har dei startet fra samme gjæringskar?

Ikke godt å si om det er samme karet. Har gjort flere brygg på begge karene mellom infeksjonene. Begge karene skal imidlertid vaskes godt nå.

Tilbake
Topp