2 poser gjær?

Leser om det nå i tidligere poster. Har ikke gjort det tidligere, men er det krise om jeg ikke gjør det med denne typen? Er klar til nedkjøling nå.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Jeg sier ikke at dette er det du bør gjøre, og jeg nøler litt med å si det, men likevel: Strø en pose jevnt over vørteren i dunken, la det stå et kvarter, og så kjører du en skikkelig runde med risting. Det skal mye til om ikke det funker helt greit.

Jeg brukte halvannen pose som jeg hev rett oppi, og ristet godt. Jeg kan oppdatere denne posten de neste ukene for historikk til andre som måtte lure på det samme.

Jeg brukte halvannen pose som jeg hev rett oppi, og ristet godt. Jeg kan oppdatere denne posten de neste ukene for historikk til andre som måtte lure på det samme.

Du kan sikkert vitsen om humla, som i følge fysikkens lover ikke skulle kunne fly fordi forholdet mellom kroppsvekt og vingeflate ikke tillater det, men som flyr likevel, fordi den ikke studerer fysikk. Det er en del ting i brygging som er klare paralleller, og den teoretiske nødvendigheten av å rehydrere tørrgjær er en av dem. Det store flertall av norske hjemmebryggere gjør antakelig som deg, og får aldri noen anelse om at de gjør helt feil, for de får helt utmerket øl:p.

Jeg rehydrerer stort sett de gangene jeg bruker tørrgjær, men har gått med tankene om å legge lokk på om det er nødvendig. Blir da å splitte 40 liter batchen på 2x20 hvor den ene blir rehydrert og den andre ikke.

Jeg rehydrerer stort sett de gangene jeg bruker tørrgjær, men har gått med tankene om å legge lokk på om det er nødvendig. Blir da å splitte 40 liter batchen på 2x20 hvor den ene blir rehydrert og den andre ikke.

Selvfølgelig finnes det allerede et brülosophy exbeeriment som tester forskjellen mellom rehydrering og dryssing:). Jeg synes det var litt uklart hva som kom ut av det, egentlig, så det hadde vært veldig interessant å få flere tester.

Det en skulle forvente hvis dryssing fører til massiv celledød, var klare symptomer på underpitching; særlig økt esterproduksjon, men kanskje også fusel og dårligere utgjæring. Det tviler jeg på at en får, så lenge gjæringen ellers foregår under gode forhold (= temperaturkontroll).

Jeg kan si det igjen at jeg får ikke frem ønskede fenoler hvis jeg rehydrerer på det ene ølet jeg lager fast. Antar at det blir overpitch ifht hva jeg ønsker.

Tilbake
Topp