25 liters dunk som gjæringskar?

Loffern

Norbrygg-medlem
Hei, noen erfaringer med å bruke 25L kanne som gjæringskar med gjæringslåss i kork? Og evt stikke om til til tradisjonelt gjæringskar med kran i bunnen når det nærmer seg flaskefylling. Ser jo evt at det kan bli vanskelig å rengjøre dunk.. :jaha:
 

Vedlegg

  • 25-literskanne.jpg
    25-literskanne.jpg
    10,6 KB · Sett: 493
Har kjørt flere brygg i en slik en.
Fungerer som bare det.
Rengjøring er 1 oppvaskmaskintablett (Uten glansemiddel).
Fyll opp halvveis med vann.
La stå i 1 time.
Rist som en gal.
Fyll helt opp med vann.
La stå i ca 24 timer.
Tøm ut.
Skyll 3-4 ganger.
 
Kjøpte meg to slike tiltenkt gjæring. Etter å ha brukt begge en gang kom jeg frem til at dette ble mye jobb og rengjøre. Kan enkelt gjøres slik duckboot beskriver, men det er fortsatt "tungvindt" i mine øyne.

Har de fortsatt stående, tenkte å ta de i bruk dersom jeg skal gjære noe over mye lenger tid, da kan vaskejobben lettere rettferdiggjøres :)
 
Utrolig upraktisk i forhold til de vanlige åpne 30-liters gjærkarene.  De koster bare 120 kroner på Europris hvis jeg husker riktig.
De fyller jeg helt til kanten med en dæsj maskinoppvaskpulver, og stapper lokket nedi. 
Lar stå til dagen etter.  Kjempeenkel rengjøring.
 
Denne type dunk er vel heller ikke næringsmiddelgodkjent/løsemiddel godkjent? alkohol er løsemiddel..
 
Prøvde samme type selv, men mindre, og det endte opp som et engangprosjekt da jeg kom til rengjøringen av de. Var ikke så lett å få vekk ringen av humle/rester som hadde satt seg i de. Nå gjorde jeg ikke som duckboot har foreslått, å la de stå med vaskepulver, men får jeg ikke skrubbet de med børste innvendig så lar jeg de stå på hylla i butikken.
 
Rengjøring må gjøres på annet vis enn åpne gjæringskar, men på en annen side er disse mindre mottakelige for skrapemerker og slikt da en i grunnen aldri har noe annet nedi enn hevert. Jeg bruker disse regelmessig da de får plass i tillegg til hovedgjæringskaret i mitt gjæringsskap (Størrelse og form kontra kapasitet på disse er uslåelig!) Kan anbefales så lenge en er klar over begrensningene formen innebærer.

Sent from my MB860 using Tapatalk 2
 
Flere produsenter burde begynne å lage firkantede gjæringskar, da rund form egentlig er litt teit.
 
Firkantede gjæringskar har hjørner som blir dødsoner (uten konveksjon) hvor bla diacetyl ikke blir tilstrekkelig tatt opp. Yorkshire square er et firkantet gjæringskar
 
Øyvind T. skrev:
Firkantede gjæringskar har hjørner som blir dødsoner (uten konveksjon) hvor bla diacetyl ikke blir tilstrekkelig tatt opp. Yorkshire square er et firkantet gjæringskar

Aha. Men, man kan jo f.eks røre med sleiva en gang under D-rest? Er bare at firkantede (rektangulære) kar er mye mer plasseringsvennelige.
 
Mange erfaringer her, supert :)
Ja, hele tanken var at jeg har plass til hele 4 stk av disse ved siden av hverandre i stort kjøleskap med temperaturkontroll, kontra ett rundt kar. Men har absolutt ikke tenkt på: 
Øyvind T. skrev:
Firkantede gjæringskar har hjørner som blir dødsoner (uten konveksjon) hvor bla diacetyl ikke blir tilstrekkelig tatt opp. Yorkshire square er et firkantet gjæringskar

Hm, bør kanskje bare kjøre på med runde inntil videre da  :yes:
 
Slike gjæringskar får du hos disse folkene....

690070634987686349512318.jpg
 
Hans Einar skrev:
Finnes det virkelig belegg for den påstanden...? Må være verdens 8 underverk i tilfellet.

--

Hvorvidt det vil være av betydning i så små kar er usikkert, men øl brygget i Yorkshire squares er i alle fall tradisjonelt kjent for å ha noe diacetyl.
 
Hans Einar skrev:
Finnes det virkelig belegg for den påstanden...? Må være verdens 8 underverk i tilfellet.

--

Har også tungt for å svelge den.

Konveksjon foregår vel stort sett vertikalt på grunn av dannelse av kullsyre. Ser ikke hvordan hjørner kan hindre det i vesentlig grad og de dunkene har uansett avrundede hjørner.

Mekanisk rengjøring blir vanskelig med så liten åpning. Men så lenge avleiringer ikke får tørke fullstendig inn, vil rengjøringsmidler og risting få det rent.
 
Gahr skrev:
Hans Einar skrev:
Finnes det virkelig belegg for den påstanden...? Må være verdens 8 underverk i tilfellet.

--

Hvorvidt det vil være av betydning i så små kar er usikkert, men øl brygget i Yorkshire squares er i alle fall tradisjonelt kjent for å ha noe diacetyl.

Kan det har mer med gjærtypen som er brukt? Og eventuelt gjæringsprosedyre?
 
Det er nok deginitivt en kombinasjon. Men får man diacetylproblemer med ølet når man gjærer på de nevnte dunkene tror jeg nok ikke det er dunkenes feil.
 
Tilbake
Topp