29-31.7.2010 Ølfokus under Trøndersk Matfestival

Vil du hjelpe hjemmebryggersamfunnet ved ? stille som frivillig ved Norbrygg-stand under festivalen?

  • Ja så klart, jeg elsker å konvertere flere til hjemmebrygging

    Stemmer: 5 31,3%
  • Ja, dersom jeg har anledning

    Stemmer: 1 6,3%
  • Vet ikke

    Stemmer: 10 62,5%
  • Nei, jeg har ikke mulighet

    Stemmer: 0 0,0%
  • Nei, jeg føler meg lite engasjert

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    16
  • Avstemningen er stengt .

Lars

Norbrygg-medlem
Trøndersk Matfestival arrangeres i Trondheim sentrum 29.-31.juli, og vil videreføre fokuset på lokalprodusert øl fra i fjor.

Trøndersk Mesterskap i håndverksbrygging av øl
- Konkurranse for småskalabryggeri (inntil 100.000 liter) i regionen, må allerede inneha eller ha konkrete planer om skjenke-/salgsbevilling av ølet i 2010

Det finnes ingen god oversikt over alle som driver med kommersiell brygging i Trøndelag (og Jämtland), så jeg er enda litt på jakt her.
Dette er de bryggeriene jeg er rimelig sikre på er operative, har også kontaktet noen jeg er mer usikker på, men tar gjerne imot tips hvis noen mer info, det kommer jo alle til gode. :)
-Bryggeriet Pub, Oppdal (Servering i egne lokaler)
-Inderøy Gårdsbryggeri, Inderøy (Salgsbevilling)
-Klostergården Håndbryggeri, Tautra, Frosta (Servering i egne lokaler)
-Qdulla, Snåsa (Servering i egne lokaler, har også salgsbevilling?)
-Storli Gård, Oppdal (Servering i egne lokaler)
-Trondheim Mikrobryggeri, Trondheim (Servering i egne lokaler)
-Ølve på Egge Bryggeri, Steinkjer (Salgsbevilling)

Smaksverksted
I fjor ble det arrangert to ulike smaksverksted hvor lokalprodusert øl og mat (ost og spekemat) ble satt sammen, i år ønsker vi å utvide til også å innbefatte rene ølsmakeverksted. Vi ser også på muligheten for å servere lokalprodusert øl i serveringstelt under hele festivalen.

Norbrygg - bryggestand
Vi har bestemt oss for å stille en Norbrygg-stand, hvor det brygges et øl hver dag (ihvertfall fredag og lørdag), og publikum kan både få se og spørre om bryggeprosessen. Ser også for meg litt eksempler på (ferske) råvarer, som man kan smake og lukte på.
Her trenger vi både noen til å organisere (sammen med meg, men jeg kommer til å bli noe opptatt med de andre arrangementene), og til å stå å brygge og prate om hjemmebrygging til de som kommer innom.

Ta kontakt med undertegnede om du kan bli med og bidra på noe vis, under hele eller deler av arrangementet.

Åpningstider:
Torsdag 29. juli.   Kl 12:00 -19:00
Fredag 30. juli.    Kl 11:00 - 18:00
Lørdag 31. juli.    Kl 11:00 - 18:00
Vi må nok da starte bryggingen litt i forkant, for å være sikker på å bli ferdig.
 
Hei!
Syns at tiltaket er veldig positivt. Brygger Øl selv på andre året å mener å beherske kunsten til en viss grad.
Kan muligens stille på standen i helga.
Hvilken type utstyr er planlagt brukt til brygginga?
Hvilket øl skal brygges?
MVH
Arnstein
 
Arnstein skrev:
Hei!
Syns at tiltaket er veldig positivt. Brygger Øl selv på andre året å mener å beherske kunsten til en viss grad.
Kan muligens stille på standen i helga.
Hvilken type utstyr er planlagt brukt til brygginga?
Hvilket øl skal brygges?
MVH
Arnstein

Hei,
flott å høre, bli gjerne med!

I utgangspunktet er planen å bruke to ulike oppsett samtidig, et 20-liters speidelbryggeri, og et hjemmelaget bryggeri, for å vise begge muligheter. Det er ikke bestemt hvilke øl som skal brygges, men i beste fall kan vi da brygge 2 brygg samtidig hver dag, tilsammen 6 ulike øl. Jeg legger meg i utgangspunktet borti hva som brygges, så det vil være åpent for de som står der, selv om det er lurt om vi bestemmer det på forhånd, så vi kan få tak i råvarer (sponset av Petit, som står ved siden av), og kan vise oppskrift og råvarene til de som kommer for å se og prate.
 
Litt oppdatering:

Smaksverksted torsdag (øl og sjokolade) og lørdag (mer ølrettet) har åpnet for påmelding. Få plasser.
Gå inn på www.oimat.no for informasjon om tidspunkter og påmelding.

Flere bryggere har meldt seg til å stå på stand, men vi trenger enda flere. Jeg ser for meg at 4 stk på post hadde vært veldig kjekt, så kan 2 ta seg av brygging, og 2 informere, i tilfelle det blir litt trykk. Uansett vil det helt sikkert være trivelig og lærerikt å stå på stand sammen, så tut gjerne ut så fort som mulig hvis det er flere som har lyst og mulighet! :)

Fon: 99 71 24 84
Email: organmorgan <kanelbolle> gmail.com
Eller PM
 
Petit Agentur stiller med råvarer og gjæringskar til oss, og blir stående på vår nabostand fredagen og lørdagen.
Han tar som vanlig imot bestillinger på malt og diverse.
 
Dette ser bra ut! Håper det blir en fin festival, Lars og alle andre som er med på laget der! :D
 
Vi står rett ovenfor kirketårnet...  ;D

Godt besøkt allerede første dag, hvor vi har brygget røykporter og juleøl (old ale).
 
Vil takke alle som var med på helgens festival, og en spesiell takk til Lars som stod for det meste av organiseringen!  :ilike:

En skikkelig bra helg med mye godt øl og trivelige folk, bare å glede seg til neste år! ;)
 
Tusen takk til alle som var med og jobbet på stand!! :brygging:

Det ble brygget 6 øl (Old Ale, Røykporter, IPA, Bitter, Wit og Mild), og vi hadde jevnt og godt med besøk på standen, hvor man kunne smake på ulike malttyper, lukte på humle, og studere 2 parallelle bryggeri (en kjøleboksvariant og en Speidel) i aksjon, godt bevoktet av en god gjeng av engasjerte hjemmebryggere som gladelig informerte de nysgjerrige gjestene. Fredag og lørdag ble vi samboere med Petit Agentur, en veldig god kombo!

Det glade budskap har definitivt blitt spredd, i tillegg til at vi har vervet noen nye medlemmer, fått besøk av andre Norbrygg-medlemmer, og bryggere fra mikrobryggeriet, EC Dahls og samt hjemmebryggere fra England, Tyskland, Litauen og Belgia. Samtidig var det både lærerikt og trivelig å bli kjent med andre bryggeinteresserte blant oss som sto på standen også, og flere har allerede meldt sin ankomst på Juleølkonkurransen. Flere av dagene ble også avsluttet i trivelig lag. Bilder kommer. Hipp hipp! :biersmile:

Resultater fra Trøndersk mesterskap i håndverksbrygging av øl 2010.
 
Jeg fant ikke noen god måte å legge ut disse bildene på, men mye er bedre enn ingenting. :)

Foto: Terje Wenaas

Bilde 1: Gahr og Lars mener Muntons Maris Otter smaker fortreffelig, mens Ola og assistent Ivar selger malt i bakgrunnen.
Bilde 2: Jacob og Christer diskuterer om det ikke er standens 3.meskekar (spaghettisil fra Ikea) som er årsak til at sikringen går, mens Lars fremdeles leker med pale maltet. Smaks- og lukteprøver av ulike malt- og humletyper i forgrunnen.

Stor takk til Trøndersk Matfestival som la til rette for god bryggestand!

Vi bør forøvrig få lagd oss noen bedre postere og flyers, så det ikke ser ut som vi konsentrerer oss om pilsner.
 

Vedlegg

  • IMG_4886_800x600.JPG
    IMG_4886_800x600.JPG
    147,1 KB · Sett: 233
  • IMG_4891_800x600.JPG
    IMG_4891_800x600.JPG
    149,5 KB · Sett: 270
Tilbake
Topp