1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

#3 2008/06 - London Porter - Haandbryggeriet

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Webmaster, 8 Jul 2008.

1. Webmaster

Webmaster
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Her er oppskriften på London Porter til Haandbryggeriet.
    Oppskriften er beregnet for 25 liter.

40% pale malt (Marris Otter)
    27% Mynchener malt
    13% Krystall malt
    13% Røkmalt
    5 % Sjokolade malt
    2 % Svart malt

12,5 gr Galena humle i mesken
    12,5 gr Cluster humle i mesken
    40 gr Galena i kokekjelen når varmen er slått av
    40 gr Cluster i kokekjelen når varmen er slått av

White Labs gjær WLP023 Burton ale, gjæres på temp 21-23 ºC.

Mesketemp 66-67 ºC i 90 min.
    Koke i 90 min.

OG 1046
    EBC 75
    IBU 27

2. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenkte å brygge dette ølet ved hjelp av maltekstrakt og delmesking. Se oppskriften her eller som bilde nedenfor.

Har måttet bytte ut humletyper med humle jeg får tak i, håper det likevel vil bli godt. Det blir nokså fullt i gjæringskaret, så får satse på at ikke gjæringen går helt av skaftet de første dagene. Får vel heller begynne på ca 18 ºC for så å la det gå sin egen gang i stuen.

Noen innvendinger?

3. Thomas

Thomas
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er delmeskingen pga røykmalten?

4. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det stemmer. Røykmalt må meskes, og har nok diastatisk power til å meske seg selv pluss litt til. Ellers ville jeg bare trukket en te av spesialmalten. Regner dog med at forskjellen ikke er så stor i praksis bortsett da fra temperaturkontroll og økt tidslengde for delmesk.

5. Kjetil S

Kjetil S
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men mangler du ikke Münchener-malt i oppskriften din? Det vil jo ha stor innvirkning på smaken.

6. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenkte å fange opp munchener ved å bruke medium DME. Det tilsvarer vel ca den styrken og smaken, tipper jeg.

7. Henning1

Henning1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forholdstall/prosentandeler når det gjelder malten er vel og bra, men jeg finner ikke noe tall som indikerer faktiske mengder/vekt?

8. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Poenget med å oppgi maltinnholdet i prosent er at man da kan justere vektene utifra sitt eget utbytte. Å bare få en oppskrift med vekt er egentlig uinteressant hvis målet er å treffe samme OG som i originalen.

Lausolsen og Aasbrygg liker dette.
  9. Henning1

Henning1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OK, jeg skjønner. Oppskrift for (nokså) viderekomne.  ;D

10. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For å finne ut av hvor mye malt du trenger så kan du bare gå inn i beercalc.dk og føre opp 1 type basismalt. Se hvor mye malt du trenger for å komme på ønsket OG med planlagt antall liter vørter (og evt justert utbytte). Så tar du det som utgangspunkt til 100% og deler opp etter % i oppskriften, jeg mener det er slikt jeg gjorde det der og da (har brygget den med god hell :p )

11. magnesax

magnesax
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg registrerer at mange gode øl (haandbryggeriet og nøgne ø) bruker en del Munchener malt. Kan noen gi en kort beskrivelse av hva denne gjør for smak, fylde, farge o.l?

12. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Münchener er vel den type malt man finner igjen i Bayer og Juleøl. Selv synes jeg münchener malt er godt og bruker det gjerne i litt mørkere øl. Denne type malt kan man bruke 100% av i et brygg, bare prøv, det blir godt! :p

13. Oddlo

Oddlo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan ble denne klonen på smak? Skal ha verve/bryggedag i helga og ønske var noe som lignet på london porter. Men ønsket var også at det ble drikkende til jul, men da sliter vi vel litt  :)
    Men pyttpytt, det går an å smake  :namnam:  Håper med dette å få flere igang med brygging.

14. Jan Arne

Jan Arne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det står skrevet i oppskriften at man skal ha noe humle i etter at varmen er slått av, skall denne fjernes før man har det over på gjærings dunken.Hvor lenge bør den gjære/evt. hva slags FG bør man oppnå før lagring

15. Riis'en

Riis'en
    Expand Collapse
    Dommer

Humlen du har i etter kok gir aroma, siden de eteriske oljene ikke får koke vekk. Hvis du bruker humleposer i kjelen din kan de bli liggende helt til du har kjøl vørteren. Vi bruker WLP007 på denne nå, men opnådde omtrent samme FG med Burton: 1,015
    Hvis du pitcher nok gjær bør det ikke ta mer en fire dager før den er utgjæra og et par dager til for sedimenering. Tommelfingerregel for hjemmebrygging er kanskje to uker i gjæringskar før overføring. Men har du god koll på gjæringa di kan du lett ta den etter ei uke.

16. SnorreL

SnorreL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Som fersk brygger med kun to brygginger bak meg har jeg et spørsmål om denne oppskriften: Er det grei skuring å øke på malten for å få ca 7,5% alkhol i ferdig brygg?

Takker for svar.

17. Marius G

Marius G
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det går helt fint å øke maltmegden for å få mer alkohol. Det eneste du må passe på er å har mer av alle malt-typene slik at forholdene mellom de ulike maltene er den samme.

18. Riis'en

Riis'en
    Expand Collapse
    Dommer

Du behøver ikke øke spesialmalt mengden for å få mer alkohol. Det er kun basismaltene som gir gjærbart sukker.. Øker du allt får du et helt annet øl, Imp. Stout feks.

19. kvasi

kvasi
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei. Jeg har ikke klart å finne noen som selger humletypen "cluster". Hva vil være en fornuftig erstatning?

Mvh
    JE

20. Knut1

Knut1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Galena

Del denne siden