#3 2008/06 - London Porter - Haandbryggeriet

Prøv som meg da, 50/50 bitter og aroma^^
Joda, kan jo det, men jeg vil helst beholde mengden aromahumle. Fare for at jeg også tilsetter bitterhumle i kok for å treffe riktig IBU. :) Men det er jo likevel en merkelig mismatch mellom humlemengde og IBU i oppskriften.
 
BeerSmith hevder at humle i mesk gir et utbytte på 20% av det man ville fått om man kokte humla tilsvarende lenge. Mengdene som er angitt i oppskriften er da ikke i nærheten av å gi en IBU på 27. Hva er tanken bak dette? Bør man øke mengden meskehumle (ev. tilsette bitterhumle) til man får en kalkulert IBU på 27, eller bør man overse oppgitt IBU og bruke den humlemengden som er angitt?

Etter andre gjennomlesing synes jeg det høres usannsynlig lite ut. Dersom humla KUN er med ved 80*C kunne jeg kjøpt den at det er 20% av utbyttet som ved koking, men i og med at den i tillegg koker 60-90 min etter å være med fra 80*C og opp må det da bidra mer. Jeg velger å se bortifra denne teknikken og ser på det som vanlig bitterhumling, da stemmer også IBUen jeg får bra med oppskriften.
Bust meg gjerne meg på denne folkens for jeg har ikke funnet harde fakta...
 
Saken er vel at humla og humlestoffene i veldig stor grad vil forbli sammen med malten, og ikke bli med over til kokingen. Derfor påvirkes IBU veldig lite. Det er heller ikke noen råsterk konsensus på hvordan, og om, smak og aroma påvirkes, og jeg finner ingen forskning på det.
 
Haha, takker for oppklaring. Jeg har hatt humla i ved skylling og latt den være i gjennom hele kokinga. Men nå gir i såfall 20 prosenten mer mening. Litt typisk at jeg brygget denne i går og fikk oppklart dette i dag.
Men men, gjorde det likt sist gang også og ble veldig bra da hvertfall.
 
Skal brygge denne, men skal bruke wlp002 istede. Hva skal jeg meske på for å få samme utgjæring? Eventuelle andre ting jeg bør ta hensyn til?
 
Da jeg brygget dette ølet for andre gang før jul ble det i overkant mye røykpreg. Jeg brukte røykmaltet fra Bryggselv, og ser jo dette på nettsidene deres nå:
"[...]Hvis man har brygget med Weyermann røykmalt tidligere, er det verdt å merke seg at dette maltet fra Best Malz har et langt mer intenst røykpreg enn det fra Weyermann. [...]"

Er røkmaltet nevnt i oppskriften i denne tråden tenkt som typen Weyermann eller tilsvarende? Noen som vet? Og at man dermed bør skalere ned om man bruker den fra Best Malz som Bryggselv har? I tilfellet interessant å vite omtrentlig hvor mange prosent man bør bruke når opprinnelig i oppskriften her er 13%.
 
Vurderer å prøve meg på denne, noen flere erfaringer på bitterhumlinga i denne? Er det ok å humle denne som normal bitterhumling i 60-90 minutter under kok, framfor i mesken? Litt skeptisk på bitterhumle kun i mesken siden Beersmith gir det så lav IBU.

Og en annen ting.. Hva er fordelen med mesking/koking av denne oppskriften i 90 minutter vs 60 min?
 
Tilbake
Topp