#3 2008/06 - London Porter - Haandbryggeriet

Da var ingrediensene kjøpt inn til London Porter.  Gleder meg til å få satt denne, og ikke minst til den er drikke klar. 

Jeg har kjøpt Galena humle (også som erstatning til Cluster), men jeg er på jakt etter noen forklarende ord ifm med humletilsetningen.
Det står at det skal tilsettes humle i mesken.  Når i meskingen er det mest hensiktsmessig å tilsette humlen? Vil det være stor forkskjell om man i stedet velger å tilsette humlen ved koke start?

Mvh
Jon E
 
Humling i mesken er en form for bitterhumling. Utbyttet av humla blir litt lavere enn ved tilsetting i kokekaret, så du må bruke et sted rundt 15-20% mer humle. Fordelen er først og fremst mindre humle i kokekaret, dersom det er et problem i oppsettet ditt, men noen mener også at det gir en litt annen humleprofil.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Vi regner ca 80% utbytte av bitterhet ved meskehumling. Føler også at det til en viss grad bidrar til smak. Grunnen til at vi gjør det er for å minke mengden humle i kokekjelen, noe som på større bryggerier er nødvendig i forhold til at humla ikke må dekke uttappingshullet på kjelen.
 
Komponerte denne i BeerSmith 2 nå, og med disse humletilsetningene beregner den en IBU på 5,3... Er det Beersmith som ikke klarer å beregne mash hop riktig?
 
Jeg tenkte å prøve meg på denne, men jeg klarer ikke få 75 EBC selv om prosentandelene ellers stemmer med oppskriften.
Ender på 59 etter at jeg har justert ebc verdiene på malten slik at den stemmer med den jeg skal kjøpe.
Hva er det jeg gjør galt?
 
vegardk skrev:
hva er forskjellen på stout og porter?

Ikke ofte jeg sier det, men for det spørsmålet anbefaler jeg google eller søkefunksjonen på forumet :-D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Gahr skrev:
Poenget med å oppgi maltinnholdet i prosent er at man da kan justere vektene utifra sitt eget utbytte. Å bare få en oppskrift med vekt er egentlig uinteressant hvis målet er å treffe samme OG som i originalen.

Gammel tråd, men prøver allikevel; Justere ut i fra sitt eget utbytte? Dette skjønte jeg ikke... Er det ikke slik at man vet utbytte når brygget er ferdig? Beklager dersom dette får flere til å le, men er man ny så er man ny  :help:
 
I utgangspunktet ja, man vet ikke utbytte før man er ferdig. Etter å ha brygget noen ganger derimot, så ender man opp med noenlunde samme utbytte hver gang hvis man alltid brygger på samme måte. Da er det mye lettere å sette opp oppskrifter siden man kan gjette ganske bra på hva man tror utbyttet blir.
 
Webmaster skrev:
Her er oppskriften på London Porter til Haandbryggeriet.
Oppskriften er beregnet for 25 liter.

40% pale malt (Marris Otter)
27% Mynchener malt
13% Krystall malt
13% Røkmalt
5 % Sjokolade malt
2 % Svart malt

12,5 gr Galena humle i mesken
12,5 gr Cluster humle i mesken
40 gr Galena i kokekjelen når varmen er slått av
40 gr Cluster i kokekjelen når varmen er slått av

White Labs gjær WLP023 Burton ale, gjæres på temp 21-23 ºC.

Mesketemp 66-67 ºC i 90 min.
Koke i 90 min.

OG 1046
EBC 75
IBU 27

Tenkte jeg skulle prøve meg på denne som årets juleøl. Ser at wlp023 er flytende gjær. Kan denne helles rett i gjærkaret? Finnes det tørrgjær som gjør samme nytta?

Bruker Bratberg kompaktbrygger; kan jeg da bare helle over 25 gram Galena humle rett i meskekjelen, og la den være med i meskingen i 90 minutter?
 
Prøvde meg på denne i går. Jeg ser nå at jeg greide å klabbe til humlefordelingen fullstendig. I stedet for 20 g til bitter og 80 g til aroma tok jeg visst 50g til bitter og 50 til g aroma. Sier seg vel selv at det blir altfor bittert.

Blir dette udrikkelig? Får det vel uansett ned men porteren var jo tenkt å nytes. Er det noen grep jeg kan ta nå etter at det er på gjæringsdunk for å rette på feilen?

Dette skulle jo ikke være mulig...
epic-jackie-chan-template.png
 
Takker, høres fornuftig ut.
Løfta på lokket på bøtta etter 5 dager nå. Smakte konge, ikke tvil om hvilket øl det skal være hvertfall :biersmile:
MEN: Det flyter et minst halvt cm tett lag med gjær på toppen. Ikke skum, men gjær. Er dette vanlig? Bør/kan jeg fjerne(høste) denne gjæren?
Brukte to rør med starter for 25L... Har gjæret seg ned til 1012 SG nå om det er av betydning.

(Til info fyltes låsen og toppen av lokket med gjær og vørter under stormgjæringa, men dette er visst helt normalt for wlp023 har jeg skjønt.)

Enn så lenge får jeg vel RDWHAHB, men dette er min første gang med flytende gjær så er litt nysgjerrig. 
 
(Får ikke redigert/ forrige innlegg)
Tok en halvkarbonert øl i går og den smakte himmelsk. Til evt andre som stusser på gjærbekymringa mi i forrige innlegg var den ubegrunnet: Da den hadde stått to uker lå all gjæren fint på bunn.
 
BeerSmith hevder at humle i mesk gir et utbytte på 20% av det man ville fått om man kokte humla tilsvarende lenge. Mengdene som er angitt i oppskriften er da ikke i nærheten av å gi en IBU på 27. Hva er tanken bak dette? Bør man øke mengden meskehumle (ev. tilsette bitterhumle) til man får en kalkulert IBU på 27, eller bør man overse oppgitt IBU og bruke den humlemengden som er angitt?
 
BeerSmith hevder at humle i mesk gir et utbytte på 20% av det man ville fått om man kokte humla tilsvarende lenge. Mengdene som er angitt i oppskriften er da ikke i nærheten av å gi en IBU på 27. Hva er tanken bak dette? Bør man øke mengden meskehumle (ev. tilsette bitterhumle) til man får en kalkulert IBU på 27, eller bør man overse oppgitt IBU og bruke den humlemengden som er angitt?
Prøv som meg da, 50/50 bitter og aroma^^ – Kan ikke annet enn å anbefale det. Tok meg en flaske nå nylig etter et år og den var fortsatt nydelig. For øvrig var den god etter en måneds lagring også, og temmelig lik originalen.
Forklaringa ligger enten i det du nevner der, eller i at antall gram humle ikke er så nøye...
 
Tilbake
Topp