4 mislykkede Cider batcher. på vei til å gi opp snart.

prøvde først 2 cider kit fra Mangrove Jacks. begge ga en veldig svovel lukt under gjæring og stormgjæret litt heftig i start. følgte oppskriften nøye, samme med renhold.
hadde oppi full pose medfølgende søtning til rett tid. men nå etter 8 uker på flaske, smaker den suret og hvitvinsaktig ettersmak.

Kjøpte så 2 finest ciderkitt, samme fremgang med nøye hyggiene og nøye brygging etter bruksanvisning. full søtning på disse også.
Samme resultat av diss., Ikke noe søt men heller sur og vinaktig i smak.
alle 4 gjøret i kjelleren der tempen ligger mellom 17 - 21 grader.

Hva kan ha gått galt her?

Nå ble jeg så lei at jeg kjøpte meg fermenator for temp styring og korneliusfat istedet for flasker.
Gått over til øl ekstraktsett og fresh wort kit nå ettersom jeg har såååå lyst å klare å produsere noe jeg stolt kan dele med venner og nyte selv.

Burde ikke disse settene som er såpass idiotsikre bli "bra"? har jeg vært maks uheldig?

Har blitt tipset om å bruke 2 pakker med gjær istedenfor kun den ene som følger med, samt også fått full kontroll på temperatur via fermenator.

hvor vanskelig kan det være da? er ikke kresen, men til nå har jeg ikke vært fornøyd...


Noen med samme erfaringer?
 
Der er helt normalt, det er et resultat av at det ikke følger med noe næring og at cider ekstraktet i seg selv har omtrent ingenting det heller, og gjær trenger næring for å jobbe stress fritt og H2S(svovel) er et resultat av stresset gjær. Det første jeg vil spørre deg om er om du flasker eller fater, for om du fater kan du enkelt bli kvitt H2S selv når det er kommet på fat. Det er bare å kjøre gass inn gjennom øl ut posten på fatet og trekke i sikkerhetsventilen, gjenta til gassen som kommer ut ikke lengre lukter H2S.

I forhold til å minimere H2S under gjæringen så vil jeg foreslå fermaid O. Første dose(4 gram) kan du tilsette samtidig som gjær, og neste dose(4 gram) ca 1/3 inn i gjæringen. Selv da vil da kan du oppleve litt H2S, men ved å la den stå i romtemperatur 1 uke etter endt gjæring pluss vugge litt på karet så du får ut siste rest av CO2 vil som oftest H2S'en som skulle være igjen bli med CO2'en ut av karet.

Edit: Leste innlegget ditt en gang til å ser at du nå er godt over til fat, da trenger du ikke bekymre deg for H2S i alle fall, men anbefaler allikevel at du kjøper litt fermaid O og wyeast gjærnæring til fremtidige cidersett.

Her lages det primært cider til min bedre halvdel og jeg bruker kun MJ sine sett. Jeg bruker også hele posen med søtning og hele posen med essens. Her er cideren absolutt søt, men du får en pitteliten tørr(sur) følelse på slutten av en slurk.
 
Sist redigert:
Jeg forsøkte å lage MJ pæresider for et par år siden, for å blidgjøre hun jeg bor med og å se om jeg kunne få henne litt interessert. Jeg helte ut hele batchen. Kunstig og vondt og en litt merkelig «gjæret» smak - jeg har ikke forsøkt igjen. Jeg tror ikke du vil klare å lage en sider ala Somersby/grevens, hvis det er den retningen du tenker. De er laget av fruktvin, kullsyre og essenser.

Men jeg kan ta feil, og at det faktisk er mulig å lage noe som er godt. Butikkene fører det vel fordi noen kjøper de, og de kundene er sikkert fornøyd med smaken…
 
Der er helt normalt, det er et resultat av at det ikke følger med noe næring og at cider ekstraktet i seg selv har omtrent ingenting det heller, og gjær trenger næring for å jobbe stress fritt og H2S(svovel) er et resultat av stresset gjær. Det første jeg vil spørre deg om er om du flasker eller fater, for om du fater kan du enkelt bli kvitt H2S selv når det er kommet på fat. Det er bare å kjøre gass inn gjennom øl ut posten på fatet og trekke i sikkerhetsventilen, gjenta til gassen som kommer ut ikke lengre lukter H2S.

I forhold til å minimere H2S under gjæringen så vil jeg foreslå fermaid O. Første dose(4 gram) kan du tilsette samtidig som gjær, og neste dose(4 gram) ca 1/3 inn i gjæringen. Selv da vil da kan du oppleve litt H2S, men ved å la den stå i romtemperatur 1 uke etter endt gjæring pluss vugge litt på karet så du får ut siste rest av CO2 vil som oftest H2S'en som skulle være igjen bli med CO2'en ut av karet.
Takk for svar,
De 4 første batchene er på flasker ja. Men det er jo helt bak mål om det jeg har kjøpt kun gir denne smaken på hvær bach?? kunne de ikke slengt med noe gjærnæring oppi sette da heller.

Men nå har jeg kjøpt in noen øl kitt istedet. et MJ IPA, et Finest Cervesa og en fresh wort IPA. er det noe jeg burde tenke på hær som ikke følger med i det såkalte "komplette kittet" :)
 
Jeg satte nylig min Cidre Royal, hvor jeg har oppi en del solbærsirup. Gjæret med M02, som gjærnæring brukte jeg Vinoferm Nutrisal (DAP). Tilsatte Campden litt seint, FG på 0.998, så jeg søtet den opp til 1.008 med demerara sukker. Ingen svovellukt, og god allerede etter tre uker :cool:
 
Jeg forsøkte å lage MJ pæresider for et par år siden, for å blidgjøre hun jeg bor med og å se om jeg kunne få henne litt interessert. Jeg helte ut hele batchen. Kunstig og vondt og en litt merkelig «gjæret» smak - jeg har ikke forsøkt igjen. Jeg tror ikke du vil klare å lage en sider ala Somersby/grevens, hvis det er den retningen du tenker. De er laget av fruktvin, kullsyre og essenser.

Men jeg kan ta feil, og at det faktisk er mulig å lage noe som er godt. Butikkene fører det vel fordi noen kjøper de, og de kundene er sikkert fornøyd med smaken…
Hei, ja jeg er litt i samme båt selv.

Jeg hadde ønsket en cider som er mindre søt og mer fruktig en disse grevens og sommersby.
Men det jeg har laget til nå er ikke noe spess nei
 
Jeg forsøkte å lage MJ pæresider for et par år siden, for å blidgjøre hun jeg bor med og å se om jeg kunne få henne litt interessert. Jeg helte ut hele batchen. Kunstig og vondt og en litt merkelig «gjæret» smak - jeg har ikke forsøkt igjen. Jeg tror ikke du vil klare å lage en sider ala Somersby/grevens, hvis det er den retningen du tenker. De er laget av fruktvin, kullsyre og essenser.

Men jeg kan ta feil, og at det faktisk er mulig å lage noe som er godt. Butikkene fører det vel fordi noen kjøper de, og de kundene er sikkert fornøyd med smaken…
Takk for svar,
De 4 første batchene er på flasker ja. Men det er jo helt bak mål om det jeg har kjøpt kun gir denne smaken på hvær bach?? kunne de ikke slengt med noe gjærnæring oppi sette da heller.

Men nå har jeg kjøpt in noen øl kitt istedet. et MJ IPA, et Finest Cervesa og en fresh wort IPA. er det noe jeg burde tenke på hær som ikke følger med i det såkalte "komplette kittet" :)
Ja det kan du spørre om, men det er helt klart at H2S vil forekomme 9 av 10 ganger med disse settene uten å bruke gjærnæring. Jeg har sluttet å bruke den medfølgende gjæren(som sikkert handler mer om hvordan disse settene oppbevares varmt i butikkhyllene enn at cidergjæren fra MJ er dårlig) og gått over til fermentis sin Safcider AB-1.

Ølsettene vil du neppe få problemer med da vørter har mye mer tilgjengelig næring til gjæra og burde gå problemfritt for seg, spesielt nå som du kan styre temperatur.

Kona drakk bare disse grevens boksene og Lilly's ciderene. Første gang jeg brygget et av disse MJ settene blei det ikke akkurat en instant hit(gjærsmak, H2S og generelt triste saker), men jeg hadde ikke tenkt å gi meg der. Etter litt lesing, endring av gjær og næringtilskudd så blir boksene stående i kjøleskapet, mens fatet har blitt førstevalget.

Såvidt jeg oppfatter hva hun sier så handler det om at boksene nå smaker for søtt og de er kjedelige, at cideren som vi har på kran er mer kompleks og har i det minste et hint av tørrhet som ingen av disse grevens boksene har.

Nå vil jeg legge til at kona, som bryr seg midt på leggen hva øl og brygging angår(men som god kone gjerne hører meg snakke om det, men for min del) gikk til den lengden å kjøpte seg sitt eget fat, for da kunne jeg alltid lagre neste cider minimum 6 måneder før det i fatskapet går tomt, ho mener at 6 måneder lagring runder av den kunstige smaken fra essensen og søtningen og får en liten tart/tørr munnfølelse helt på slutten av sluken :)
 
Sist redigert:
Der er helt normalt, det er et resultat av at det ikke følger med noe næring og at cider ekstraktet i seg selv har omtrent ingenting det heller, og gjær trenger næring for å jobbe stress fritt og H2S(svovel) er et resultat av stresset gjær. Det første jeg vil spørre deg om er om du flasker eller fater, for om du fater kan du enkelt bli kvitt H2S selv når det er kommet på fat. Det er bare å kjøre gass inn gjennom øl ut posten på fatet og trekke i sikkerhetsventilen, gjenta til gassen som kommer ut ikke lengre lukter H2S.

I forhold til å minimere H2S under gjæringen så vil jeg foreslå fermaid O. Første dose(4 gram) kan du tilsette samtidig som gjær, og neste dose(4 gram) ca 1/3 inn i gjæringen. Selv da vil da kan du oppleve litt H2S, men ved å la den stå i romtemperatur 1 uke etter endt gjæring pluss vugge litt på karet så du får ut siste rest av CO2 vil som oftest H2S'en som skulle være igjen bli med CO2'en ut av karet.

Edit: Leste innlegget ditt en gang til å ser at du nå er godt over til fat, da trenger du ikke bekymre deg for H2S i alle fall, men anbefaler allikevel at du kjøper litt fermaid O og wyeast gjærnæring til fremtidige cidersett.

Her lages det primært cider til min bedre halvdel og jeg bruker kun MJ sine sett. Jeg bruker også hele posen med søtning og hele posen med essens. Her er cideren absolutt søt, men du får en pitteliten tørr(sur) følelse på slutten av en slurk.
Takk for gode svar :) Skal absolutt prove med litt næring oppi et sett og to av Cider :)
 
Jeg forsøkte å lage MJ pæresider for et par år siden, for å blidgjøre hun jeg bor med og å se om jeg kunne få henne litt interessert. Jeg helte ut hele batchen. Kunstig og vondt og en litt merkelig «gjæret» smak - jeg har ikke forsøkt igjen. Jeg tror ikke du vil klare å lage en sider ala Somersby/grevens, hvis det er den retningen du tenker. De er laget av fruktvin, kullsyre og essenser.

Men jeg kan ta feil, og at det faktisk er mulig å lage noe som er godt. Butikkene fører det vel fordi noen kjøper de, og de kundene er sikkert fornøyd med smaken…
Fikk du blidgjort og gjort henne interessert på annen måte? :).
 
prøvde først 2 cider kit fra Mangrove Jacks. begge ga en veldig svovel lukt under gjæring og stormgjæret litt heftig i start. følgte oppskriften nøye, samme med renhold.
hadde oppi full pose medfølgende søtning til rett tid. men nå etter 8 uker på flaske, smaker den suret og hvitvinsaktig ettersmak.

Kjøpte så 2 finest ciderkitt, samme fremgang med nøye hyggiene og nøye brygging etter bruksanvisning. full søtning på disse også.
Samme resultat av diss., Ikke noe søt men heller sur og vinaktig i smak.
alle 4 gjøret i kjelleren der tempen ligger mellom 17 - 21 grader.

Hva kan ha gått galt her?

Nå ble jeg så lei at jeg kjøpte meg fermenator for temp styring og korneliusfat istedet for flasker.
Gått over til øl ekstraktsett og fresh wort kit nå ettersom jeg har såååå lyst å klare å produsere noe jeg stolt kan dele med venner og nyte selv.

Burde ikke disse settene som er såpass idiotsikre bli "bra"? har jeg vært maks uheldig?

Har blitt tipset om å bruke 2 pakker med gjær istedenfor kun den ene som følger med, samt også fått full kontroll på temperatur via fermenator.

hvor vanskelig kan det være da? er ikke kresen, men til nå har jeg ikke vært fornøyd...


Noen med samme erfaringer?
Kjøp billigste eplejuice på butikken og en pose cidergjær. Tilsett om du vil litt gjærnæring, men det er ikke nødvendig, det heller.

Enklere blir det ikke. Billigere blir det ikke. Og det blir faktisk ikke så ille. Knastørt og friskt. Kanksje mer som en lett eplevin enn en cider.

Du kan også lage en graf. Min favoritt.
 
Sist redigert:
Fikk du blidgjort og gjort henne interessert på annen måte? :).
Jeg har heldighvis aldri måtte blidgjøre henne som sådan, og kjenner henne såpass godt nå etter et tiår, at jeg vet ett kjøleskap i forveien når jeg skal gi meg :p

Også har hun jo sett, nå over tid, alle fordelene det har, som hvor god og nøye jeg er blitt på vasking, ingen kalk i dusj eller vannkoker, ingen "regnbuer" i kasseroller, bardisk i kjelleren, cider på fat og ikke minst hvor mye det faktisk gir meg å ha dette som hobby, se dette for deg:

I fjor vår bestemte jeg meg for å dyrke humle, prøvde først noen tråder fra bakken og opp mot lufting under taket, det var kronglete og litt i veien når man var ute med barna. Så jeg gikk i tenkeboksen, jeg kom plutselig på at hun har snakket om hengekøye, men vi hadde ikke plass på terrassen(basseng til kidsa og grill til oss, pluss møbler og du vet nå) så jeg lagde en tegning av en pergola med bedd(til mine humler) og en "platting" til, ja nettopp, en hengekøye til hun. Vinnvinn, og selv om hun ser rett gjennom planene mine, så syns hun jeg er "søt" og såklart vil hun ha en hengekøye med overhengende grønne planter som lager skygge på varme dager, så ting går seg til :)
received_3158580554453661.jpeg
 
Jeg har heldighvis aldri måtte blidgjøre henne som sådan, og kjenner henne såpass godt nå etter et tiår, at jeg vet ett kjøleskap i forveien når jeg skal gi meg :p

Også har hun jo sett, nå over tid, alle fordelene det har, som hvor god og nøye jeg er blitt på vasking, ingen kalk i dusj eller vannkoker, ingen "regnbuer" i kasseroller, bardisk i kjelleren, cider på fat og ikke minst hvor mye det faktisk gir meg å ha dette som hobby, se dette for deg:

I fjor vår bestemte jeg meg for å dyrke humle, prøvde først noen tråder fra bakken og opp mot lufting under taket, det var kronglete og litt i veien når man var ute med barna. Så jeg gikk i tenkeboksen, jeg kom plutselig på at hun har snakket om hengekøye, men vi hadde ikke plass på terrassen(basseng til kidsa og grill til oss, pluss møbler og du vet nå) så jeg lagde en tegning av en pergola med bedd(til mine humler) og en "platting" til, ja nettopp, en hengekøye til hun. Vinnvinn, og selv om hun ser rett gjennom planene mine, så syns hun jeg er "søt" og såklart vil hun ha en hengekøye med overhengende grønne planter som lager skygge på varme dager, så ting går seg til :)
Vis vedlegget 60666
KULT :D
 
Grafoppskrift (Gjærvalget er ikke så farlig. Men jeg vil anbefale en cidergjær. Eikefliste gir et fint "fatpreg", om du liker det. Det gjør jeg:)):
Graf II.jpgGraf I.jpg
 
Sist redigert:
Fikk du blidgjort og gjort henne interessert på annen måte? :).
Håhå

Det var vel egentlig et dårlig ordvalg, men hadde håpet at det å lage noe som hun virkelig liker kunne øke interessen litt rundt hobbyen. Alt annet enn lys pils er litt sånn njæh i hennes øyne. Hun klager aldri, selv om jeg okkuperer kjøkkenet i dagesvis med brygging og flasking, samt bruker alt for mye tid til lesing og oppskrifter
 
Håhå

Det var vel egentlig et dårlig ordvalg, men hadde håpet at det å lage noe som hun virkelig liker kunne øke interessen litt rundt hobbyen. Alt annet enn lys pils er litt sånn njæh i hennes øyne. Hun klager aldri, selv om jeg okkuperer kjøkkenet i dagesvis med brygging og flasking, samt bruker alt for mye tid til lesing og oppskrifter
 
Håhå

Det var vel egentlig et dårlig ordvalg, men hadde håpet at det å lage noe som hun virkelig liker kunne øke interessen litt rundt hobbyen. Alt annet enn lys pils er litt sånn njæh i hennes øyne. Hun klager aldri, selv om jeg okkuperer kjøkkenet i dagesvis med brygging og flasking, samt bruker alt for mye tid til lesing og oppskrifter
Hehe, ja det er jo lov å håpe, men kona her har aldri drukket øl og kjøper like mye øl på butikken som hun tapper av fatene, nøyaktig ingenting, som selvfølgelig er helt greit, så er det stort sett alltid noen som er edru hvis barna må på legevakta :p

Så nå er jeg nede til siste løsning, vel utenom tid, så skal prøve meg på en SourIPA som en siste utvei, men med tanke på plassen og tiden denne hobbyen tar i mitt liv, vi har to på 2 og 5 og allikevel samler hun familien så de går sammen og ordner meg en BZ Gen 4 fordi jeg slet med å rettferdiggjøre det kjøpet når oppsettet jeg har fungerer, så jeg føler meg svært heldig selv om hun ikke drikker øl :)

Og bare så vi ikke faller helt av her i tråden, MJ cider har gått godt hjem her, nå mangler det bare å finne den beste mango-ekstrakten/essensen så jeg kan få ekstra stjerne i boka :cool:

Og @Finn Berger, får du ikke svovel med eplejuice? Må også få testet den graf oppskriften din snart ser jeg :)
 
Sist redigert:
Jeg har prøvd flere MJ cider og øl på ekstrakt, og de har alle en "extract twang" i smaken. Så det er nok ikke nødvendigvis deg det er noe feil med. Ikke har gjæren fra MJ det beste ryktet heller.

Jeg satte i fjor et sett med Munton's premium (flytende) ekstrakt fra Brewshop, og den var tilsammenligning mye bedre.
 
Hehe, ja det er jo lov å håpe, men kona her har aldri drukket øl og kjøper like mye øl på butikken som hun tapper av fatene, nøyaktig ingenting, som selvfølgelig er helt greit, så er det stort sett alltid noen som er edru hvis barna må på legevakta :p

Så nå er jeg nede til siste løsning, vel utenom tid, så skal prøve meg på en SourIPA som en siste utvei, men med tanke på plassen og tiden denne hobbyen tar i mitt liv, vi har to på 2 og 5 og allikevel samler hun familien så de går sammen og ordner meg en BZ Gen 4 fordi jeg slet med å rettferdiggjøre det kjøpet når oppsettet jeg har fungerer, så jeg føler meg svært heldig selv om hun ikke drikker øl :)

Og bare så vi ikke faller helt av her i tråden, MJ cider har gått godt hjem her, nå mangler det bare å finne den beste mango-ekstrakten/essensen så jeg kan få ekstra stjerne i boka :cool:

Og @Finn Berger, får du ikke svovel med eplejuice? Må også få testet den graf oppskriften din snart ser jeg :)
Nei. Du får vel fort noe underveis i gjæringa når du lager cider, men det har ikke blitt merkbart i sluttproduktet. Men jeg har ikke gjort dette mye.

Grafen må jeg se å få laga en ny batch av. Har to flasker igjen, og de er skikkelig vellagra nå. Og det er et poeng med cider; den trenger tid.
 
prøvde først 2 cider kit fra Mangrove Jacks. begge ga en veldig svovel lukt under gjæring og stormgjæret litt heftig i start. følgte oppskriften nøye, samme med renhold.
hadde oppi full pose medfølgende søtning til rett tid. men nå etter 8 uker på flaske, smaker den suret og hvitvinsaktig ettersmak.

Kjøpte så 2 finest ciderkitt, samme fremgang med nøye hyggiene og nøye brygging etter bruksanvisning. full søtning på disse også.
Samme resultat av diss., Ikke noe søt men heller sur og vinaktig i smak.
alle 4 gjøret i kjelleren der tempen ligger mellom 17 - 21 grader.

Hva kan ha gått galt her?

Nå ble jeg så lei at jeg kjøpte meg fermenator for temp styring og korneliusfat istedet for flasker.
Gått over til øl ekstraktsett og fresh wort kit nå ettersom jeg har såååå lyst å klare å produsere noe jeg stolt kan dele med venner og nyte selv.

Burde ikke disse settene som er såpass idiotsikre bli "bra"? har jeg vært maks uheldig?

Har blitt tipset om å bruke 2 pakker med gjær istedenfor kun den ene som følger med, samt også fått full kontroll på temperatur via fermenator.

hvor vanskelig kan det være da? er ikke kresen, men til nå har jeg ikke vært fornøyd...


Noen med samme erfaringer?
Jeg har ikke samme erfaring. Jeg har laget eplecider som både min kone og jeg liker.
Og det er ganske enkelt.

Nå skal jeg bare si at vi begge liker best tørr eplecider, type engelsk/irsk cider.
Ikke sånn søt som Grevens og Sommersby er. De er grei de også, men ikke favoritt.

Oppskrift og fremgangsmåte er ganske grei:

Les HELE oppskriften før du starter


13 stk 1,5 liter Xtra Eplejuice fra Coop
1 pk EC-1118 Champagne gjær
1 ts gjær-næring

* 1 pakke med 1,5 liter eplejuice skal du ta vare på til etter at cideren er ferdig gjæret (Pakke A).
* Rehydrer gjæren etter rettledningen på pakken. (ca 1-2 dl vann på 35 grader, dryss gjæren på toppen, la stå i 15 min, rør rundt)
Jeg har ferdig kokt, avkjølt vann på en flaske. Koker opp vann, og så blander jeg til det er ca 35 grader. Blander til rett temperatur og så bruker jeg 1-2 dl av det.
* Bruk av 1 pakke eplejuice (pakke B). Kok opp 0,5 liter eplejuice og gjær-næringen. Så er man helt sikker på at det er sterilt, men mest at det er lettere å løse opp næringen i varmt vann.
* Tøm 11 stk 1,5 liter i et gjæringspann.
* Hiv oppi halvliteren med eplejuice/gjærnæring i spannet. Skyll ut pannen med litt eplejuice (fra pakke B) og tøm i spannet.
* Nå skal gjæren kanskje fått nok tid til å rehydrere? Om ikke venter du til den er klar.
* Tøm gjæren i spannet, og skyll ut av koppen/flasken/whatever med litt eplejuice fra pakke B og få med all gjæren.
* Tøm resten av pakke B i spannet.

* Sett spannet til gjæring på 16 grader. Dersom du ikke har et gratis kjøleskap fra Finn.no og greier for å styre temperaturen er det på tide å skaffe det nå.
* Gjær i 3 uker på 16 grader.
* Overfør til et corneliusfat og fyll fatet opp med eplejuice fra Pakke A. Da blir det ca nesten fullt.
* La fatet stå i romtemperatur i et par uker. Da vil den friske juicen gjære og karbonere cideren.
* Sett fatet på kjøling og server.
* Cideren er nå på ca 6%

I begynnelsen vil cideren smake en god del eple. Dette er fordi den siste 1,5 literen med eplejuice ikke er helt utgjæret.
Dersom det tar laaaang tid å drikke opp cideren, vil den smake mindre eple etter hvert og bli mer som Italiensk Pro Secco.
Ønsker man mer eple-preg, så hiver man bare i litt mer eplejuice etter hvert.

Gjærer man dette på langt over 20 grader, så smaker det sikkert høgg. Så temperatur-styring (gratis kjøleskap fra Finn og en temp-styring) er en god investering.

Liker man sånn søt cider som Grevens og Sommersby, må man til med enten gjær-stopp eller kunstig søtning.
Det kan sikker andre komme med gode råd om. Jeg har aldri gjort sånt.
 
Tilbake
Topp