Nå er det nøyaktig 5 døgn siden jeg satte mitt andre ekstraktbrygg til gjæring, og fortsatt har det ikke begynt å klukke i gjærlåsen. Jeg brukte 22 gram Saflager s23 tørrgjær som jeg pitchet rett i 23 liter vørter (1055). Dunken ble så satt til gjæring på ca 10°C. Hva kan årsaken være? For lav temperatur eller for lite oksygen i vørteren under pitcingen? Når jeg klemmer på lokket klukker det litt i låsen.
Brukte samme metode på mitt første brygg som var et Muntons Continental Pilsner-kit hvor jeg byttet til samme Saflager-gjæren. Dette begynte å stormgjære etter 2 døgn, og nærmer seg nå utgjæret etter 14 dager.
Er det fortsatt muligheter for at gjæringen tar seg opp? Bør jeg prøve å flytte dunken til høyere temperatur, evt pitche på nytt, eller må jeg bare tømme ut vørteren?
Brukte samme metode på mitt første brygg som var et Muntons Continental Pilsner-kit hvor jeg byttet til samme Saflager-gjæren. Dette begynte å stormgjære etter 2 døgn, og nærmer seg nå utgjæret etter 14 dager.
Er det fortsatt muligheter for at gjæringen tar seg opp? Bør jeg prøve å flytte dunken til høyere temperatur, evt pitche på nytt, eller må jeg bare tømme ut vørteren?