Aldri hatt noe problem med å bruke oppgitte mesketemperaturer på 7F oppskrifter, så skjønner ikke helt hvor du har lest dette?Uten at jeg har brygget noen av 7f sine øl så vil jeg påstå at man kan trekke av en grad til halvannen ref oppskriftene. Det er det jeg ville gjort hos meg og leser innimellom at folk ikke får forventet utgjæring. Det kan være en gjærissue, men man har den gjæren man har å jobbe med.
Aldri hatt noe problem med å bruke oppgitte mesketemperaturer på 7F oppskrifter, så skjønner ikke helt hvor du har lest dette?
Mesket nettopp Småtøs selv med opplyste temp som over. Traff FG og endte opp med en meget god øl Bare gi den noen en til to uker lagring før konsumering.
Skjønner ikke hva du vil frem til her.Du mesket ølen akkurat men traff FG? Roter du med uttrykk eller er det jeg som ikke ser det store bildet her?
Var ikke det jeg mente.... Er jo etter gjæring ja.Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha truffet FG, som jeg leser at du gjorde rett etter å ha mesket noe, da FG er verdien etter gjæring.
Jeg tror du har helt rett, i hvertfall i forhold til mitt utstyr med speidel 50l. Treffer ikke FG og vil justere ned temp neste gang med 7Fjell oppskrifter.Vel. Kanskje jeg tar feil.