7 Fjell Vinter. Hvor mye gjær?

Hei. Jeg skal til å brygge etter en 7 Fjell Vinter oppskrift. Mengden har jeg tilpasset for å kunne brygge max i en BB60 med silkarr. Oppskriften ser slik ut:
Marris Otter: 12kg
Amber Malt: 0,55kg
Crystal Malt: 0,55kg
Dark Crystal: 0,55kg
Chocolate Malt: 0,35kg

Humle: Perle 60g - Cascade 94g - Citra 94g

Gjær: US-05 43g ?

Planen er å få 38 liter ferdig øl. Altså 19 liter i hver gjæringsdunk. Vil det være passelig med 21,5g gjær i hver av dunkene, eller burde jeg justere denne opp eller ned??
Om noen ser andre justeringer jeg burde ta, så er jeg takknemlig for innspill :)

Kjetil
 
Sjekk appen/nettsiden Mr. Malty. Her legger du inn antall liter, OG og eventuelt dato på gjær (hvis det er ferskgjær). Da får du opp hvor mye gjær du trenger.
 
Som Stig sier, bruk yeast pitch calculator på MrMalty (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html)

For 38 liter 7F Vinter med OG på 1.070 bør du bruke 2.3 pakker totalt. Altså litt over en 11-grams pakke US-05 i hver dunk. Husk å hydrer riktig.
 

Vedlegg

  • Screen Shot 2016-05-15 at 18.27.01.png
    Screen Shot 2016-05-15 at 18.27.01.png
    51,7 KB · Sett: 27
Du fant vel sikkert ut av det, hvis ikke så står det anvisning på hydrering av gjær hos produsenten sine nettsider som oftest. Personlig pleier jeg å koke opp vann. Fylle i ett litersmål slik at vannmengden tilsvarer gjærvekt ganger 10. Lar det kjøle seg ned til 30C også har jeg i gjæren. Rører når alt har bunnfelt. Det blir til en fin krem til slutt. Gjør dette når det er ca. 15 min. igjen før det skal pitches :).
 
Fant ikke ut av det, så hadde gjæren rett i gjæringsbøtta under fylling av denne. Slik jeg bestandig har gjort det:/
Vil man merke noen forskjell på sluttproduktet om man hydrerer eller gjør det slik jeg har gjort det? Forutsatt at den gjærer dit den skal med begge metodene.
Jeg brukte for øvrig 18g i hver av dunkene for å være sikker på at det skulle være nok.
Ellers passet denne oppskriften perfekt til BB60 med silkarr, mesket med ca 47 Liter vann, og skylte med ca 13 Liter. Traff for første gang spot on på OG og ønsket mengde til gjæring:) (OG 1.070)
 
Det sies at 50% av gjæra kan dø hvis man bare sprer det i gjærkaret og rører. Så man kan ende med for lite gjær. Øl blir det vel uansett, men man kan få de smakene man utvikler ved underpitch. Det går sikkert bra i og med at dette er en mørk øl som kamuflerer mye... Hadde ikke stresset personlig...
 
Tilbake
Topp