Første brygg med 7-fjell kit

Får ikke vann igjennom heller, er potte tett der. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å tette uttaket i kjelen.. Er litt vrient å styre nedi der da vørtern enda er 89 grader. Detta var ikke lett!
 
Sikker på at ventiler etc er åpne? Høres i såfall ut som noe veldig alvorlig forstoppelse hvis du ikke klarer å backflushe med å blåse eller pumpe vann tilbake.
 
Helt sikker på det ja. Jeg tenker egentlig at det er noe med selve pumpa. Var utrolig dårlig gjennomstrømning under vask før brygg, og enda dårligere under mesk. Det her er andre pumpa jeg får, da første som fulgte med grainfathern ikke virka i det hele tatt.
 
Brewfather er sikkert helt topp, - og ikke til forkleinelse for alle som har den og tilsvarende - men dette illustrerer at det enkleste ofte er det beste. Kjøpe kjele, varmekilde og pumpe seperat, og så sette det sammen til et enkelt system. Alle deler opererer seperat, kan enkelt skiftes ut, og kan enkelt feilsøkes ''live'' når uhellet først er ute. Bryggesystemer er ofte grovt overpriset kinamakk.
 
Men selv om pumpa ikke skulle virke (igjen) så burde det flyte vørter gjennom der hvis det er åpent. Men ser ut til at du har gått på en skikkelig stuck-a-rooney ja.
 
Brewfather er sikkert helt topp, - og ikke til forkleinelse for alle som har den og tilsvarende - men dette illustrerer at det enkleste ofte er det beste. Kjøpe kjele, varmekilde og pumpe seperat, og så sette det sammen til et enkelt system. Alle deler opererer seperat, kan enkelt skiftes ut, og kan enkelt feilsøkes ''live'' når uhellet først er ute. Bryggesystemer er ofte grovt overpriset kinamakk.

Et fiks ferdig produkt er vel topp for de som ser etter noe slikt. Ellers synes jeg den micropumpa er litt vel underdimensjonert, og har stor feilrate. Lurer på når det blir populært å kjøpe separat pumpe for GF, med en riktig dimensjonert pumpe så skal man ikke trenge filter heller, men dette er forsåvidt på siden av det TS spør om.
 
Hehe, jeg vil da tro at grainfather er topp når det først fungerer som det skal!

Migel: Ja, det er nok veldig stuck et eller annet sted! Men syns det er rart at den har vært halvveis stuck allerede da jeg begynte å kjøre gjennom med varmt vann og pbw. Den er jo trossalt flunka ny. Når jeg ser videoer av grainfathern i bruk på youtube, så fosser det nermest under mesk osv, bare såvidt det rant igjennom hos meg.

Har gått for yolo løsning igjen, og tømte hele vørtern rett i karet og satt det i kjøleskapet..
 
Det er alltid større hensyn å ta når man brygger med et ferdig produkt enn hvis man velger komponenter selv.

Men uansett så blir det øl, kanskje noe mer bittert enn planlagt.
 
Jeg kjøpte en BB60 for fem år siden. Det er en enkel kjele med termostat og varmelement i bunn, som kostet ca 7000 dengang. Grovt overpriset Kinadritt. Termostaten har røket tre ganger, fikk det på reklamasjon to av dem før jeg innså at dette gidder jeg ikke lenger. Hadde allerede en tilsynelatende udødelig chugger-pumpe, kjøpte en enkel ssbrew kjele, garantert produsert i Junaiten, og en skikkelig induksjonskjele. Null problemer siden. Seperate kompononenter man setter sammen selv, velger kvaliteten og kjenner til bunns, er veien å gå.
 
Det er nå greit, men folk velger det de vil ha. Er jo ingen overraskelse at ferdige produkter blir presset på pris/komponenter for masseproduksjon. Men det er erfaringer man tar med seg og så kan man justere prosessen sin når man har tatt lærdom av tidligere brygg. Her har TS gått på en liten en, og mitt tips er å finne ut før TS begynner å demontere og vaske hvorfor det gikk galt, så det ikke skjer igjen, hvis det er tett.
 
Nettopp. Og så er dette rette sted, på et diskusjonsforum, å diskutere relevante erfaringer for å unngå denne problemstillingen.
 
Nettopp. Og så er dette rette sted, på et diskusjonsforum, å diskutere relevante erfaringer for å unngå denne problemstillingen.

Føler det ville vært mer korrekt hvis TS hadde spurt om hvordan oppgradere f.eks, ikke om hva vedkommende skal gjøre i nåværende situasjon hvor det har stoppet opp med det utstyret han har.
 
Føler at TS fikk og får all mulig hjelp med dette konkrete problemet, også av undertegnede, og at det faller seg helt naturlig i denne kontekst å diskutere fordeler og ulemper med slike systemer!
 
Får ikke vann igjennom heller, er potte tett der. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å tette uttaket i kjelen.. Er litt vrient å styre nedi der da vørtern enda er 89 grader. Detta var ikke lett!
Det er da veldig rart at du ikke får igjennom vann eller luft. For å lage en sjekkliste, krana er åpen. Kuleventilen er ikke tett. Du har prøvd å fjerne kuleventilen og blåse igjennom uten den også. Og forsatt tett? Åssen er det mulig? Jeg gleder meg til å høre hva som satt fast.
 
Detta ordna seg gutter! Jeg vaska lett over utstyret etter å ha tømt vørter i karet, og fant ut at filteret var potte tett! Måtte inni med fingre og greier for å klare å få ut klumpen. Var også satt på litt skrått, så hullet fra innsiden av filteret og inn til pumpa var ca halve størelsen av hva det burde være ved korrekt montering :(Men, det ble da en lærepenge om ikke noe annet!

Tenkte jo at karet ville kjøle seg fort ned i kjøleskapet, men begynte å stusse på det når miguel sa jeg bare kunne glemme det før leggetid. Vel, det hadde han helt rett i. Ca 30 min senere åpna jeg døra og gikk i bakken av varmlufta som bare velta ut..

Snarrådig som jeg er kasta jeg hele karet i bilen og kjørte ned på jobb. Nå står karet på -21grader på frysa her! Tenker det blir fart på sakene da. Har tatt med meg termometer, så skal ut å sjekke nu!
 
Detta ordna seg gutter! Jeg vaska lett over utstyret etter å ha tømt vørter i karet, og fant ut at filteret var potte tett! Måtte inni med fingre og greier for å klare å få ut klumpen. Var også satt på litt skrått, så hullet fra innsiden av filteret og inn til pumpa var ca halve størelsen av hva det burde være ved korrekt montering :(Men, det ble da en lærepenge om ikke noe annet!

Tenkte jo at karet ville kjøle seg fort ned i kjøleskapet, men begynte å stusse på det når miguel sa jeg bare kunne glemme det før leggetid. Vel, det hadde han helt rett i. Ca 30 min senere åpna jeg døra og gikk i bakken av varmlufta som bare velta ut..

Snarrådig som jeg er kasta jeg hele karet i bilen og kjørte ned på jobb. Nå står karet på -21grader på frysa her! Tenker det blir fart på sakene da. Har tatt med meg termometer, så skal ut å sjekke nu!
Det skal ihvertfall ikke stå på engasjementet! :D
 
Absolutt ikke, ned en 20-30 grader på 10 minutter nå! Satser på at detta ordner seg :) Gjæret står å godgjør seg på kjøkkenbenken til jeg kommer hjem
 
Detta ordna seg gutter! Jeg vaska lett over utstyret etter å ha tømt vørter i karet, og fant ut at filteret var potte tett! Måtte inni med fingre og greier for å klare å få ut klumpen. Var også satt på litt skrått, så hullet fra innsiden av filteret og inn til pumpa var ca halve størelsen av hva det burde være ved korrekt montering :(Men, det ble da en lærepenge om ikke noe annet!

Tenkte jo at karet ville kjøle seg fort ned i kjøleskapet, men begynte å stusse på det når miguel sa jeg bare kunne glemme det før leggetid. Vel, det hadde han helt rett i. Ca 30 min senere åpna jeg døra og gikk i bakken av varmlufta som bare velta ut..

Snarrådig som jeg er kasta jeg hele karet i bilen og kjørte ned på jobb. Nå står karet på -21grader på frysa her! Tenker det blir fart på sakene da. Har tatt med meg termometer, så skal ut å sjekke nu!

Lærdommen du kan trekke er å vente med å skru på pumpa til det har fått 10-15 minutter uten pumpe. Med en ikke alt for tykk mesk så skal en god del av dette melet være konvertert og maltsengen ha satt seg, så den fra dette tidspunktet vil fungere som et filter.
 
Jepp! Det høres fornuftig ut :) Man lærer så lenge man lever! Prøvde med 10 liter vann etter å ha rensa filteret og montert det korrekt igjen. Du sku sett det fossa gjennom sikrulasjonsarmen! Helt magisk etter en hel dag grubling
 
Tilbake
Topp