Agurk kølsch...

Er det noen som har erfaring med "agurk-øl" .. ?

Jeg har lyst å prøve etter at en kompis fortalte om et fantastisk "agurk-øl" som han hadde smakt. Jeg tenker en lett øltype som f.eks. Kølsch, og har funnet et par oppskrifter på amerikanske nettsteder hvor det skal tilsettes agurk ved omstikking til sekundærgjæring.

Jeg stikker ikke om for sekundærgjæring så jeg tenkte kanskje å tilsette som "tørr-agurking"...dvs direkte i gjærkaret når stormgjæring er over....eller...?

Infeksjonsfare....uproblematisk pga alkohol...eller...?

Se for meg å fjerne det grønne skallet, og evt rive agurken grovt før jeg har den i men usikker på om jeg f.eks burde gi den en kjapp dupp i Starsan...?

Er det noen som har erfaring med "agurk-øl" .. ?

Jeg har lyst å prøve etter at en kompis fortalte om et fantastisk "agurk-øl" som han hadde smakt. Jeg tenker en lett øltype som f.eks. Kølsch, og har funnet et par oppskrifter på amerikanske nettsteder hvor det skal tilsettes agurk ved omstikking til sekundærgjæring.

Jeg stikker ikke om for sekundærgjæring så jeg tenkte kanskje å tilsette som "tørr-agurking"...dvs direkte i gjærkaret når stormgjæring er over....eller...?

Infeksjonsfare....uproblematisk pga alkohol...eller...?

Se for meg å fjerne det grønne skallet, og evt rive agurken grovt før jeg har den i men usikker på om jeg f.eks burde gi den en kjapp dupp i Starsan...?
Hvis skreller, fjøl og rivjern er reint og fint, og du vasker utsida av agurken med starsan ser jeg ikke for meg at det er noen bakterier inni agurken å snakke om. Ellers er ikke pimms min greie, så jeg står over. :)

Prøvde en øl, tror det var Stjørdalsbryggeriet sin Agurk Saison.
Friskt, noe spesielt. Ain't my cup of tea/glass of beer, men er kanskje for andre.
Agurk hører hjemme i GT... :rolleyes:

Ser Petit har sett og oppskirft på den.
https://shop.petit-agentur.no/products/stjordalsbryggeriet-agurkol2
Få noen tips der.

Der beskrives at agurk juices og fryses før tilsetning, og det høres jo ut som en god plan mtp å unngå infeksjon. Ser at det er en Saison som er "agurket" hos Stjørdalsbryggeriet uten at det spiller noen rolle.

Slett ikke sikkert det blir min favoritt heller, men man vet jo ikke før man har prøvd :)

Takker, godt tips !

Frysing er vel mer for å sprenge celler og gjør heller lite for sanitering/sterilisering.

Frysing er vel mer for å sprenge celler og gjør heller lite for sanitering/sterilisering.

Ahh....tenkte bare bakterier jeg, men det var kanskje ikke helt rett spor nei...men uansett et poeng å fryse da, selv om grunnen er en annen enn jeg trodde

Takk for innspill

Ahh....tenkte bare bakterier jeg, men det var kanskje ikke helt rett spor nei...men uansett et poeng å fryse da, selv om grunnen er en annen enn jeg trodde

Takk for innspill
Du kan prøve og dypfryse en pose White labs og sette gjærstarter på den etterpå. Jeg kan love deg at det er full fyr ganske fort. Gjær og bakterier reagerer ikke som mennesker på frost :). Det sies dog at gjær og bakterier forminskes med 50% i celletall for hver dypfrys og opptining syklus. Halveringstid er skummelt dog, du blir jo aldri helt kvitt det du ønsker å drepe.

Jeg kjøpte en agurk IPA på Gulating for 4 uker siden. den hva skikkelig digg faktisk!
husker ikke navnet på den å flasken har sikkert kjerringen i huset "ryddet" vekk....

Tilbake
Topp