Ale gjæringsprofil ala Brulosophy - fastkjørt gjæring

Jon F

 
Lurer litt på hva dere andre her hadde gjort i denne situasjonen:

Har satt en femliters ekstrakt med en versjon av Nøgne Ø porter med 1 rør WLP 007 Dry English Ale (ingen starter, men riktig mengde i henhold til mr. Malty) og den skulle vært ferdig med gjæringa nå, men er på 1.023 og har vært det i 4 dager. OG var 1.075. Glemte å sjekke statusen i går kveld så STC-plusen min har starta Cold crashinga i natt, og den er nå sikkert rundt 10 grader et sted. Burde jeg varme den opp igjen til 20 grader ca og riste litt eller er det bare å la det gå sin gang og slappe og av nyte en hjemmebrygga?

Prøver meg på Brulosophy sin Ale gjæringsprofil med 4 dager på 20 grader, 4 dager på 24 grader og så Cold crash. Den er nå på sin niende dag, så er midt i Cold crashinga nå. Har prøvd den profilen før på en Vestkyst IPA med London Ale III (ingen starter, men fortsatt innafor ihht Mr. Malty, OG 1.070). Funka fint da, så tror ikke det er temperaturen som er problemet, tror heller det er at WLP-007-en som har flokkulert litt for fort.

Noen andre som har prøvd den profilen?

Edit: Forventa FG 1.018 ifølge Beersmith.
 
Desinfiser en skje rør forsiktig rundt vent noen dager ? Har en Nøgne Ø porter med 007 som stoppet på 1020. Åpnet en flaske i går, fikk ut kullsyre målte FG til 1012... Alle flaskene bruser over
 
Desinfiser en skje rør forsiktig rundt vent noen dager ? Har en Nøgne Ø porter med 007 som stoppet på 1020. Åpnet en flaske i går, fikk ut kullsyre målte FG til 1012... Alle flaskene bruser over

Ganske overbevisende argument for å gi den mer tid det. Da setter jeg den på 20 grader og svivler opp litt gjær, så får vi se. Takker!
 
Tilbake
Topp