All-grain "ekspressbrygging"

Hei,

Jeg driver og tenker litt på muligheten for en litt mer effektiv brygging enn det vi vanligvis gjør.
I tillegg til å så en god drikkeøl ser jeg på det som en god mulighet for å få fart på gjæren til neste brygg.

Tenker det som en mulighet for å lage litt "lettere" øl relativt raskt.
Eksempler er Pale Ale / Bitter / Best Bitter etc.

For å spare litt tid tenker jeg følgende:
1) Bruke "No-Sparge" mesking.
Da slipper man tid til skylling.
Men hvordan påvirker den ekstra tynne mesken tiden?
Noen som har erfaring med det?

2) Kortere koketid.
Tenker på å korte ned koketiden til 30 minutter.
Øker da selvsagt humlemengden tilsvarende for å få ønsket bitterhet.

Synspunkter?
 
Løp og kjøp øllertene dine i butikken....

DEN var i utgangspunktet morsomt ment, men hvorfor så hastverk?

Sabeltann
 
ØysteinM skrev:
1) Bruke "No-Sparge" mesking.
Da slipper man tid til skylling.
Men hvordan påvirker den ekstra tynne mesken tiden?
Noen som har erfaring med det?

Ingen erfaring, men hvorfor ikke heller bruke omtrent vanlig tjukk mesk og bare tilsette alt skyllevannet før du begynner å tappe ut? Rent intuitivt burde det gi like godt utbytte -- og bedre konversjon, siden enzymene og malten er mer konsentrert i vørteren under mesking.

Angående kortere koketid gir jo gjerne 90 minutter koketid bedre øl enn 60 minutter.
 
Sabeltann skrev:
men hvorfor så hastverk?
Har stort sett ikke hastverk, men av og til er det OK å komme seg hjem i "normal" tid.
Når resultatet av 3-4 timers arbeid (+ senere tapping) er 50-60 liter øl er det jo ikke så galt.
Vi er flere småbarnsforeldre som brygger sammen, så da brygges det i ukedager for å få det til å gå opp for flest mulig.
Og da kan en kortere runde være kjekt en gang i blandt.
Vet jo ikke hvoe bra resultate blir, men om det blir bra kan dette være en kjekk måte å fylle opp lageret på uten å bruke hele natta.
 
Kjetil S skrev:
Ingen erfaring, men hvorfor ikke heller bruke omtrent vanlig tjukk mesk og bare tilsette alt skyllevannet før du begynner å tappe ut? Rent intuitivt burde det gi like godt utbytte -- og bedre konversjon, siden enzymene og malten er mer konsentrert i vørteren under mesking.

Godt poeng. Og det kunne jo vært morro å teste no-sparge mot tilsetting av alt skyllevannet før uttapping.
Spørsmålet er når dette kan passe i planene. Skal jo helst ikke endre andre parametre heller...

Takk for tipset :)
 
Det første som slår meg er at BIAB må vere tingen. Brukar du ein solid kjele med perforert botn i staden for meskepose kan du parkere den i øvre stilling for avrenning og ev. skoling mens oppkok pågår. Ala BB30 o.l.
 
protto skrev:
Det første som slår meg er at BIAB må vere tingen. Brukar du ein solid kjele med perforert botn i staden for meskepose kan du parkere den i øvre stilling for avrenning og ev. skoling mens oppkok pågår. Ala BB30 o.l.
Vi kjørte BIAB i et par 20l kjeler tidligere, men mesker nå i kjøleboks for å få større volum.
Ble lett en del søl med BIAB når vi står inne og skulle ha ut meskeposen.
Og med dagens vulum, hvor jeg vil tro vi kan komme opp i 15kg mail i en "no sparge" løsning blir det tungt og sølete inne.
Men ellers er jeg enig i at BIAB hadde vært en god løsning.
Den ene kokekjelen vår er også fra et Terrassebryggeri fra Stana/brygging.no, og hadde det ikke vært for peoblemer med ujevt temperatur i mesken hadde dette vært en greiu løsning.
 
ØysteinM skrev:
For å spare litt tid tenker jeg følgende:
1) Bruke "No-Sparge" mesking.
Da slipper man tid til skylling.
Men hvordan påvirker den ekstra tynne mesken tiden?
Noen som har erfaring med det?

Ikke med no sparge, men jeg har brukt Speidel nok til å vite at det blir bra øl selv om man skyller på neon få minutter, så her er det definitivt tid å spare.

2) Kortere koketid.
Tenker på å korte ned koketiden til 30 minutter.
Øker da selvsagt humlemengden tilsvarende for å få ønsket bitterhet.

Jeg kan ikke se at dette skulle gi noe særlig problemer, i hvert fall så lenge det ikke er noe lys pilsnermalt som gir DMS-problemer. Du kan eventuelt kombinere det med humle i mesken (mesh hopping), for å bedre humleutnyttelsen litt.
 
Godt øl lager ikke seg selv. Skal man gå på akkord kan man like gjerne hoppe over hele mesken og bruke spraymalt. Kok all spraymalten i halv vannmengde, juster humle. Kok 60 min med vanlig humleprogram.  Tilsett kaldt vann rett fra springen for å få full vannmengde og  kjapp nedkjøling. Godt øl på to timer. Men skikkelig allgrain er selvsagt bedre. Bransjen er såpass gammel at de snarveiene som har noe for seg er rimelig velkjent, tror jeg.
 
Fossdal skrev:
Godt øl lager ikke seg selv. Skal man gå på akkord kan man like gjerne hoppe over hele mesken og bruke spraymalt. Kok all spraymalten i halv vannmengde, juster humle. Kok 60 min med vanlig humleprogram.  Tilsett kaldt vann rett fra springen for å få full vannmengde og  kjapp nedkjøling. Godt øl på to timer.

Kun spraymalt gir deg veldig begrensede muligheter.

Men skikkelig allgrain er selvsagt bedre. Bransjen er såpass gammel at de snarveiene som har noe for seg er rimelig velkjent, tror jeg.

Det handler ikke så mye om snarveger, som å prioritere annerledes. Dårligere utbytte på humle og malt, mot å spare tid, for eksempel. No sparge er, for eksempel, er jo i praksis det samme som har vært brukt for å lage barley wine av første del av vørteren i veldig mange år.
 
ØysteinM skrev:
Tenker det som en mulighet for å lage litt "lettere" øl relativt raskt.
Eksempler er Pale Ale / Bitter / Best Bitter etc.

Ja ikke skal jeg krangle med deg, Gustav, men for en enkel pale eller Bitter har jeg god erfaring med kun spraymalt.  Ellers tenkte jeg bare at om man kan lage godt øl på kortere tid ville det vært mer utbredt. De færreste har jo for mye tid. Men jeg ser jo nå at trådstarter ber om AG spesifikt, så hele spraymalten var en avsporing, beklager.
 
Betyr dårlig utbytte kun at man får en tynnere vørter? Kan man da kompensere med å bruke tilsvarende mer malt? I såfall kan man jo spare inn en del tid mot at det koster litt mer å brygge.
Eller blir det skjevhet i hvilke stoffer man får ut av mesken og at det blir en merkbar smaksforskjell på sluttresultatet?
 
Jeg kunne og tengt meg å spare litt tid på bryggedagen av-og-til. Det er dog mange ting som tar tid som kok og mesk, vanligvis ville jeg ikke kortet inn på disse. ofte lar jeg til og med mesken få stå litt ekstra lenge mens jeg gjør andre ting. Sånn som å lage middag eller bruke litt kvalitets tid med familien.

Det som jeg ville prøvd og som jeg prøver å bli flinkere til er å dagen før klargjøre allt utstyr, kværne malt, planlegge oppskriften og lage en liste over gjøremål på bryggedagen.
og selfølgelig sette startere i god tid.

Mesken synes jeg bør få sine 60 minutter minimum, men man kan jo prøve om raskere avrenning er mulig. Og en normal parti skylling tar jo ikke så lang tid viss skylle vannet er ved riktig temperatur.

kortere kok er først og fremst noe en kan tilate seg på noen typer øl med visse typer malt. ellers er det utstyret som er avgjørende når det gjelder å korte inn tiden her. Raskere oppkok og raskere avkjøling er de pungtene en potensielt kan spare mest tid på, i tilleg til raskere overføringen til gjærkar (slange dimensjoner, pumper osv).

Selvfølgelig går det an og sette seg ned å lage/samle noen oppskrifter på brygg egnet for korte bryggedager. Som foreksempel Berlinerweiz(kort eller ingen kok), eller en øl med malt ekstrakter og "steeped" spesial malt.

I et brygge laug kan også noen møte opp tidligere og sette over vann til kok og eventuelt starte en av meskene eller en person (på rungang kansje) kan bli igjenn og vaske og rydde bort utstyret (han bør kansje kompanseres med ekstra vørter eller no).

Bare noen ideer jeg ser jeg selv kan/burde implementere, Jeg får selv ofte brygge dagen forlenget av mangel på planlegging og feildimensjonert utstyr.
 
Jeg brygger stort sett på hverdager, etter at ungene har lagt seg. Det vil si at jeg har tiden fra rundt 19.15 tilgjengelig. Med jobb dagen etterpå ønsker jeg minst å være i seng til midtnatt, og være ferdig med vasking. Derfor har jeg et nogenlunde fast tidskjema jeg følger ved brygging.

Kvelden før:
- Oppmåling og kverning av malt.
- Vask av utstyr.
- Oppkobling av meskekar, kokekjel og varmtvannstank.
- Fylling av vann i varmvannstank slik at dette holder romtemp til bryggedag.

Bryggedag:
- Setter på oppvarming av meskevann rundt barnetv-tid. Temperaturen styres med STC-1000 eller UT-200. Dermed er alt klart for å meske direkte ved oppstart.
- Fyller alt meskevannet i meskekar direkte, og tømmer all malt direkte i i en vending. Ingen forvarming av meskekar eller lignende, styrer dette med 10-11 grader varmere vann enn ønsket mesketemp.
- Mesker 60 min på ønsket temp. Rører kraftig og resirkulerer etter 55 min. Skyllevann holdes varmt.
- Tilsetter 3-4 liter vann, og tapper av mesken etter 60 min. Uten skylling. Avtappet vørter begynner jeg å varme opp med en gang varmeelementene er dekket med vørter. (Bruker LABB-dunk med 3 elementer).
- Bruker en skylling med 77 grader varmt vann. Lar det stå 10 min og tapper av. Da er som regel første avtapp på kokepunktet.
- Etter 10 min er avtapping av vørter ferdig og etter nye 10 min er det kok.
- Venter 2-3 min på "hot break" etter oppkok og tilsetter bitterhumle. Da har jeg som regel brukt 1t 30m og klokken er 2045.
- Ved "flameout" starter jeg nedkjøling med platekjøler. (Desinfiseres ved resirkulering med pumpe siste 15 min) Nedkjølingstiden varierer, men sist brygg hadde jeg 17 graders vørter i gjæringskar etter 8 min. Med innristing av luft har jeg normalt ca 20 min fra flameout til karet står i gjæringsskapet.
- Ca 30-60 min vasking av utstyr og gulvet på vaskerom. Står til lufttørking til dagen etter.

Totalt tidsforbruk er altså ca 3,5 timer. Da er ting rimelig på stell, og jeg har kanskje en halvtimes jobb dagen etter med bortstuing. Jeg tror ikke jeg klarer å kutte mer på tiden, og samtidig kose meg med bryggingen. (Tips mottas selvfølgelig). Det som sparer meg mest tid er platekjøleren! Den vasker seg selv mens jeg rydder også. Bare å koble vann på vørterutgangen og skylle i 20 min. Så bytter jeg om annen hver gang på hvor jeg kobler vørter/vann.

Fra tid til annen går det jo fint å kjøre et ekstraktbrygg med spesialmalt som trekker i kokekaret mens man tar kveldsstellet på ungene. Temp styres greit med STC 1000, og hele greia går veldig ryddig og fint. Lite vasking og rydding etterpå også. Rekorden for et slikt brygg var forrige uke, Da gikk det 2 timer fra jeg tok ut spesialmaltet til jeg satt og spiste kvelds, alt vasket og ryddet.
 
Eller hvis meskevannet er styrt av stc-1000 eller lignende, sett en motorvarmertimer på stikket... Da er meskavannet ferdig oppvarmet når du står opp eller kommer hjem fra jobb :)
Skyllevannet varmer jeg mens meskingen pågår. Med et slikt system sparer man fort en time minst (hvis alt annet er klargjort dagen før)
Vasking tar også mye tid.
Etter koking, kjører jeg vann i kokekjelen, og lar den stå til dagen etter. Da er den enkel å rengjøre, og helt kald.
 
Takker for mange bra innspill.

En god del gjør vi fra før.
- Tidlig oppmøte på en eller to pers (vi er normalt 4-7 pers som brygger sammen).
- Maling av malt og fylling av vann dagen før

Andre ting er ikke praktisk gjennomførbart, slik som forvarming av vann pga at vi fyrer med gass.
Men etter at vi oppgraderte regulatoren til en "høytrykksversjon" med 0,5 -2 bar i stedet for 0,3 bar som er vanlig.
Da tar det ikke mer enn ca 15-20 minutter å varme meskevannet, selv om gassen ikke står på full guffe.

Vi gjør vanligvis partiskylling, og starter koking av første avtapping mens andre klargjøres, eller i hvert fall så snart vi har fått varmtvannet ut av kokekjelen. Hadde sikkert spart enda litt tid om vi hadde hatt en ekstra kjele (eller to for vi brygger normalt to batcher i parallell på samme kvelden).

Mesketiden er sikkert noe man kan se på. Jeg mener å ha sett at under ideelle forhold er mesken "ferdig" etter drøyt 20 minutter.
Men vi mesker normalt 60 min, deretter omrørring og 10 min venting før første avtapping. så har vi på skyllevann, rører og venter 10-15 min før vi tapper av andre runde.
Men som jeg skrev innledningsvis er dette et av stedene det er tid å hente om vi kjører no-sparge, evenetuelt mesking og tilsetning av "skyllevann" før avtapping som Kjetil foreslo.

Og med kortere kok sparer man jo litt tid, men da uten å bruke Pils-malt for å unngå DMS problemer.

Dette er jo uansett ikke noe vi skal gjøre særlig ofte, men en skjelden gang iblandt kan det være greit med en kortere dag i bryggeriet :)

Takk for mange gode innspill :)
 
Tilbake
Topp