All-grain sett fra Bryggselv

Anbefales, har brygget begge. Har ikke smakt på Wit ennå siden den ikke er helt ferdig, jeg brukte appelsinskall fra økologiske appelsiner kjøpt på kiwi.
IPA synes jeg har en fin balanse av maltkarakter, bitterhet og aroma. Nydelig skum! Kommer til å brygge den igjen.

Jeg brygger med BB30 så det oppskriftene anbefaler av vann passer ikke helt, så har kjørt eget løp der. Har truffet OG på alle hittil.
Er veldig enkelt å brygge disse settene, humle/krydder (unntatt appelsinskall) er ferdig porsjonert å ligger i nummererte poser.

Kan også anbefale Amber Christmas Gahr Edt. Smakte på en flaske i helgen: Helt fantastisk!

Prisen synes jeg også er veldig hyggelig! Med norbrygg rabatt betaler man 379,- :)
Så for meg som ikke har mulighet til å kjøpe/oppbevare malt i bulk, har disse settene gitt en god start på hobbyen.

Spenennde, da skal jeg virkelig gå for disse!

Til nå har jeg brygget Kölch og American brown ale med bryggselv sine ølsett, men ingen av de er klar til smak enda, så venter fortsatt i spenning. Min oppfatning er også at oppskriftene og ølsettene er veldig enkelt å bruke, med tydelige beskrivelser av når man tilsetter de ulike ingrediensene, mesketid, koketid, OG og FG osv..

Jeg brygger med en BB60. Også der blir vannmengdene feil i forhold til hva oppskriftene sier, men akkurat det er ikke vanskelig å justere.

Ellers må jeg huske å bruke denne nordbrygg rabatten neste gang, det var jeg ikke klar over!

Har lyst å brygge det Kölch settet selv, men må få gjæringsskapet opp å gå først.

Som norbrygg medlem får du 5% på det meste av sortimentet hos flere av bryggebutikkene :)
Har allerede "tjent" inn medlemskontingenten for i år ;)

Har brygget Kølsch, Havrestout, Lucky Jack, Blonde og Single Hop Citra og av disse så var de 3 første de beste

Både havre stouten og Kølschen var veldig gode når de hadde fått en måneds lagring. Anbefales!

Jeg synes også det er mye godt øl i disse settene og til en veldig grei pris.

Har lyst å brygge det Kölch settet selv, men må få gjæringsskapet opp å gå først.

Som norbrygg medlem får du 5% på det meste av sortimentet hos flere av bryggebutikkene :)
Har allerede "tjent" inn medlemskontingenten for i år ;)

Jeg har også "tjent" en god del på Bryggselv???

Har brygget Kølsch, Havrestout, Lucky Jack, Blonde og Single Hop Citra og av disse så var de 3 første de beste

Både havre stouten og Kølschen var veldig gode når de hadde fått en måneds lagring. Anbefales!

Jeg synes også det er mye godt øl i disse settene og til en veldig grei pris.
Lucky Jack synes jeg er utrolig god! Kommer til å brygge den igjen, og har brukt den som inspirasjon til nyttårsølet mitt: Hoppy New Ale

Jeg har også "tjent" en god del på Bryggselv???
Har en del venninner som "tjener penger" ved å gå på salg - nå har jeg endelig forstått det konseptet! Hehe! :p

Akkurat denne Lucku Jack har jeg faktisk aldri smakt. Jeg husker tilbake da jeg var bartender en måned på et hotell (julebord vikar). 80-90% av de som smakte den kom tilbake og påstod at det var en meget dårlig øl. De resterende 10-20% mente det var en fantastisk øl. Ble derfor veldig overrasket over den negative tilbakemeldingen. Da jeg i ettertid har hørt mye positivt om den, men da fra folk som i utgangspunktet er mer glade i øl.

Så egentlig er jeg veldig nysgjerrig på denne Lucky Jack, men trur jeg må smake den i butikk først, så får jeg evt. vurdere å gå til innkjøp av et ølsett senere.

Mulig at det var flere av kundene som i utgangspunktet ikke liker øl og dermed sammenlignet med en tørstedrikk ala pils eller Corona. Ikke vet jeg.

Har lagd Wit (ny bestillt) , Lucky Jack (x2) , Hoppy Joe, American IPA, Blonde, Amber Christmas og Blonde. Alle utenom sistnenvte og Hoppy Joe kan jeg uten problem brygge flere ganger. Har forøvrig en Halvor IBA i bestilling sammen med en ny Wit (som ble helt strålende).
Jeg er nokså fersk i faget og synest sett med ferdig oppveid malt + humle + anbefalt gjær er helt suverent. Koster ikke så mye mer enn om det skulle vært handlet inn separat, så lenge en ikke har noe som helst liggende fra før. Ditt eget preg blir det på ølet uansett, for så mange parametere er det så spiller inn på sluttresutlatet.

Andre brygg jeg har staket meg ut i nærmeste fremtid er den Firewood stout'en, kanskje en Citra IPA

Ang Lucky Jack, serigst, er den (i alle fall de jeg har laget) merkbart mindre bitter enn butikkversjonen (og mer fruktig). Veit ikke noen noen andre har samme erfaring?

Akkurat denne Lucku Jack har jeg faktisk aldri smakt. Jeg husker tilbake da jeg var bartender en måned på et hotell (julebord vikar). 80-90% av de som smakte den kom tilbake og påstod at det var en meget dårlig øl. De resterende 10-20% mente det var en fantastisk øl. Ble derfor veldig overrasket over den negative tilbakemeldingen. Da jeg i ettertid har hørt mye positivt om den, men da fra folk som i utgangspunktet er mer glade i øl.

80-90% av julebordgjester har nok aldri smakt god øl utover normal butikkpils. :)

Settene er absolutt ikke dumme de :) man betaler LITT mer enn om man skulle kjøpe ingrediensene løst, men til gjengjeld kommer jo alt ferdig målt og veid og man får akkurat det man trenger osv. Knall til å begynne med :)

Settene er absolutt ikke dumme de :) man betaler LITT mer enn om man skulle kjøpe ingrediensene løst, men til gjengjeld kommer jo alt ferdig målt og veid og man får akkurat det man trenger osv. Knall til å begynne med :)
På de settene med mest humle, mener jeg bestemt at man ikke betaler LITT mer en gang. Ofte måtte man ha kjøpt hele pakker av flere humletyper, og ganske store mengder. Så får man to rør med gjær til. Det er relativt god valuta for pengene, vil jeg si. For de av oss som er litt makelig anlagt, er det også en grei løsning om man ikke er nybegynner, men vil ha en rolig bryggedag uten for mye forberedelser.

Godt poeng, jeg gikk ganske raskt over til å kjøpe hel sekk med pale malt og kverne selv osv, siden det er litt klønete for meg å få dratt innom bryggesjappa (dvs mye enklere nå med bryggselv på kolbotn), men rakk å kjøpe noen sånne sett først, og skjønner meg virkelig ikke på de som klager

Jeg skal brygge en smash snart, den vil koste: 410,- inkl. norbryggrabatt
6kg knust maris otter malt, 200g Mosiac pellets, 2 rør med wlp051

Så disse settene er absolutt konkurranse dyktige!
Må vel kjøpe malt i bulk (25kg) for at det skal bli markant billigere..

Perfekt for en nybegynner med ferdigblandede sett. Har brygget flere sett, og alle har blitt veldig gode øl. Lucky Jack, Hoppy Joe, Rye IPA, American IPA, Halvor IBA, Yule Tide Ale 2013, Amber Christmas og Santas Self Medication. Hop Sanatorium IPA ligger og venter på brygging.

Tilbake
Topp