All Grain VS Extract - Video

Denne er sikkert interessant for flere: http://www.youtube.com/watch?v=3KqBNB8828s
Har ikke lagt merke til at noen er all-grain-snobber her inne på forumet, vel og merke! Men personlig synes jeg all-grain er toppen av brygging.
Brygger selv med extrakt/kit, og "sukrer" til med å meske malt (av og til spraymalt i steden for), samt å legge til egen humle for smak og aroma osv. Men så snart jeg har en større kjele, så blir det all-grain.

Jeg ser litt problemer med "partial mesh"-brygging på div videoer som ligger rundt på nettet. Mange mesker egentlig ikke, men heller lar malten ligge i kjelen i alle mulige temperaturer, noe som har stor innvirkning på sødme og gjærbare sukkerstoffer.. bort sett fra slike feil, så er jeg for at folk gjør samme hva slags brygging, så lenge det smaker bra.. og Craig sier det i videoen, - at det skal være morro.. et godt point, egentlig :)
 
JensWiken skrev:
og Craig sier det i videoen, - at det skal være morro.. et godt point, egentlig :)
Spot on!

[furting]
Jeg er av de som furter litt for tiden over alt maset om utstyr, temperaturkontroll på HELE prosessen, magnetrørere med varmestyring, rustfrittt ditt og rustfritt datt, O2 kolber fordi man i følge enkelte bare såvidt kan lage noe drikkende selv med allt dette utstyret (massiv overdrivelse men det er den følelsen man sitter med)  og mas om at man kan ikke gjøre sånn og ikke sånn.
Derfor gidder jeg ikke engang nevne stort om hva jeg foretar meg av brygging på forum og heller forblir en usynlig all-grain brygger som gjør "alt" feil.
Har et termometer i meskebøtta av plast og en spiralkjøler i kobber og det er vel det mest avanserte jeg bruker i min all grain brygging.

Og ølet blir godt ;)

Happy Brewing!

[/furting]
 
:jaha:
Tja....synes nå tonen her på forumet er veldig bra og ser vel ingen antydning til en nedlatende holdning til noen form for brygging enten det skjer kun i ei plastbøtte eller en Speidel!

At det er noen som gidder å dele sine brygge-konstruksjoner med oss andre synes jeg bare er flott og innspirerende og betyr ikke det samme som at de ser ned på de som velger andre løsninger.
Personlig synes jeg det er like interresant lese og ikke minst se på minimalistiske løsninger så dersom du har et enkelt system så del det gjerne med oss andre.

Ellers så er det ikke i tvil om at Craig har et poeng og at det dessverre er mange idioter der ute som i en stadig mer anonymisert internettverden slenger "gjødsel" i alle retninger!
 
han må være alvorlig fyllesyk, men, jeg har ikke sett hele innslaget, alt for amerikansk, bruke så lang tid på å si at øl fra kit er godt
 
Oddvar Demmo skrev:
han må være alvorlig fyllesyk, men, jeg har ikke sett hele innslaget, alt for amerikansk, bruke så lang tid på å si at øl fra kit er godt

Hva har det med å være amerikansk å gjøre? Craig (tube) er forøvrig fra Canada også...
 
For veldig mange er brygging kun et middel til målet mens for andre er selve prosessen og jobben rundt bygging av utstyr like viktig. Noen har 5 tomler på hver hånd andre er halvveis verktøymaker og 1000 kunstner og koser seg vel så mye med loddebolt, kappskive og sveiseapparat. Noen fisker laks i olabukse og med et all-round fiskesett de fant i kjelleren mens andre er like opptatt av utstyret som av selve fiskingen. Slik ser jeg på bryggehobbyen også. Du kommer helt fint i mål med startsett fra Europris for da har du jo gjæringsbøtte, gjærlås og du kan måle styrken på vørteren. Fang en av konas store gryter og sett maltekstrakt-boksen i varmt vann og du er igang. Du kan flaske på pante-flasker fra super'n eller tomme brusflasker. Og da har du lagt ut maks 500 kroner for en ny hobby. Og du kan fortsatt velge å bruke all-grain via brew-in-a-bag eller kombinere med ekstrakt. Mens andre ønsker å automatisere prosesser og eksperimentere med temperaturkontroll og gjærstartere. Begge måtene vil gi deg godt øl. Om noen tar den helt ut å legger ned kroner i litt bling og digitale gizmoer så synes nå jeg kun det er morsomt at de orker å dele bilder og prosesser med oss andre. At det er svært få minimalistiske oppsett som presenteres her på forumet tror jeg ikke vi kan laste hverken "Speidel-Adelen" eller Rims/Herms gutta for.  
 
arve.thue skrev:
For veldig mange er brygging kun et middel til målet mens for andre er selve prosessen og jobben rundt bygging av utstyr like viktig. Noen har 5 tomler på hver hånd andre er halvveis verktøymaker og 1000 kunstner og koser seg vel så mye med loddebolt, kappskive og sveiseapparat. Noen fisker laks i olabukse og med et all-round fiskesett de fant i kjelleren mens andre er like opptatt av utstyret som av selve fiskingen. Slik ser jeg på bryggehobbyen også. Du kommer helt fint i mål med startsett fra Europris for da har du jo gjæringsbøtte, gjærlås og du kan måle styrken på vørteren. Fang en av konas store gryter og sett maltekstrakt-boksen i varmt vann og du er igang. Du kan flaske på pante-flasker fra super'n eller tomme brusflasker. Og da har du lagt ut maks 500 kroner for en ny hobby. Og du kan fortsatt velge å bruke all-grain via brew-in-a-bag eller kombinere med ekstrakt. Mens andre ønsker å automatisere prosesser og eksperimentere med temperaturkontroll og gjærstartere. Begge måtene vil gi deg godt øl. Om noen tar den helt ut å legger ned kroner i litt bling og digitale gizmoer så synes nå jeg kun det er morsomt at de orker å dele bilder og prosesser med oss andre. At det er svært få minimalistiske oppsett som presenteres her på forumet tror jeg ikke vi kan laste hverken "Speidel-Adelen" eller Rims/Herms gutta for.  

alle har jo sett de fleste minimalistiske oppsettene, så jeg har ikke sett noen grunn til å legge ut masse bilder av det. Mer spennende å se noe du ikke har sett før
 
Oddvar Demmo skrev:
han må være alvorlig fyllesyk, men, jeg har ikke sett hele innslaget, alt for amerikansk, bruke så lang tid på å si at øl fra kit er godt

Hehe.. Det var ikke akkurat respons med innhold. Du hadde kanskje ikke noe å si om saken egentlig, siden du ikke gadd å se hele videoen?
 
Røyrvik skrev:
[furting]
Jeg er av de som furter litt for tiden over alt maset om utstyr, temperaturkontroll på HELE prosessen, magnetrørere med varmestyring, rustfrittt ditt og rustfritt datt, O₂ kolber fordi man i følge enkelte bare såvidt kan lage noe drikkende selv med alt dette utstyret (massiv overdrivelse men det er den følelsen man sitter med)  og mas om at man kan ikke gjøre sånn og ikke sånn.
[/furting]

Hrm, mitt utstyr for all-grain er av simpleste tenkelige sort, og jeg oppfatter ikke forumet slik. Jada, det finnes utstyrsfreaker her (som i all hobbyer der man bruker utstyr), og i og med at bryggingen er en prosess med mange ledd, er det mange ledd man kan kontrollere og ulike grader av kontroll, men jeg har ikke inntrykk av at noen sier at også jeg må ha PID-kontroller, medisinsk oksygen, magnetrører,  RIMS-system og Monster-mølle. Derimot kan jeg jo se på hva de prøver å oppnå med alt dette, og vurdere hva jeg selv kan gjøre for å brygge bedre øl.
 
arve.thue skrev:
For veldig mange er brygging kun et middel til målet mens for andre er selve prosessen og jobben rundt bygging av utstyr like viktig. Noen har 5 tomler på hver hånd andre er halvveis verktøymaker og 1000 kunstner og koser seg vel så mye med loddebolt, kappskive og sveiseapparat. Noen fisker laks i olabukse og med et all-round fiskesett de fant i kjelleren mens andre er like opptatt av utstyret som av selve fiskingen. Slik ser jeg på bryggehobbyen også. Du kommer helt fint i mål med startsett fra Europris for da har du jo gjæringsbøtte, gjærlås og du kan måle styrken på vørteren. Fang en av konas store gryter og sett maltekstrakt-boksen i varmt vann og du er igang. Du kan flaske på pante-flasker fra super'n eller tomme brusflasker. Og da har du lagt ut maks 500 kroner for en ny hobby. Og du kan fortsatt velge å bruke all-grain via brew-in-a-bag eller kombinere med ekstrakt. Mens andre ønsker å automatisere prosesser og eksperimentere med temperaturkontroll og gjærstartere. Begge måtene vil gi deg godt øl. Om noen tar den helt ut å legger ned kroner i litt bling og digitale gizmoer så synes nå jeg kun det er morsomt at de orker å dele bilder og prosesser med oss andre. At det er svært få minimalistiske oppsett som presenteres her på forumet tror jeg ikke vi kan laste hverken "Speidel-Adelen" eller Rims/Herms gutta for.  
 

Vedlegg

  • liker.jpg
    liker.jpg
    1,6 KB · Sett: 204
Bare for å prsisere:
Jeg sitter ikke med følelse av at det er en nedlatende tone mot de som ikke har fullt rustfritt bryggeriutstyr, driver med ekstraktbrygg og har det frekkeste utstyret!

Men jeg synes det fokuseres litt mye på at man bør ha temperaturkontroll på mindre enn 10dels grader avvik og den slags greier.
Men det er mulig jeg overdriver, men sitter i allefall med en slags flau smak i munnen over mange tråder med helt syke "krav" til kontroll.
 
Kjetil S skrev:
Røyrvik skrev:
[furting]
Jeg er av de som furter litt for tiden over alt maset om utstyr, temperaturkontroll på HELE prosessen, magnetrørere med varmestyring, rustfrittt ditt og rustfritt datt, O₂ kolber fordi man i følge enkelte bare såvidt kan lage noe drikkende selv med alt dette utstyret (massiv overdrivelse men det er den følelsen man sitter med)  og mas om at man kan ikke gjøre sånn og ikke sånn.
[/furting]

Hrm, mitt utstyr for all-grain er av simpleste tenkelige sort, og jeg oppfatter ikke forumet slik. Jada, det finnes utstyrsfreaker her (som i all hobbyer der man bruker utstyr), og i og med at bryggingen er en prosess med mange ledd, er det mange ledd man kan kontrollere og ulike grader av kontroll, men jeg har ikke inntrykk av at noen sier at også jeg må ha PID-kontroller, medisinsk oksygen, magnetrører,  RIMS-system og Monster-mølle. Derimot kan jeg jo se på hva de prøver å oppnå med alt dette, og vurdere hva jeg selv kan gjøre for å brygge bedre øl.
:D
Varen tråd nylig hvor det ble hintet mot at man ikke fikk nok O2 i brygget uten å tilsette ren O2, og ikke fikk like resulter hver gang uten ren O2 tilsetting, det var i allefall intrykket fra den som la inn posten.

Jeg får i allefall til tider inntrykk av at om du ikke har slikt utstyr så skal ikke jeg komme her å forvente noe jevnt resultat fra gang til gang.
Det er ikke noe direkte press mot at jeg må ha slikt utstyr,men det er av enkelte stort fokus på utstyr framfor brygging, eller det er i allefall følelsen jeg har.
Jeg er kanskje alene om dette? ;)
 
Shea-Arne skrev:
Oddvar Demmo skrev:
han må være alvorlig fyllesyk, men, jeg har ikke sett hele innslaget, alt for amerikansk, bruke så lang tid på å si at øl fra kit er godt

Hva har det med å være amerikansk å gjøre? Craig (tube) er forøvrig fra Canada også...

Beklager hvis det var støtende komentar, grunnen til uttrykket er at bak meg står det TV hvor det er tydelig at programmene er amerikanske, i disse programmene blr det sagt veldi lite nytt, fordi ting blir sagt om og om og om igjen, synes Craig har en slik tendens, og det har jeg og hvis jeg er fyllesyk, for å være sikker på at alle har fått det med seg sier jeg det tre ganger, helt unødvendig.
Dette skulle heller vert på news.no.alt.frustrasjoner  :)
 
Må vere plass til både petimeter og improvisatorar her. Er sjølv medlem av aluminiumsadelen/biabligaen, og oksygen vert tilsett via trening til eventuell komande Parkinsons. Veit ikkje om ølet vert likt kvar gong, då eg verken tek notat eller sparer på "back issues". Men eg har det kjekt, drikk og deler godt øl, og kosar meg og med lesing om rustfrie riggar på storleik med oljeplattformar og kjemiske laboratorier som kallar seg heimebryggeri. KDHFJ,LU,TDEØ, BN....

(Kom deg heim frå jobb, legg ungane, ta deg ei øl, brygg noko. Ikkje so catchy som den andre frasa, men norskare.)
 
Røyrvik skrev:
Kjetil S skrev:
Røyrvik skrev:
[furting]
Jeg er av de som furter litt for tiden over alt maset om utstyr, temperaturkontroll på HELE prosessen, magnetrørere med varmestyring, rustfrittt ditt og rustfritt datt, O₂ kolber fordi man i følge enkelte bare såvidt kan lage noe drikkende selv med alt dette utstyret (massiv overdrivelse men det er den følelsen man sitter med)  og mas om at man kan ikke gjøre sånn og ikke sånn.
[/furting]

Hrm, mitt utstyr for all-grain er av simpleste tenkelige sort, og jeg oppfatter ikke forumet slik. Jada, det finnes utstyrsfreaker her (som i all hobbyer der man bruker utstyr), og i og med at bryggingen er en prosess med mange ledd, er det mange ledd man kan kontrollere og ulike grader av kontroll, men jeg har ikke inntrykk av at noen sier at også jeg må ha PID-kontroller, medisinsk oksygen, magnetrører,  RIMS-system og Monster-mølle. Derimot kan jeg jo se på hva de prøver å oppnå med alt dette, og vurdere hva jeg selv kan gjøre for å brygge bedre øl.
:D
Varen tråd nylig hvor det ble hintet mot at man ikke fikk nok O₂ i brygget uten å tilsette ren O₂, og ikke fikk like resulter hver gang uten ren O₂ tilsetting, det var i allefall intrykket fra den som la inn posten.

Jeg får i allefall til tider inntrykk av at om du ikke har slikt utstyr så skal ikke jeg komme her å forvente noe jevnt resultat fra gang til gang.
Det er ikke noe direkte press mot at jeg må ha slikt utstyr,men det er av enkelte stort fokus på utstyr framfor brygging, eller det er i allefall følelsen jeg har.
Jeg er kanskje alene om dette? ;)

Du er inne på noe, nå er jeg en av dem som har litt utstyr men det ølet jeg husker best og som sikkert fremdeles er det beste brygget på komfyren og kjølebag, hevert til gjæringsbøtta og Wyeastpakket rett i gjæringsbøtta etter at den var kakket hull på uten O2 innristing.
 
Lars B. skrev:
alle har jo sett de fleste minimalistiske oppsettene, så jeg har ikke sett noen grunn til å legge ut masse bilder av det. Mer spennende å se noe du ikke har sett før

Brygging i sin enkleste form er jo en kasserolle på komfyren som koker vann og da trenger en ikke skisser og detaljebilder.
Opplever ikke noen form for ekstrakt vs all-grain mentalitet på forumet her. Tvert imot så er folk kjapt ute med å anbefale ekstraktbrygging og det er mange gode tråde og tips om hvordan en får maksimalt ut av ekstraktbryggingen i form av humle, erstatte vanlig sukker med spraymalt og å holde seg til kvalitets-gjær. Og det gjøres jo kun for at de som spør om hjelp skal få best mulig sluttresultat.
 
Tarjei77 skrev:
Må vere plass til både petimeter og improvisatorar her. Er sjølv medlem av aluminiumsadelen/biabligaen, og oksygen vert tilsett via trening til eventuell komande Parkinsons. Veit ikkje om ølet vert likt kvar gong, då eg verken tek notat eller sparer på "back issues". Men eg har det kjekt, drikk og deler godt øl, og kosar meg og med lesing om rustfrie riggar på storleik med oljeplattformar og kjemiske laboratorier som kallar seg heimebryggeri. KDHFJ,LU,TDEØ, BN....

(Kom deg heim frå jobb, legg ungane, ta deg ei øl, brygg noko. Ikkje so catchy som den andre frasa, men norskare.)

:)

Ikke spøk med Parkinson (Parkeringson) Far min har ristet det på seg etter en del fot og håndball kamper hjemme i stua i gostolern foran TV
 
Røyrvik skrev:
Varen tråd nylig hvor det ble hintet mot at man ikke fikk nok O₂ i brygget uten å tilsette ren O₂, og ikke fikk like resulter hver gang uten ren O₂ tilsetting, det var i allefall intrykket fra den som la inn posten.

Det var en tråd om dårlig utgjæring, der oksygen var en av tingene som ble nevnt som sannsynlige feilkilder. Det er er en sannsynlig feilkilde ved problemer rundt utgjæring. Skal man la være å nevne det fordi det har med utstyr å gjøre? Nei, det synes jeg ikke.

Feil var vel, etter alt å dømme, feil med termomteter, som også er utstyrsrelatert.
 
Røyrvik skrev:
Varen tråd nylig hvor det ble hintet mot at man ikke fikk nok O₂ i brygget uten å tilsette ren O₂, og ikke fikk like resulter hver gang uten ren O₂ tilsetting, det var i allefall intrykket fra den som la inn posten.

Nå vet jeg ikke eksakt hvem tråd du mener her, men selv oppfatter jeg ikke trådene om 02 på samme måte. Det er folk som har en annen tilnærming enn deg til å lage øl og det er jo helt greit det. Jada man kan brygge skikkelig godt øl uten ren 02 i gjæringsspannet. Men om man nå klarer å brygge et øl som er ennå litt bedre enn det man brygget sist om man bruker 02 under trykk, så er jo det et helt ok mål i min verden. At kommentarene kan virke pro 02 fra flaske kan jo ganske enkelt skyldes at akkurat den tråden er mest lest av folk som ønsker å hente ut det lille ekstra. Slik jeg ser det så er denne typen tiltak Tweaks. Det er noe en gjør for å hente ut marginalene.
 
arve.thue skrev:
Brygging i sin enkleste form er jo en kasserolle på komfyren som koker vann og da trenger en ikke skisser og detaljebilder.
Opplever ikke noen form for ekstrakt vs all-grain mentalitet på forumet her. Tvert imot så er folk kjapt ute med å anbefale ekstraktbrygging og det er mange gode tråde og tips om hvordan en får maksimalt ut av ekstraktbryggingen i form av humle, erstatte vanlig sukker med spraymalt og å holde seg til kvalitets-gjær. Og det gjøres jo kun for at de som spør om hjelp skal få best mulig sluttresultat.

Jeg stjeler den! :) Det er her på forumet jeg har lært det meste om ekstraktbrygging og tilsetninger for å få et bedre øl ut av ekstrakt/kit. Når det kommer til all-grain, har jeg lært med meste fra familie og noe her på forumet. Nå skal det sies at jeg har en helt ny 25L kjele rett bak meg i skrivende stund, så nå blir det all-grain... Meskebøtte som skal borres opp ligger i bilen. Men skal ikke se bort fra at det blir å experimentere videre med kit og ekstrakt!
 
Tilbake
Topp