All kullsyren er borte???

For noen uker siden brygget jeg mitt første brygg, flasket dette med 6 gr sukker pr liter og ente opp med et øl med mye kullsyre og fast og fint skum. Når jeg så frakter ølet (i dette tilfellet en hel kasse) ender jeg opp med et dødt øl som ikke holder mål. Kan det være korken som lekker og dette skjer under transport? Så nå sitte jeg her på hytta og må ty til kjøpe pils :(

Jeg vil tippe 1) for store korker, eller 2) at korkmaskina ikke har gjort jobben. Hva slags korkeapparat har du brukt?

Nei, da veit jeg sannelig ikke hva det kan komme av. Den korkern har jo godt ord på seg. Problemet gjelder flere av flaskene i kassa?

Har vel prøvd 4 stk og alle er like. Forrige helg var de helt fine, men da ble de ikke fraktet (ingen risting). Har også en mistanke om at sukkerlaken ikke har blandet seg jevnt. Uansett var dette en trist start på helgen. Tusen takk for hjelpen.

Vel. Det er ikke alltid alle flaskene karboneres like raskt, og det hender at sukkeret blir ujevnt fordelt. Jeg tviler på at litt risting kan ha ristet kullsyren ut av ølet, om du ikke har korket flasker beregnet på skrukork -- de kan sitte litt løst.

Obs på at ein skal klemme til godt når ein korkar. At flaska blir ståande att i korke-kapselen er ikkje unormalt, og det er då berre å bøye rett ut for å få laus att. Tok nokre flasker første gangen, før eg forsto at eg hadde korka for forsiktig  :bank2:

Tilbake
Topp