allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

Har den SSR-utgang og autotune?
Kansje du rett og slett har fått originalen og ikkje kinakopi? I så fall har reverse engeneerin fått ein ny dimensjon :)
 
protto skrev:
Har den SSR-utgang og autotune?
kanskje du rett og slett har fått originalen og ikkje kinakopi? I så fall har reverse engeneerin fått ein ny dimensjon :)

Kobla den nettop opp. Manualen sa så. Satt den til å auto tune nå. Ser ut til å fungere. SSR slår seg av/på i henhold til "out1" lyset etc.
 
Ok. Dette fungerte utmerket. Trenger litt opprydding i ledningskaoset, så skal jeg komme med bilder av det ferdige produkt. Denne PIDen viser 99 grader når det koker, så det kan se ut som den kanskje er mer nøyaktig i avlesningen?

Har bestillt 5kg vienna malt og 100g Amarillo humle til et SMaSH brygg som brygges ASAP når det kommer i posten :D Har også skaffet Hydrogenperoksid og eddik for fjerning av bly på messindelene. Trenger kun noen slangenipler fra biltema før jeg setter i gang med det, så er vel utstyret faktisk komplett (for now).
 
Du kan legge inn kompensasjon for missvisning , parameteret heiter vel Pb trur eg. Prosess Bias. Eg måtte legge inn -3,8°C på min pt-100 for at den skulle vise riktig.

Bra det ordna seg!
 
Her er noen bilder av kjelen. Ny PID/SSR installert. Isolerte kjelen med liggeunderlag fra clas. Skal ta en haug bilder fra bryggeprosessen (I helga forhåpentligvis) og da få med meskekar og vørterkjøler.

Edit: Ville bare påpeke at kontakten bak skulle brukes, men viste seg at "Apparatpluggen" fra clas var kun 6 ampere, mens selve kontakten var 15. Skal se om jeg ikke finner noe jeg kan bruke etterhvert, så jeg slipper den faste ledninga. Av praktiske årsaker ble også viften for kjøling montert på utsiden. Rett og slett for vanskelig å skru den fast på innsiden når treverket var montert :p
 

Vedlegg

  • IMG_8722.JPG
    IMG_8722.JPG
    440,8 KB · Sett: 688
  • IMG_8723.JPG
    IMG_8723.JPG
    423,7 KB · Sett: 684
  • IMG_8724.JPG
    IMG_8724.JPG
    409,7 KB · Sett: 682
Jeg vil bare påpeke for alle som tenker på å gjøre noe av det samme, at 220V, ikke minst med væske involvert er ikke noe å leke med. Skulle du finne på noe som det her selv, så gjør hvertfall grundige sjekker på at ting er jordet og at ting er koblet rett før du plugger i strøm. Skaff deg også en jordfeilbryter som dette: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155158683. De fleste hjem har IKKE jordfeilbryter på noe annet enn badet, så dette er en billig potensiell livsforsikring. Jeg anbefaler ingen å gjøre noe av det jeg har gjort og fraskriver meg alt ansvar om noen skulle prøve. Don't try this at home!  ::)
 
EspenL skrev:
Meget meget pent :)

Har du festa gryta til sokkelen på noe vis?

Jepp. Fastlimt med "Loctite repair extreme", skal tåle opp til 120 grader. Kokt vann et par ganger, og har ikke løsnet hvertfall :) Husker noen syns det hørtes veldig permanent ut, og det er det jo forsåvidt. Men samme kan jo sies om at man har tatt hull i gryta til varmeelement og temperaturføler. Jeg ville ha alt i én enhet, og hvertfall ikke ha PID etc dinglende løst...

Edit: Takk forresten! :)
 
Det høres bra ut. Ikke lurt å la alt henge løst.

Ser bedre ut enn min løsning: Jeg festet gryta med en helgjenget stang og et trestykke gjennom hvert øre.
 
Såg veldig bra ut Ugelvik!

Er dette kun HLT i et "3-vessel system" eller er det en kombinert vannvarmer og kokekjele? Hva bruker du som meskekar? Har du planer om å utvikle dette til et HERM-system?
 
Erlendso skrev:
Såg veldig bra ut Ugelvik!

Er dette kun HLT i et "3-vessel system" eller er det en kombinert vannvarmer og kokekjele? Hva bruker du som meskekar? Har du planer om å utvikle dette til et HERM-system?

Takktakk :)

Det er en vannvarmer/kokekjele. Vanskelig å sette punktum der, for det ligger noen planer i bakhodet om at det kan bli en HLT etterhvert ja :D
Som meskekar skal jeg bruke bøtte-i-bøtte metoden, som vist her: http://www.instructables.com/id/Build-Your-Own-Brewery-for-Under-100-STEP-1-/.
Jeg har jo enda ikke gjort annet enn å koke vann, så jeg vil ha noen brygg bak meg med systemet som det er nå før jeg avgjør veien videre.

Edit: Som nevnt tidligere blir første brygg forhåpentligvis brygget til helgen. En enkel Vienna/Amarillo SMaSH.
 
Skal brygge på lørdag... I meskekaret (bøtte-i-bøtte) er det 4 liter som ikke vil komme i direkte kontakt med kornet. Jeg lurer derfor på om jeg skal fylle 4 liter "for mye" i forhold til hva Beersmith sier om strike water, og skylle med 4 liter mindre? Bør jeg også sirkulere litt så snart jeg har rørt ut kornet i vannet?

Edit: Så vil jo potensielt temperaturen Beersmith rapporterer som strike water bli feil, siden det er mer vann... hvordan bør jeg justere det?
Edit 2: Korn, ikke vørter.
 
Ugelvik skrev:
Skal brygge på lørdag... I meskekaret (bøtte-i-bøtte) er det 4 liter som ikke vil komme i direkte kontakt med kornet. Jeg lurer derfor på om jeg skal fylle 4 liter "for mye" i forhold til hva Beersmith sier om strike water, og skylle med 4 liter mindre? Bør jeg også sirkulere litt så snart jeg har rørt ut kornet i vannet?

Edit: Så vil jo potensielt temperaturen Beersmith rapporterer som strike water bli feil, siden det er mer vann... hvordan bør jeg justere det?
Edit 2: Korn, ikke vørter.

Nei; Hold deg til volumet du har beregnet. Fks. 2.5 liter vann pr Kg, malt. Diffusjon sørger for at enzymer og sukker vil spre seg i hele volumet, uavhengig om det er "deadspace" under malten. (Ref. http://no.wikipedia.org/wiki/Diffusjon)
Ville som du sier tatt en liten resirkulering i starten av meskingen, og kanskje en i midten. Anbefaler også en grundig resirkulering helt på slutten av meskingen, rett før du tapper i kokekaret.

Bytter du ut bøtte-i-bøtte med kjølebag m manifold/bazooka slipper du denne problemstillingen. 
 
Takker for bra svar :)

Bør man eventuelt røre i mesken mer enn i begynnelsen, f.eks ved resirkuleringen i midten?
 
Da var første brygg ferdig. All-grain SMaSH. Pre-boil på 1,041 (BS: 1,044), OG på 1,052 (BS: 1,054).

Etter en liten time i gjæringskaret ser det dog ut som 3 av 20 liter er trub.
 
Rutof skrev:
Gratla. Godt å komme igang :))

Takk. Absolutt godt å komme i gang.

Er fornøyd med tanke på at det er mitt første allgrain, men ser ut til at det er mye jeg kan forbedre. Spesielt med tanke på at 3 liter i gjæringskaret er trub. Jeg tror minimum må være enda mer resirkulasjon før tapping over i kokekjelen. Jeg resirkulerte ca 6 liter for hver skylling, men ser ikke ut til at det var nok. Var tydelig mye partikler med under koking (så disse flyte rundt). Jeg whirlpoolet og ting så ut til å legge seg rundt elementet i bunnen... elementet så faktisk ut til å hjelpe å holde truben på plass når jeg tappet over i gjæringskaret. Jeg ventet nok ikke lenge nok etter whirlpoolen til at det gav nok effekt. Men tror i utgangspunktet at jeg er nødt å få redusert partikkelmengde over i kokekjelen i første omgang. Ellers kan jeg vel også prøve å bruke et dørslag når jeg tapper over i gjæringskaret kanskje.
 
Jeg bruker to dørslag, der jeg trer en humlepose over det dørslaget som ligger øverst.
Low tech, men fanger opp det meste av uønsket trub :)
 
Tilbake
Topp