Alt for bittert juleøl

Thomas Trøa

Norbrygg-medlem
Hei folkens!
Jeg brygget et juleøl i slutten av august med altfor generøse mengder sjokolademalt og Special B og første smaken var en skuffelse. Ølet ble altfor bittert med lite kropp og munnfølelse. Hadde tilsatt en liten mix av eple, kanel og vanilje og dette var absolutt ikke i smaksbildet, men det kan vel forsvinne med tiden også?

Uansett, bitterheten forsvinner vel med tiden, så jeg kan jo la den stå til neste år å prøve igjen da. Men da har jeg ikke no juleøl og det er derimot krise. Er det noen her inne som har forslag til et juleøl/noe tilsvarende som ikke trenger å lagre i 2 år og som kan overgjæres så det blir litt jul i år også?

Ta på en nisselue og lag deg en IPA . Med en primet US05 og gjæring på 7dg(så tørrhumle) 3 dager til (totalt 10dg) så blir det jul i år også. Men det er snaut :) ps...unngå krydder ! (personlig mening) . Bitterhet er vel ikke så lett å bli kvitt. Men ølet kan føles litt rundere etterhvert. Det som forsvinner over tid er vel mer krydderfølelsen dersom du har slike ting oppi. Maltsammensetningen er noe å tenke på når du lager øl for lagring. Mulig du skulle hatt oppi noe som ga deg sødme, noe crystall kanskje ?
o_O

Det må jo bli som allerede nevnt, ikke noe alt for mørkt
Noe som er best ferskt, som humle eller krydder
IPA eller krydret red ale

Brygget denne egenkomponerte røveren. Noe sent, men kan bli grei likevel. Står til gjæring nå. Ikke så veldig ulikt fjorårets som ble veldig godt:
Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
7,00 kgMunich Malt - 20L (39,4 EBC)Grain150,0 %
5,00 kgPilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)Grain235,7 %
1,00 kgCaramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC)Grain37,1 %
0,50 kgSpecial B Malt (354,6 EBC)Grain43,6 %
0,30 kgRoasted Barley (591,0 EBC)Grain52,1 %
0,15 kgChocolate Malt (689,5 EBC)Grain61,1 %
0,05 kgSmoked Malt (17,7 EBC)Grain70,4 %
150,00 gSaaz [2,80 %] - Boil 90,0 minHop814,9 IBUs
80,00 gSaaz [2,80 %] - Boil 20,0 minHop94,5 IBUs
60,00 gSaaz [4,00 %] - Boil 5,0 minHop101,6 IBUs
2,0 pkgIrish Ale (Wyeast Labs #1084) [124,21 ml]Yeast11-
Gravity, Alcohol Content and Color
Est Original Gravity: 1,073 SG
Est Final Gravity: 1,020 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,9 %
Bitterness: 21,0 IBUs
Est Color: 55,0 EBC
Measured Original Gravity: 1,071 SG
Measured Final Gravity: 1,015 SG
Actual Alcohol by Vol: 7,4 %
Calories: 679,0 kcal/l

Stemmer også for IPA. Gå for en litt mørk maltprofil med en del karamellmalt og moderat bitterhet. Ikke lag det så sterkt så blir det nok drikkendes til jul. Trenger ikke høyere OG en 1050 hvis du har god maltfylde. US-05 er drikkeklart fort, WLP-002 eller lignende går enda fortere.
Selv brygger jeg India Brown Ale til jul med OG/FG 1050/1015, 40EBC, 65IBU. Kun basemalt og forskiellig karamellmalt, ikke noe brent/svart malt. IPA humling med amerikansk humle, ble restebrygg med det jeg hadde i fryseren.

Takk for at dere har tro på jula mi! Er ikke en kjempefan av ipa, men red ale høres bra ut, har du et forslag på bryggeskjema der, loebrygg?

Vi har et tullebrygg på fat nå som ikke ble så galt det ble brygget litt seint på kvelden så jeg hudker ikke heeelt, men at det var ca 50/50 munich og pale+ ca 8-10% med noe karamellmalt vi hadde igjen. Og så hadde vi i noen nellikspikre en neve sort pepper, en kanelstang og litt vanilestang mot slutten. Magnum som bitter, hallertau og en liten dæsj citra til slutt På tre forskjellige gjæringskar Haddde vi nottingham, brittish aleyeast og us05. Britten ble best. Vi hadde OG på 70. Det er nok litt mye for hurtigøl.

Tilbake
Topp