Alternativ til gjærlås?

Noen tips til alternativer til gjærlås? Må gjære i leiligheten. Fruen mener det bråker noe grusomt under stormgjæringen.
 
Før gjærlåsens tid dekket de til gjæringskaret med tøy. Vitsen med gjærlås er å slippe luft ut og hindre fluer og møkk inn
 
Jeg har ikke vært utfor den der, men jeg finner meg i smattinga og glugginga hennes når ho skal innta føde så da får ho tåle litt småbobling på kjøkkenet.
 
Kona mi er utrolig kul og ikke så veldig irriterende så jeg finner lett en måte å unngå ploppinga fra gjærlåsen  8)
 
Haha.. Noe må man tåle. Kona mi synes ølbrygging er gøy. Ho var med på et brygg i fjor og sier hun vil brygge sitt eget øl snart.

Det skal jo endel til for å høre det, man må nesten gå inn for å høre ploppinga. Men det er litt forskjell på gjærlåsene, de vanlige som selges på Europris er relativt stille, men jeg kjøpte en på bryggeland som hadde flere "kuler" denne ploppet høyere  ;D
Jeg liker jo ploppinga da, det hører liksom med.

plopp, plopp, ploppoplopp

Elsker å lage IPA, har akkurat nå en IPA på gjæring som jeg har tørrhumlet med masse citra. Tror jeg går bort til gjæringskaret og sniffer over gjærlåsen hver halvtime  ;D
 
ictys skrev:
Før gjærlåsens tid dekket de til gjæringskaret med tøy. Vitsen med gjærlås er å slippe luft ut og hindre fluer og møkk inn

Og ikke minst hindre at det kommer oksygen til i gjæringskaret, men det er ikke viktig så lenge gjæringa utvikler godt med gass er ikke det noe problem. En gjærlås uten vann er kjekt. Da er det bare å fylle på vann når gjæringa avtar.
 
Jeg bruker en stor partyballong som jeg stikker 4 små hull i. (Europris)
Den går over gjengene på 25liters dunkene jeg bruker som gjæringskar.
 
Hvorfor ikke bare droppe gjærlås og lokk i samme slengen....? Åpen gjæring er knall ;D
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    535 KB · Sett: 526
Med rimelig støvfrie omgivelser går det bra. Det er tross alt fortsatt ganske mange bryggerier som fortsatt har åpne gjæringskar.
 
Gahr skrev:
Med rimelig støvfrie omgivelser går det bra. Det er tross alt fortsatt ganske mange bryggerier som fortsatt har åpne gjæringskar.

Jeg vet at det er en del bryggerier som fortsatt har det (og det var vel et i Norge som installerte åpne gjæringskar i fjor), men som regel med egne gjæringsrom der renholdet skiller seg vesentlig fra ei normal stue. Og ikke kan sammelignes med min stue, men det er nå en annen sak.
 
Dersom ein nyttar gjærlås utan vatn, med den raude korka på, er det praktisk umogleg å få inn støv, mm. CO2-en under stormgjæringa hindrar O₂-tilførsel. Er eit bra tips å fylle i vatn i låsen etter dag 5.
 
Tilbake
Topp