Alternativt gjæringskar, Smartstore

Synes kvaliteten på standard gjæringskar i plast er dårlig, og bedre alternativer som speidel er for dyre når man skal ha en del av dem. Prøver derfor å tenke ut noen nye løsninger på dette problemet.

Kom over Smartstore systembokser på Claes som får i mange ulike størrelser. Disse er godkjent for næringsmidler og har 10 års garanti. Ser for meg å borre hull til en tappekran i front, og evnt en gjærlås i lokket. Har lyst til å prøve meg på åpen gjæring med lokket løst på, og formen på disse er ikke ulike de klassiske åpne gjæringstankene som blir benyttet. En annen fordel er at jeg muligens får plass til 2x50L i temperaturkammeret jeg normalt får plass til 1 30L bøtte i. Lette å vaske er de også. Skal anskaffe ett par stk og oppdatere med erfaringer.

Noen som har testet dette eller mener at dette ikke vil fungere?
 
Ser ut som en god idé, laget i polypropylene som også brukes i enkelte gjæringsbøtter.
Eneste jeg er skeptisk til er om lokket er tett nok. Ser at det er klemmer som holder lokket nede, men det er nok ingen pakning i lokket.

Fint til åpen fermentering, men en vil gjerne tette igjen når stormgjæringa er over.
 
Det er en grunn til at de fleste gjæringskar er runde. Hjørnene vil bli dødsoner med mindre bevegelse, og dermed også mindre gjæraktivitet. Søk litt på yorkshire squares og se om det er noe du kunne tenkt deg og etterligne. Det finnes vel en gjær som er avlet frem i et sånt miljø gjennom lang tid (yorkshire ale?). Kinn gjæret i firkantede kar tidligere.
 
Men vil det takle trykket med tanke på at det er firkantet.. blir en del trykk på langsiden når det er fullt.kanskje det sprekker/ buler ut mye
 
Jeg har brukt lignende til meskekar. De buler godt ut! Men de er i polypropylen-5, som er næringsmiddelgodkjent plast.
 
Ok, så 70L er nok ikke noe triks. Prøver med en 30 eller 50 liter for å sjekke. Når det gjelder forsegling bør det vel fungere å legge en tynn remse med silikon på kanten av lokket. For å unngå buling på kantene kan jeg lage en enkel treramme på utsiden. Det bør gjøre det lettere å bære også.
 
12742317_1571258826530868_8626416256115465626_n.jpg


Gikk for 50 liter. Skal 40 liter vørter på den i dag.
 
Det er vel noe forskjell på slike kar.
Europris har noen svarte næringsmiddelgodkjente som ser litt bedre ut.
Tror de har 10 års garanti og koster noe mer enn de andre.
Noen som har erfaring med de?
-Er ikke så ofte nedsatt og sist de var på tilbud så var de tomme i "min" butikk.
 
Tilbake
Topp