Amber ale er godt?

Ja, men det er vel ikkje heilt det samme?
Eg har brukt amber malt i min amber (ja tenk!) og om det liknar victory veit eg ikkje, men godt det blir det.

(prøvde å redigere inn sitatet ditt Odland, men får ikkje heilt dreisen på dette moderne forumgreiene...)
 
Ja, men det er vel ikkje heilt det samme?
Eg har brukt amber malt i min amber (ja tenk!) og om det liknar victory veit eg ikkje, men godt det blir det.

(prøvde å redigere inn sitatet ditt Odland, men får ikkje heilt dreisen på dette moderne forumgreiene...)

Ganske så likt. Likt i EBC (50 mot 55) og ganske likt i smak. Helt likt blir det imidlertid ikke. Men i et øl som dette med hele Yakima Valley oppi så går det nok så det kviner.
 
Ganske så likt. Likt i EBC (50 mot 55) og ganske likt i smak. Helt likt blir det imidlertid ikke. Men i et øl som dette med hele Yakima Valley oppi så går det nok så det kviner.

Det er nok sant ja. Men du meinar Biscuit 50 vs. Victory 55, for TF Amber er jo 125-ish.
 
Har brygget en amber klone av Evil Dead Red, noe som ble helt NYDELIG :D Lagt ved oppskriften under hvis noen er interessert, den er tilpasset 20L i bøtta.

Ingredients for 23 liters
Target Original Gravity: 1.066
Approximate Final Gravity: 1.016
Brewhouse Efficiency: 70%
Anticipated SRM: 17
Anticipated IBU: 23.8
Anticipated ABV: 6.66%
Wort Boil Time: 90 minutes

5.4 KG British Pale Malt 3L
0.4KG Crystal 40L
0.4KG Munich Malt 8L
0.2KG Victory Malt 25L
0.2KG Crystal 120L
0.1 KG Chocolate Malt 200L

14 gram Centennial pellet hops, 10% alpha acid (20 min.) (6.4 IBU)
14 gram Amarillo pellet hops, 7% alpha acid (20 min.) (4.5 IBU)
28 gram Centennial pellet hops, 10% alpha acid (10 min.) (7.6 IBU)
28 gram Amarillo pellet hops, 7% alpha acid (10 min.) (5.3 IBU)
28 gram Centennial pellet hops, 10% alpha acid (0 min.) (0 IBU)
28 gram Amarillo pellet hops, 7% alpha acid (0 min.) (0 IBU)

http://www.ratebeer.com/forums/anyone-have-a-evil-dead-red-clone_103767.htm


Har du beersmith-2 filen du kan dele med andre ?
 
Da har jeg smakt på Austmann sin amerikansk amber ale, og denne falt ikke i smak. Men jeg gir meg ikke. Skal fortsette å prøve de andre som er nevnt.
 
Anbefaler Trondheim Mikrobryggeri sin amber. Oppskriften står i Ølbrygging fra hand til munn om man ikke har muligheten ellers. Er ikke alltid de har den på tapp men anbefales virkelig. Har satt en klone selv som jeg garantert kommer til å brygge igjen ( med en anelse mer humle).
 
Fikk smakt 7 Fjell sin, og den var nyyyyyydelig! Synd at jeg må langt fra Molde for å få tak i. Men kommer vel snart på nettbestillingen hos polet.
 
Tar opp denne tråden da jeg har fått ønske fra fruen om Amber Ale etter prøvesmaking Av Trondheim mikrobryggeri Amber Friday.
Er dette samme Amber som står i Øl fra hånd til munn?
Og stemmer det at det er kun 5 dager gjæring på denne ølen (ifølge oppskriften i boka)?
 
Tror det er samme. På gjæringsforløpet ville jeg bare gjæret på vanlig måte ut 14 dager. Tror det er noe sekundærgjæring inne i bildet på selve mikrobryggeriet.
 
Har brygga en rallar, som har gjæra i 10 dager i dag. SG/FG er 1010. OG var 1050. Ingen aktivitet i gjærlåsen. Lurer på om dere eksperter har noen sterke motforestillinger om å flaske i morgen? Har hoppa og pressa på lokket på karet, så det er tett
Drar bort på søndag og kommer ikke hjem før neste helg. Vil jo snarest mulig få ølet i flaskene, og da blir det en uke lengre å vente hvis jeg flasker neste helg!
 
Er veldig glad i Telemark Mikrobryggeri sin Amber. Ikke fått prøvd 7F sin men den må tydeligvis prøves ut fra det jeg hører her :)
 
Tror det er samme. På gjæringsforløpet ville jeg bare gjæret på vanlig måte ut 14 dager. Tror det er noe sekundærgjæring inne i bildet på selve mikrobryggeriet.

Vi brygger i morgen etter oppskriften i "Øl fra hånd til munn". Satser på standard gjæring i ca 14dager. Kommer tilbake med rapport når det er drikkeklart (rundt 17.mai en gang :))
 
Tilbake
Topp