Belgisk hveteøl Wit

Høres da veldig normalt ut.
Men: Hvorfor blandet du tørrgjær i vørter?

Angående temperatur, så er den ofte 2-4 grader over romteperatur under stormgjæring.

Slapp av, ingen grunn til bekymring, drikk et hjemmebrygg.

La det stå i 14 dager minst.
 
Det var raskt!
Jeg var ikke helt klar over rehydreringen av tørrgjær når jeg startet, var litt ivrig etter å komme igang.

Ok, skal forsøke å senke skuldrene, takk for svar!
 
Hvilken gjær er det du bruker? (her får du rakst svar ja, pistolene er klare til å trekke til en hver tid nesten, en eller annen)
 
Enkleste metode for tilføring av tørrgjær (Ja jeg vet noen kommer til å skyte fra hofta nå):

* Vørteren i gjæringskar.
* Strø tørrgjær over.
* På med lokket og la stå rolig i 30 minutter
* Rist til krampa tar deg.
 
Ole Mørkved skrev:
Hvilken gjær er det du bruker? (her får du rakst svar ja, pistolene er klare til å trekke til en hver tid nesten, en eller annen)

Det var den som fulgte med i settet, og nybegynner som jeg er glemte jeg selvfølgelig å notere ned hvilken type.
Jeg ser nå at jeg har linket til tilsvarende sett hos bryggselv, jeg kjøpte mitt på bryggeland i Sannergata. "Waterloo Witbier" heter det.
 
Vanskelig å si hvilken gjær det er da, uansett, la det stå minst to uker hvis det er en belgisk gjær som er med, ikke uvanlig at ting tar mer tid enn man ønsker, unntatt for tenåringer i senga, hehe!
 
Hei. Jeg er helt ny i gamet. Smakte nettopp på batch nr 3 for først gang. En belgisk wit som dog kun har stått en uke på flaske, men måtte bare se hvordan den lå an :) Den lukter rart, nesten litt gjæraktig men smaker ganske så bra. Da jeg flasket for en uke siden luktet det enda mer. Nesten litt som oppkast. Gjærkaka lå fortsatt å fløt på toppen. ( hadde gjæret i 16 dager). Mitt spm er; er det noen sjans for at lukten vil forsvinne bare øllen får litt tid på seg på flaske? Burde jeg ventet lengre før jeg tappet på flaske?
 
Kommer bryggepolitiet og tar meg om jeg hadde brygget en Wit uten koriander...? Eller er det relativt vanlig i underverden?
 
Om du bare har appelsin går det sikkert greit, har du ingen av delene får du vel kanskje heller kalle det weissbier?

Hadde forresten 30g appelsin i en APA som var mildt humlet, det ble kanongodt :p
Påske APA, eller Easter Odd som jeg kaller den :p
 
oysts skrev:
Hiv det rett oppi. Men når det kommer til appelsinskall så bruker du en fin rasp. Det er kun den orange delen av skallet du skal ha med. Alt det hvite av skallet skal ikke brukes.

Øystein

Bakeoppskrifter sier gjerne at du ikke skal få med det hvite skallet fordi det smaker bittert. Men, de fleste wit oppskrifter sier bitter appelsin. Da skal vel noe av det hvite være med?

Ser ut som det er det som utgjør forskjellen på  bitter og søt appelsin fra bryggesjappa i alle fall. Med og uten det hvite under skallet.
 
Med bitterappelsin-skall menes det ofte pomerans-skall, som er en annen type sitrusfrukt.  :)
 
Bitterappelsin/pomerans/sevilla-appelsin finner du i dagligvarehandelen på nyåret. Mulig de fortsatt er å få tak i. Jeg kjøpte et kilo i januar og frøs ned det ytterste skallet til fremtidig bruk. Fikk seks store glass kraftig bitter appelsinmarmelade på kjøpet. :)
 
Idar skrev:
Trur det er mulig å kjøpe tørka pomeransskall i helsekostbutikkar og apotek....? :)

Eller i bryggebutikker. :)

Men ferskt skall er mye bedre. Jeg ville heller brukt ferskt skall av søt appelsin fremfor tørket av pomerans, men det er en smakssak.
 
Har prøvd å brygge en klone av Blue Moon etter følgende oppskrift.

2,5 kg Pilsner Malt
1,15 kg Hvete malt
0,85 kg Flaker hvete
0,5 Kg Havregryn
Mesketemp 67 grader
33g Hallertauer mittelfruh 60 min - 18,5 IBU
5 g koriander - 5min
25 g appelsinskall - 5 min
15 g sitronskall - 5 min
WPL051 California Ale

Øllet ble bra, men noe syrlig og litt bittert ulikt originalen. Mistenker at sitronskallet er noe av årsaken. Ønsker at øllet skal ha et mer søtlig preg og an fin appelsinaroma lik originalen. Tenkte å justere oppskriften som følger:

2,5 kg Pilsner Malt
2,0 kg Hvete malt
0,5 Kg Havregryn
Mesketemp 68 garder
28 g Hallertauer mittelfruj 60 min - 15,5 IBU
10 g Amarillo - 10 min
10 g koriander - 5min
40 g appelsinskall (søt Valencia)- 5 min
WPL001 California Ale
10 g Amarillo tørrhule siste 5 dager av gjæringen

Noen som har innspill til justering av oppskrift for å få frem et mer søtlig preg og appelsinaroma?
 
Jeg ser at du mesker på ganske høy temperatur, du burde få et noenlunde søtt resultat da. Kanskje prøve deg på en annen gjær? wlp001 gjærer egentlig enda noe bedre ut en det wlp051 gjør, noe som gir deg et enda tørrere øl. Liker du tyske fruktige hveteøl? Da kunne jo wlp300 være noe for deg, her er riktignok banan i fokus, men gjærer du denne på en noe lavere temperatur (18-19 grader) får du et godt og fruktig øl som ikke skriker banan. Selv elsker jeg tyske bananøl (eks paulaner)

Du har jo humlen summit som skal gi tydelig appelsinaroma. http://www.bryggselv.no/products/summit-humlepellets-100g Dette er jo en høyalfahumle så brukes med forsiktighet, kanskje bruke den i sene humletisetninger fra 0-5 minutter? Du har jo også amarillo som du har lagt til i 2 versjon av oppskriften din.

Jeg har ikke smakt Blue Moon, så dette er bare betraktninger tatt på sparket, så ikke ta dette for god fisk.
 
Takker for tipset om Summit. Vil definitivt bytte ut Amarillo med Summit.

Når det gjelder gjær skal det det i henhold til kildene brukes en nøytral gjær og ikke tradisjonell hveteølgjær. Mulig jeg skulle prøve å få tak i WPL320 Amerfican Hefeweizen for å ha en gjær som flokkulerer lite og gir et uklart øl.
 
Nå har du vel drukket opp denne batchen, men jeg følger opp med spørsmål, siden jeg også har brygget denne, og opplevde stormgjæring etter 16 timer, og bortimot helt dødt etter 2-3 dager. Jeg har kun brukt Safale US5 tidligere, og da plupper det jo relativt jevnt den første uken, i hvertfall, men dette var en annen gjær, som jeg heller ikke har klart å ta notater av (!)

I boka mi står det "Bavarian Wheat Yeast", men jeg tror det er fordi det er den nærmeste jeg fant i beercalc.

Hvor lenge lot du gjærdunken stå? Hvordan ble resultatet til slutt?
 
Jeg skal til å brygge 25 liter wit. Jeg lurer på hva mesketempraturen for dette er. Det er en blanding av pilsnermalt og havre
 
Tilbake
Topp