Analogt termometer viser feil

Vårt analoge termometer er blitt sykt. Jeg skjønner ikke hva som kan gå galt med et analogt termometer, men noe er det åpenbart. Det har erfaringsmessig ligget et par grader under det digitale meteret, men nå viser det plutselig 12 grader mer... Det viser forøvrig en romtemperatur inne hos oss på 32 grader, noe som ikke kjennes særlig realistisk. Dermed tror jeg ikke det er det digitale termometeret som plutselig viser for lite.

Noen som har erfart noe lignende? Jeg trodde analoge termometer var skuddsikre...

Jeg mistenker at feilvisningen kan være medvirkende til at det siste brygget vårt ble dårlig. Om det er blitt meska og skylt på 12 grader for lite, mener jeg...

Ja, rund tallskive med viser. Se bilde nedenfor. Jeg tenke først at skiva kanskje hadde hadde løsna og snurra rundt inni huset, men den virker å sitte fast nok når jeg rister på det.

Sjekka termometeret nå mens jeg kokte vørteren. Viste over 110 grader ved koking :-/ Må ha et nytt termometer, åpenbart.
Men jeg blir litt nysgjerrig på hvordan det kan gå i stykker på denne måten. Det har fungert greit inntil nå nylig.

Vedlegg

• IMG_5505.jpg
    IMG_5505.jpg
    135,6 KB · Sett: 41
Jeg hadde også et slikt. Huset på toppen kunne man vri på. Kjekt med justerbart? Havnet i søpla.

Hm, jeg ser nå at det lar seg gjøre å vri hele huset rundt om man holder stanga fast med ei tang... Da er det jo mulig at det bare er skrudd ut av posisjon. Får kalibrere det mot kokende vann og se hvordan det oppfører seg etter det.

Har hatt to slike og etter det ene viste litt feil mens det andre viste veldig feil etter å ha gått i bakken.

Tilbake
Topp