Anbefalt gjæringstemperatur på WLP 800 vs oppskriften.

Mengden gjær er vel den samme. Den bare produserer mer av det på den temperaturen etter min erfaring. Mener @jab har noen fine tanker her og.
Men bare så jeg ikke har misforstått helt.
Hvis jeg bestemmer meg for et gjæringsforløp på 9 grader i 3 uker inkludert en diacetylrast, så er vel dette like bra eller kanskje bedre enn samme modell på 11-12 grader ? Eller er det slik at du har erfart at denne gjæren produserer mer diacetyl ved lavere gjæringstemperatur ? Dette er iallefall stikk i strid med hva jeg har hørt (podcast) og kunnet hente av informasjon på hva jeg har lest.
 
Men bare så jeg ikke har misforstått helt.
Hvis jeg bestemmer meg for et gjæringsforløp på 9 grader i 3 uker inkludert en diacetylrast, så er vel dette like bra eller kanskje bedre enn samme modell på 11-12 grader ? Eller er det slik at du har erfart at denne gjæren produserer mer diacetyl ved lavere gjæringstemperatur ? Dette er iallefall stikk i strid med hva jeg har hørt (podcast) og kunnet hente av informasjon på hva jeg har lest.

Det er min erfaring ja.
 
Ok det er jo kjekt å vite. Har du erfart dette på annen lager gjær også ?

Nei. Wlp 830 og wlp 833 som jeg ellers jobber med har jeg ikke hatt dette med.
Om det er fordi den produserer mer ved lavere temperatur, eller holder mer på diacetylen eller hva vet jeg ikke. Men det er erfaringen. Men en tjekker skal jo ha det, så det blir jo et spørsmål om hvor mye eller lite du ønsker. Ta uansett en god rast siste tredel av gjæring [emoji1417]
 
Min pils er nå ferdig karbonert og skal stå 4 uker på 2-4c. Jeg sek meg til en prøvesmaking i helga. Fikk en euforisk opplevelse av vellvære og på nippet til å få en ukontrolert utløsning. Dette lover bra.
Takk for alle gode råd, det fugerte bra! :)
 
Tilbake
Topp