Andrimne Bryggeri

Odland skrev:
Brukt i Bock. I følge Mike på Lervig er det så godt som det samme som vanlig pilsnermalt. Den er dig håndsnudd og ikke vært i Saladinboks (Sardinboks).

Du mener vel Weyermann Bohemian Floor Malted pilsnermalt? Den jeg kjøpte er ikke gulvmaltet. Men det er vel ingen store forskjeller, skulle jeg tro.

Så har jeg satt sammen en meget enkelt inline-oksygen-anretning. Øl inn nederst på bildet, øl ut til venstre og O₂ inn til høyre. Brusestein inni t-stykket  Kobler en slange til øl ut, slik at kontakttiden med oksygenet blir lengre enn bare tiden det tar for det å strømme gjennom koblingen, og kobler O₂-tank og flow-meter på til høyre. Mangler noen slangeklemmer, så jeg får dessverre ikke brukt den under brygging i dag, men neste gang blir det testkjøring.

54d26958-c2ae-3b82.jpg

First Wort Hops ligger og koser seg på toppen av vørteren i Andrimne Classic American Pilsner.

54d26958-ce09-3bfb.jpg

Fiffig inline-oxygenator! Gleder meg til å høre hvordan det fungerer i praksis :)

Andrimne Classic Am. Pilsner, er denne humlet i samme gate som Mikkeller Am. Dream? :)

Odland skrev:
Kjekt å se at flere trykker FWH til sitt bryst :)
FWH FTW  :biersmile:

Aleksander_B skrev:
Fiffig inline-oxygenator! Gleder meg til å høre hvordan det fungerer i praksis :)

Andrimne Classic Am. Pilsner, er denne humlet i samme gate som Mikkeller Am. Dream? :

Jeg bruker utelukkende Saaz og en ørliten mengde Magnum for å justere bitterhet. Classic American som i pre-prohibition, ikke som i masse sitrushumle.

Gahr skrev:
Jeg bruker utelukkende Saaz og en ørliten mengde Magnum for å justere bitterhet. Classic American som i pre-prohibition, ikke som i masse sitrushumle.

Aha. Har du noe erfaringer med å brygge lager med kun amerikanske humlesorter?

Gahr, hvordan vet du om du får riktig O2 metning i inline oksygenoppsettet ditt? Ser veldig bra ut men ser for meg det kan være lett å trå feil, både med tanke på for lite og for mye oksygenering. Har du funnet en lur måte å regne dette ut på mtp O2 trykk inn i forhold til slange lengde ut, eller er det prøving og feiling her?

Uansett, mål på slanger og mengde trykk osv som du vet funker vil være gull verdt for oss andre som prøver å henge med i svingene her ;)

Meget pent oppsett du har nå! Er vel godt fortjent etter over 20 år som hjemmebrygger kanskje?

Fortjent og fortjent...:)

Jeg bruker et flowmeter og stiller det inn på noe i underkant av 1 l/min. Med den nye inretningen vil jeg gi oksygen i 30 sek. og måle konsentrasjonen i vørteren etterpå (har oksygenmåler). Om målingene er off, vil jeg justere i etterkant. Etter å ha brukt dingsen noen ganger, regner jeg med jeg får dreisen på det.:)

Aleksander_B skrev:
Gahr skrev:

Nei, jeg har stort sett bare brygget klassiske lagertyper, men det er jo ingenting i veien for å bruke amerikanske humletyper.

Gahr skrev:
Aleksander_B skrev:

Nei, jeg har stort sett bare brygget klassiske lagertyper, men det er jo ingenting i veien for å bruke amerikanske humletyper.

Jeg brygget en IPL med W34/70 slurry i fjor, og den ble nå bare en IPA med litt renere preg.

Edit: mer her.

Når du masker med elektrisk plate, varmer du da hele mengden med vann før du tilsetter malten? Altså det som er "normal" meskemengde + det som regnes med til utmesk? Også skyller vanlig til slutt...

Varmer opp meskevannet i Boilermakeren (2,5 l per kg malt) og varmer opp 25 liter skyllevann i HLT. Bruker ikke vann for å varme opp til utmesk, men setter på induksjonsplata og bruker pumpa til resirkulering for å jevne ut varmen i mesken.

Aha! Så da bruker du resten av mengden vann til skylling? Jeg så i BeerSmith at den foreslo 22L vann til mesking, 15L til utmesk og 16L til skylling. Da tar jeg bare hele mengden til skylling. Takk for raskt svar (står og varmes nuh)

Odland skrev:
Ser ut som du må velge annet meskeprogram i Beersmith. Temperaturemashing (nederst på lista)

Hjertelig!! Da er jeg på track.. Nå flytter jeg resten av spørsmål og opplevelser til min egen tråd så Ghars får tale for seg selv

Tja, det viktigste er vel å ha rett temp på vannet, og at ikke kontakttiden mellom vann og kaffe blir for lang. Aeropress-kaffeen blir i alle fall bedre enn presskannekaffeen her i huset. Bakdelen er selvsagt at man lager mindre kaffe i slengen.

Det der med å helle i den ene eller en andre retningen er dog heller tullball...

Tilbake
Topp