Andrimne Bryggeri

Aha, det med temperatur skjønner jeg. Veldig kort kontakttid ift andre måter å trakte kaffe på.
Tror deg når du sier kaffen blir bedre, kanskje man skulle forsøke en sånn..

Hei

Ser at du handler mye på morebeer.com, men har valgt meskekjele fra Blichmann. Vurderer å bygge opp et tilsvarende bryggerikonsept basert på meskekjele fra Morebeer.com eller homebrewstuff.com:

http://www.homebrewstuff.com/brewin...-40-quart/10-gallon-stainless-mash-tun.html)
http://morebeer.com/view_product/9167/103458/Mash_Tun_-_8_Gallon_Heavy_Duty_Brew_Kettle
Er det noen spesiell grunn til at du sverger til Blichmann fremfor andre?

Er det noen andre fra forumet som har erfaring med disse kjelene?

Tilbehøret på Blichmannen (silbunn, sight glass, autosparge) funker bra, kjelen er romslig (ca. 38 liter), silbunnen sitter lavt og jeg fikk et ganske godt tilbud av Petit. Kjelen er tynnbunnet og følgelig relativt lett, og den funker greit til stegmesking på induksjon. Men det er ingenting i veien for å meske i andre typer kjeler, f.eks. fra MoreBeer.

Gahr skrev:
Så har jeg satt sammen en meget enkelt inline-oksygen-anretning. Øl inn nederst på bildet, øl ut til venstre og O₂ inn til høyre. Brusestein inni t-stykket  Kobler en slange til øl ut, slik at kontakttiden med oksygenet blir lengre enn bare tiden det tar for det å strømme gjennom koblingen, og kobler O₂-tank og flow-meter på til høyre. Mangler noen slangeklemmer, så jeg får dessverre ikke brukt den under brygging i dag, men neste gang blir det testkjøring.

54d26958-c2ae-3b82.jpg

Har du testet den ut nå ?

Nei, men jeg skal faktisk gjøre det i morgen. Da skal jeg brygge surøl. Rapport følger!

Da er bryggingen av et nytt surøl unnagjort, og inline oksygenering testet ut. Og det fungerte over all forventning. Oksygenerte i 1 min. med 1 l/min. flow. Dette ga 11,2 ppm O2 i vørteren (jeg sikter på 10-12 ppm). Man er ytterst fornøyd. Bilder av oppkoblet inline-dings under.

Forøvrig fungerte absolutt alt som det skulle i bryggeriet i dag. Absolutt ingen problemer med noen ting. Brygging er gøy!

54d26958-8383-1309.jpg

54d26958-8396-5959.jpg

Utrolig fett!

Hva bruker du bak krana når du tapper fra kokekjele, bruker du noen form for hop stopper?

AudunWS skrev:
Utrolig fett!

Hva bruker du bak krana når du tapper fra kokekjele, bruker du noen form for hop stopper?
Nei, kjører whirlpool, og lar vørteren hvile i 45 min. etter jeg har slått av whirlpoolen og tatt ut kjøleren.

Gahr skrev:
AudunWS skrev:
Utrolig fett!

Nei, kjører whirlpool, og lar vørteren hvile i 45 min. etter jeg har slått av whirlpoolen og tatt ut kjøleren.

Ok, takk for svar. Ikke diptube heller? Jeg kjøpte en "krok" fra MoreBeer, men den har bare skapt trøbbel... Må se hva jeg finner på i stedet for den

Nei, ingen dip-tube. Har vurdert det, men har kommet til at det ikke egentlig betyr særlig mye, i alle fall ikke i mitt tilfelle.

En annen artig ting i dag var at trubet nesten satt som limt til bunnen ved uttappingen. Det, kombinert med den svært lave humlemengden, gjorde at jeg fikk ut usedvanlig mye vørter. Gode greier.

Gahr skrev:
Da er bryggingen av et nytt surøl unnagjort, og inline oksygenering testet ut. Og det fungerte over all forventning. Oksygenerte i 1 min. med 1 l/min. flow. Dette ga 11,2 ppm O₂ i vørteren (jeg sikter på 10-12 ppm). Man er ytterst fornøyd. Bilder av oppkoblet inline-dings under.

Fårstår eg rett: under tapping frå gryta til BB'en køyrde du O2 i 1min med 1lpm flow på gassen. Sjølve tappinga tok lenger tid eller?

Eller har du på gassen så lenge det renn vørter fra gryta til BB'en (og dette tok 1 min)?

-Ellers veldig enkelt og ryddig oppsett for oksygenering :skitbra:

protto skrev:
Fårstår eg rett: under tapping frå gryta til BB'en køyrde du O₂ i 1min med 1lpm flow på gassen. Sjølve tappinga tok lenger tid eller?

Eller har du på gassen så lenge det renn vørter fra gryta til BB'en (og dette tok 1 min)?

-Ellers veldig enkelt og ryddig oppsett for oksygenering :skitbra:

Du forstår rett. Tappingen tar lengre tid. Kjørte 1 l/min i 1 min. i starten av tappingen. Etter det fjernet jeg oksygeneringsdingsen (men det er selvsagt ikke egentlig nødvendig, men flowen er raskere uten) og tappet den resterende vørteren ut av gryta.

Justerer ikke pH per se, men tilsetter mineraler etter den vanlige tabellen min. pH i mesken holder seg innenfor ønsket område gjennom hele skyllingen.

Dersom man ønsker å kopiere dette systemet ditt på andre vørtermengder, hvor mange liter ble oksygenert og hvor mange ble bare tappet? Burde jo gå å sette opp en tabell der 1l/min O2 i x minutter på y liter vørter av totalt z liter gir så så mye O2? Noe sånt hadde vært utrolig nyttig for de som ønsker samme oppsett, men ikke har O2-måler...

Tilbake
Topp