Andrimne Bryggeri

Ah!:) Definitivt en god bryggekveld. Det meste gikk utrolig smooth, og ungene (kona var ute, så jeg var alene med barna) var eksemplariske.

Odland skrev:
Alle bryggekvelder med kokelageren er hyggelige :)

Jepp! Og det er hyggelig å følge med på hvordan resultatet utvikler seg også:

54d26958-9255-0110.jpg

Mine to "hemmelige" våpen på bryggedagen; oksygen og aeropress-kaffe. Intet øl uten (kaffeen går vel å merke i bryggeren, ikke brygget).

Vedlegg

• IMAG0378.jpg
    IMAG0378.jpg
    905,2 KB · Sett: 659
Går det noe oksygen i bryggeren også?

EDIT: Synes også det er kjekt å se at du ikke bruker den "fisefine" trakten til Aeropressen men lager rett i koppen. Som en mand.

Trakten er vel der for at du skal unngå å søle idet du heller kaffepulveret i Aeropressen, ikke for den ferdige kaffen som kommer ut. Men selvfølgelig unødvendig uansett.

Kjetil S skrev:
Trakten er vel der for at du skal unngå å søle idet du heller kaffepulveret i Aeropressen, ikke for den ferdige kaffen som kommer ut. Men selvfølgelig unødvendig uansett.

Hvorfor lage den sekskantet hvis den ikke skal brukes under aeropressen? Jeg bruker den stadig vekk, men det er ganske irriterende at den ikke passer i termosen..

Hehe. Artig diskusjon. Jeg bruker den oppå, siden jeg som regel kun lager kaffeen direkte i koppen.:) Aeropress er forøvrig definisjonen på at det enkle ofte er det beste.

Må bare kommentere den aeropressen. Den er fantastisk. Odland sin er herved offisielt stjålet.
Å lage god kaffe på så kort tid er fantastisk!

Aeropresstrakten er fin når koppen er smal. Interesse i øl gir interesse for mat og drikke generelt, skjønner jeg. Fikk meg akkurat en finfin kaffekvern.

Men: Er det verdt å styre med frakt via JetCarrier når man bestiller fra Morebeer, eller er det lite å hente? Som regel er det volum som pleier å slå ut når jeg bruker JetCarrier, og det er vanskelig å vite volumet på pakkene som sendes...

Kristian L skrev:
Aeropresstrakten er fin når koppen er smal. Interesse i øl gir interesse for mat og drikke generelt, skjønner jeg. Fikk meg akkurat en finfin kaffekvern.

Men: Er det verdt å styre med frakt via JetCarrier når man bestiller fra MoreBeer, eller er det lite å hente? Som regel er det volum som pleier å slå ut når jeg bruker JetCarrier, og det er vanskelig å vite volumet på pakkene som sendes...

Det går på volum og vekt.

Av og til er det noe å hente. Noen ganger ikke  :)

Ja, og det er vanvittig hvor mye det har å si at man skyller kaffefilteret før bruk. Helst med kokende varmt vann, men selv kaldt vann fjerner mye av papirsmaken. Også med Aeropress.

Kjetil S skrev:
Ja, og det er vanvittig hvor mye det har å si at man skyller kaffefilteret før bruk. Helst med kokende varmt vann, men selv kaldt vann fjerner mye av papirsmaken. Også med Aeropress.

Det er et godt poeng. Ellers er vanntemperaturen alfa og omega.

Ang. avsporing av tråden: Det heter jo "to brew coffee", og strengt tatt drikker jeg nok mer kaffe enn øl, så det er helt greit.:D Etter Aeropressen kom i hus er Moccamasteren rett og slett satt bort i et skap...

Tilbake til øl. Ny basismaltforsyning kom i hus på tirsdag. Noen som har erfaring med Weyermann Bohemian pilsnermalt?

54d26958-de85-2996.jpg

Brukt i Bock. I følge Mike på Lervig er det så godt som det samme som vanlig pilsnermalt. Den er dig håndsnudd og ikke vært i Saladinboks (Sardinboks).

Tilbake
Topp